پنجشنبه: 1403/02/6
نسخه مناسب چاپSend by email
آیت الله العظمی صافی در دیدار جمع زیادی از طلاب مشهد مقدس، گناباد، دزفول، کرمان و بندر ترکمن:
امتحانات در عصر غيبت براي منتظران ظهور سخت و زياد است.

مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله‌الوارف، صبح چهارشنبه 20/02/1391 جمعی از طلاب مشهد مقدس، گناباد، دزفول، كرمان و بندرتركمن را به حضور پذیرفتند.

 
بخشی از بیانات معظّم له به شرح ذیل است:
بسم الله الرحمن الرحیم. الحمدلله رب العالمین و الصلاة‌ و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین سیدنا ابی القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین لاسیما مولانا بقیة الله فی الارضین و اللعن علی اعدائهم اجمعین إلی یوم الدین.
قال الله تعالى:
یَرْفَعِ اللهُ الَّذینَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ الَّذینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجات‏[1]
بنده این اجتماع ملكوتی را مغتنم می‌شمارم، و مراتب تقدیر و تشكر خودم را خدمت همه آقایان طلاب؛ برادران و خواهران عرض می‌كنم. امیدوارم كه عنایات غیبی و توجهات خاصه حضرت ولی‌عصر ارواحنا و ارواح العالمین له الفداء شامل حال همه باشد.

ولادت با سعادت حضرت زهرا سلام الله علیها این عید بزرگ مسلمین را به همه مسلمانان و دوست‌داران ولایت تبریك عرض می‌كنم، و امیدوارم كه همه‌ی جهان اسلام از بركت عنایات آن حضرت برخوردار باشد.

