جمعه: 1403/01/31
نسخه مناسب چاپSend by email
آیت الله العظمی صافی در دیدار مسئولان اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم:
فرهنگ اسلام، بر احترام به محيط زيست، و زندگي بر اساس نظافت و پاكيزگي تأكيد بسياري دارد./انسان بايد در استفاده از نعمت‌هاي الهي، خير و مصلحت جامعه، و منفعت وآسايش همه مردم را مراعات نماید.

مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله‌الوارف، صبح دوشنبه 19/02/1391 مدیر و مسئولان اداره كل حفاظت محیط زیست استان قم را به حضور پذیرفتند.
در ابتدای این دیدار، دكتر ركنی مدیر اداره كل حفاظت محیط زیست استان قم گزارشی از فعالیت‌ها و برنامه‌های آینده این سازمان ارائه داد.

بخشی از بیانات معظّم له به شرح ذیل است:
بسم الله الرحمن الرحیم. الحمدلله رب العالمین و الصلاة و السلام علی سید الاولین والآخرین سیدنا ابی‌القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین، ولاسیما مولانا بقیةالله فی‌الارضین و اللعن علی اعدائهم اجمعین الی یوم الدین.
قال امیر المؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام:

إتَّقُوا اللهَ فی عِبادِه وَ بِلادِهِ، فَإنَّكُم مَسئولونَ حَتى عَنِ البِقاعِ وَ البَهائِم. (1)
بنده از حضور شما عزیزان تشكر می‌كنم، و امیدوارم خدماتی كه انجام می‌دهید همه در راه خداوند و مرضیّ حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف باشد.
مسأله محیط زیست و استفاده مردم از نعمت‌های خداوند به طوری كه مانع انتفاع و بهره‌بردن دیگران نشوند، مسأله مهمی است كه اسلام عزیز به آن سفارش بسیاری كرده است.
معارف دین و هدایت‌های اهل بیت علیهم السلام، تأكید زیادی بر این دارد كه مردم باید طوری از نعمت‌های خداوند متعال استفاده كنند كه موجب نگرانی و زحمت دیگران نشوند تا همگان بتوانند از این نعمت‌ها منتفع شوند و سود ببرند.

به طور مثال حضرت امیر المؤمنین علی علیه السلام در آن خطبه شریفه می فرماید: از خدا بپرهیزید نسبت به بندگان و شهرهای خداوند متعال كه شما مسئول هستید حتی زمین‌ها و حیوانات، باید حقوق آنها را رعایت كنید.
انسان باید در استفاده از این نعمت‌ها، خیر و مصلحت جامعه، و منفعت همه مردم وآسایش آنها را رعایت كند.
باید همه مردم مواظب باشند كه محیط اطراف خود را كه پُر است از نعمت‌های الهی، پاك نگهدارند چرا كه خداوند می‌فرماید:«إِنّ اللهَ یُحِبُّ التَّوَّابِینَ وَ یُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِینَ»(2)؛ یعنی طهارت و پاكی در همه چیز است؛ همه جا باید پاك باشد، صحرا، هوا، زمین، آب و ...همه و همه باید پاك باشند تا مردم جامعه بتوانند با آسایش كامل زندگی كنند، و از نعمت‌های خداوند بهره ببرند.
یكی از نكات مهمی هم كه قرآن كریم به آن اشاره دارد این است كه اگر شهری پاك باشد، خداوند متعال به آن شهر محصول خوب می‌دهد، و نعمت‌های خودش را سرازیر می‌كند: «وَالْبَلَدُ الطَّیِّبُ یَخْرُجُ نَبَاتُهُ بِإِذْنِ رَبه»، و «الَّذِی خَبُثَ لَا یَخْرُجُ إِلَّا نَكِداً» (3) و اما شهری كه ناپاك و خبیث باشد، بركت ندارد.
شهر اسلامی شهری است كه نظیف و پاكیزه، و از چیزهایی كه اسباب تنفر اجتماع می‌شود به دور باشد.
در عین حالی كه در اسلام، مالكیت خصوصی اشخاص محترم است، ولی در اصل، همه چیز در مالكیت خدا است، لذا تصرفاتی كه انجام می دهیم باید مرضیّ خداوند متعال باشد.
هر كسی باید زندگی و تصرفات خود در نعمت‌های خداوند را طوری انجام دهد كه موجب زحمت دیگران نشود.
برخی نعمت‌های خداوند هم اختصاص به شخص خاصی ندارد، به طور مثال، هوا مال همه است؛ كسی نمی‌تواند هوا را به بهانه اینكه ملك شخصی است آلوده كند، بلكه باید در طبیعت طوری تصرف كند كه هوا برای همه قابلیت استفاده و انتفاع داشته باشد.
باید در زمینه احترام به محیط زیست و تأكید دین اسلام و دستورات اهل بیت علیهم السلام بر پاكی و پاكیزگی محیط، فرهنگ سازی نمود، و در این مورد نویسندگان كتاب بنویسند، و وعّاظ محترم این دعوت دین به پاكی را تبلیغ نمایند.
در هر حال باید فرهنگ حفاظت از محیط زیست را در بین مردم ترویج كرد، و بر طبق دعوت و هدایت‌های دین - كه دستور داده محیط باید از همه جهت پاك و پاكیزه، و مناسب شأن مسلمان‌ها باشد- رفتار نمود.
بنده مجدداً از شما عزیزان تشكر می كنم و امیدوارم كه بتوانید به جامعه و مردم خدمت نمایید. عمده هم این است كه فرهنگ ما طوری شود كه همه براساس پاكی و نظافت زندگی كنیم، و طوری در طبیعت و محیط اطراف تصرف نماییم كه موجب آزار و زحمت دیگران نگردیم. انشاء الله موفق و مؤید باشید و السلام علیكم و رحمة الله

پی نوشت ها:
1. نهج البلاغة، خطبه 167.
2. بقره، آیه222.
3. اعراف، آیه58.
 

سه شنبه / 19 ارديبهشت / 1391