این اجتماعی كه از برادران و خواهران طلاب گناباد، دزفول، كرمان، مشهد مقدس و بندرتركمن در اینجا حضور پیدا كرده‌اند همه باعث خوشحالی است.
انشاء‌الله همگان بتوانیم وظایف محوّله به حوزه علمیّه و روحانیّت را پیگیری كنیم، و در اعلای كلمة الله اهتمام داشته باشیم، و هر كجا هستیم پاسدار احكام اسلام باشیم.
البته امروز وظیفه خواهران سنگین‌تر و بیشتر از گذشته است. آنها در این دوره از زمان باید موقعیت حقیقی زن مسلمان را به دنیا ارائه دهند، و تحت تأثیر تبلیغات سوء قرار نگیرند. خواهران مسلمان باید به همان برنامه بزرگ و شرافت‌بخش «و إِذَا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتَاعًا فَاسْأَلُوهُنَّ مِنْ وَرَاءِ حِجَابٍ»[2] پایبند باشند، و به آن افتخار نمایند.
در زمان غیبت كه امتحانات مختلف نسبت به همه پیش می‌آید همه باید با آمادگی تمام نسبت به این امتحانات وظیفه خود را انجام دهند، و بدانند كه ثواب ایستادگی بر عقیده و ملتزم‌بودن به احكام شرع بسیار زیاد است: «إِنَّ أَهْلَ زَمَانِ غَیْبَتِهِ الْقَائِلِینَ‏ بِإِمَامَتِهِ‏ وَ الْمُنْتَظِرِینَ لِظُهُورِهِ أَفْضَلُ مِنْ أَهْلِ كُلِّ زَمَانٍ»[3]
ابوخالد كابلی از حضرت امام سجاد علیه الصلاة و السلام نقل می‌كند كه می‌فرماید: اهل زمان غیبت حضرت ولی‌عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف كه قائل به امامت آن حضرت باشند، یعنی حضرت ولی‌عصر ارواحنا فداه را امام خودشان بدانند، و رضایت ایشان را بر رضایت خودشان مقدم بدارند، و انتظار ظهور حضرت را داشته باشند، اینها از اهل هر زمانی بالاتر هستند.
و در ادامه حدیث می‌فرماید: «لِأَنَّ اللهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَعْطَاهُمْ مِنَ الْعُقُولِ وَ الْأَفْهَامِ وَ الْمَعْرِفَةِ مَا صَارَتْ بِهِ الْغَیْبَةُ عِنْدَهُمْ بِمَنْزِلَةِ الْمُشَاهَدَةِ» خداوند معرفتی به اینها داده است كه حضور و غیاب امام برایشان فرقی نمی‌كند. اینها خودشان را در محضر آقا حضرت ولی‌عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف می‌بینند.
آن وقت در آخر حدیث می‌فرمایند: «وَ جَعَلَهُمْ فِی ذَلِكَ الزَّمَانِ بِمَنْزِلَةِ الْمُجَاهِدِینَ بَیْنَ یَدَیْ رَسُولِ اللَّهِ بِالسَّیْفِ أُولَئِكَ الْمُخْلَصُونَ حَقّاً وَ شِیعَتُنَا صِدْقاً وَ الدُّعَاةُ إِلَى دِینِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ سِرّاً وَ جَهْراً»
اینها به منزله جهادگران در محضر حضرت رسول صلوات الله علیه و آله هستند. و شیعیان و مخلصان واقعی همین‌ها هستند كه آشكارا و پنهانی به دین خدا مردم را دعوت می‌كنند. یعنی در آشكارا و پنهان، مأمور امام زمان و نوكر ایشان هستند، و همان‌طور كه در ادعیه آمده است هر لحظه آماده برآوردن حاجات آقا امام زمان علیه الصلاة و السلام می‌باشند؛ «وَ المُسارِعِینَ اِلَیْهِ فی قَضَاءِ حَوَائِجِه»[4]
در این دوره و زمان، باید پرچمدار دین باشیم، و مواظب باشیم كه هم هویت خودمان را حفظ كنیم و هم هویت بستگان و اهل خودمان را كه آیه شریفه می‌فرماید: «قُوا أنْفُسَكُم وَ اَهْلِیكُم ناراً»[5].
باید در این اوضاع بتوانیم در خط اصیل تشیع استقامت بكنیم «إِنَّ الَّذینَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا »[6] و افتخار كنیم كه شیعه هستیم، و هیچ افتخاری بالاتر از آن نیست.
وظیفه‌ی طلاب هم در این زمان سنگین است و باید طلاب عزیز خوب درس بخوانند و زحمت بكشند و بدانند كه  آن‌قدر ثواب و اجر طالبین علم زیاد است كه نمی‌توان آن را بیان كرد. روایت داریم كه ملائكه در مجالس درسی كه احیاء امر اهل بیت علیهم السلام باشد حاضر هستند و این مقام والایی است :«إِنَّ الْمَلَائِكَةَ لَتَضَعُ أَجْنِحَتَهَا لِطَالِبِ‏ الْعِلْمِ‏»[7]
اگر مجلس درس، مجلسی باشد كه در آن معارف آل محمد صلوات الله علیهم اجمیعن گفته شود، روایات و هدایت‌های امام باقر و امام صادق علیهما السلام خوانده شود و از حرف‌های متفرقه به اسم عرفان و امثال آن كه رواج دارد اجتناب شود، و خط همان خط بزرگان از علمای شیعه باشد، آن مجلس نزد اهل آسمان ارزش بسیار زیادی دارد.
الحمدلله ما از حیث سرمایه علمی و تبلیغی اگر با مكتب اهل بیت علیهم السلام آشنا باشیم، آن‌قدر می‌توانیم اظهار وجود كنیم كه نیازی به مباحث دیگر نیست.
بنده مجدداً‌ از حضور شما عزیزان تشكر می‌كنم، و امیدوارم كه حضرات اهل بیت عصمت و طاهرت علیهم السلام بخصوص حضرت ولی‌ّعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف از ما راضی و خشنود باشند كه هر چه اهداف، اعمال و رفتار، و استقامتمان در راه دین و اعتلای كلمه اسلام بیشتر باشد، امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف بیشتر مسرور می‌شوند، و از طرفی دیگر هر مشكل و ضعفی هم باشد اول كسی كه متأثر می‌شوند وجود مبارك امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است، چرا كه غیرت ایشان نسبت به اسلام و احكام شرع از تمام مسلمانان بیشتر است. انشاء الله موفق و مؤید باشید و السلام علیكم و رحمة‌الله و بركاته.
 
[1]. سوره مجادله، آیه11.
.[2]  سوره احزاب،آیه53.
[3]. كمال الدین،ج1،ص319.
[4]. مفاتیح الجنان، دعای عهد.
[5]. سوره تحریم، آیه6.
[6]. سوره فصلت،آیه30-سوره احقاف،آیه13.
[7]. كافی،ج1، باب ثواب العالم و المتعلم.

 

جمعه / 22 ارديبهشت / 1391