جمعه: 1403/01/10
نسخه مناسب چاپSend by email
حضرت آیت الله العظمی صافی در دیدار سرپرست و اعضای پژوهشكده مهدویت:
ماه شعبان، ماه امام زمان عليه السلام است، و همه بايد آن را تكريم و تجليل كنند./اگر جامعه صاحب الزماني باشد، گناه و فساد و مشكلات كنوني كشور از بين خواهد رفت./اگر مسئولان و امناء مملكت همه پاك باشند، جامعه امام زماني داريم و دنيا به آن توجه پيدا مي‌كند.

حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الوارف مرجع عالیقدر شیعه، چهار‌شنبه 24/03/1391 سرپرست و اعضای پژوهشكده مهدویت را به حضور پذیرفتند.
در ابتدای این دیدار، حجة الاسلام و المسلمین پور سید آقایی، گزارشی از فعالیت‌های این پژوهشكده، و برنامه‌های همایش دكترین مهدویت كه هر ساله در ماه شعبان المعظم و همزمان با میلاد مبارك حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا له الفداء برگزار می‌شود ارائه داد.
قسمتی از بیانات معظم له به شرح ذیل است:
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم. بسم اللّه الرحمن الرحیم. الحمدلله رب العالمین و الصلاة و السلام علی سید الاولین و الآخرین سیدنا أبی القاسم محمّد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین، ولاسیما مولانا بقیةالله فی الأرضین و اللّعن علی أعدائهم اجمعین إلی یوم الدین.
قال اللّه تعالى:

«الم ذلِكَ الْكِتابُ لا رَیْبَ فِیهِ هُدىً لِلْمُتَّقِین‏ُ الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ»
بنده از اظهار لطفی كه كردید و حقیر را به زیارت خودتان نائل فرمودید بسیار تشكر می‌كنم، و كسب این توفیقات بزرگی كه نصیب شما شده است را تبریك عرض می‌نمایم. امیدوارم در مسیر خدمت به حضرت ولی‌عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف، و شناساندن جهات و اطراف موضوع مهدویت و ولایت آن حضرت موفق باشید.
این نكته را بدانیم كه نباید هیچ‌گاه فراموش كنیم كه وابسته به وجود مبارك حضرت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف هستیم، و عالم امكان به وجود ایشان وابسته است.
خداوند رحمت كند مرحوم آیة الله العظمی آقای بروجردی اعلی الله مقامه استاد بزرگوار ما را كه می‌فرمودند: «هیچ وقت منبر وعاظ بدون نام مبارك حضرت ولیعصر علیه الصلاة ‌و السلام نباشد. مردم را همیشه به یاد ایشان بیاورید.»
همه ما باید در هر كجا و هر فرصت و موقعیتی كه پیش می‌آید مسأله مهدویت، و قضیه معرفت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را به مردم یادآور شویم. علامات ظهور و احادیثی كه در این باب است را باید به مردم گفت. حوزه علمیه باید درس‌هایی را اختصاص به این موضوع بدهد تا این موضوع فراگیر شود، و همیشه در اذهان باشد.
آیات و روایاتی كه در باب مهدویت است باید برای مردم تفسیر و تبیین شود. انصافاً آن طوری كه شایسته است، كار نكردیم. البته اصل مطلب از لحاظ روایات مسأله قطعی، و غیر قابل تردید است، و برای كسی كه مسلمان باشد، و روایات را قبول داشته باشد شكی نیست، مع ذلك باید اینها را تبیین كرد در نتیجه مخاطبان این آیات و روایات، روحیه دیگری پیدا می‌كنند و التزامشان به احكام اسلام بیشتر می‌شود، ‌و در اثر همین گفتن‌ها و تبلیغ‌هاست كه جامعه به سوی امام زمانی‌شدن پیش می‌رود، و از گناهان و آلودگی‌ها پاك می‌شود.
الان كسانی كه در مقابل این موضوع مهم كار می‌كنند، متأسفانه فعالیتشان از ما بیشتر است و بیشتر می‌خوانند و می‌نویسند البته جواب اینها واضح است ولی ما باید متوجه باشیم كه مطالعات خود در این زمینه را وسعت بدهیم و فعالیت خود در این زمینه را بیشتر نماییم.
اكنون هم كه در استقبال ماه مبارك شعبان هستیم باید اعلام شود كه ماه شعبان المعظم مربوط به وجود مبارك حضرت ولی‌عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف است و همه باید در تمام این ماه متوجه آن حضرت باشند؛ یاد آن حضرت را تجلیل كنند، و ماه شعبان را ماه امام زمان علیه السلام قرار بدهند.
برنامه‌های وسیع و جامعی در تجلیل و تعظیم حضرت برگزار نمایند. در سخنرانی‌ها و مجالس، به تبیین انتظارات آن بزرگوار از جامعه امام زمانی بپردازند. البته باید تمام اینها طوری باشد كه طبق شرع مقدس اجرا شود، و هیچ نقطه ضعفی در آن نباشد. باید در مجالس مهدوی، ملاهی و مناهی نباشد، و قداست آنها كاملاً محفوظ باشد.
در این ماه، مكتب اهل بیت علیهم السلام را به مردم معرفی كنیم. در ماه شعبان، فضائل حضرت مهدی علیه الصلاة و السلام را برای مردم بازگو كنیم، و اگر قرار است در برنامه‌ای به هنرمندی جایزه بدهیم به عناوینی باشد كه هنر دینی و پاك از ملاهی و مناهی را ترویج نماید. هنر در مسأله مهدویت، هنر شعرگفتن درباره آن حضرت است كه صدها شاعر عرب و فارس و غیره هزاران شعر در این ماه سروده‌اند. باید از شعرای معاصر در عرصه مهدویت تجلیل كرد.
الحمدلله این جمعیتی كه با همت شما تشكیل شده است و در مقام ترویج امر مهم و مبارك مهدویت خدمت می‌كنید انشاء الله در همین مسیر است و بسیار اهمیت دارد. انشاء الله شما عزیزان هم مصداق حدیث شریفی هستید كه منتظرین واقعی آن حضرت را كسانی معرفی می‌كند كه آشكارا و پنهان مردم را به دین خداوند دعوت می‌كنند: «إِنَّ أَهْلَ زَمَانِ غَیْبَتِهِ الْقَائِلِینَ بِإِمَامَتِهِ وَ الْمُنْتَظِرِینَ لِظُهُورِهِ أَفْضَلُ مِنْ أَهْلِ كُلِّ زَمَانٍ لِأَنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَعْطَاهُمْ مِنَ الْعُقُولِ وَ الْأَفْهَامِ وَ الْمَعْرِفَةِ مَا صَارَتْ بِهِ الْغَیْبَةُ عِنْدَهُمْ بِمَنْزِلَةِ الْمُشَاهَدَةِ وَ جَعَلَهُمْ فِی ذَلِكَ الزَّمَانِ بِمَنْزِلَةِ الْمُجَاهِدِینَ بَیْنَ یَدَیْ رَسُولِ اللَّهِ بِالسَّیْفِ أُولَئِكَ الْمُخْلَصُونَ حَقّاً وَ شِیعَتُنَا صِدْقاً وَ الدُّعَاةُ إِلَى دِینِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ سِرّاً وَ جَهْراً» (2)
از خداوند می‌خواهم كه توفیق عطا كند تا در این ماه شعبان، آن‌طور كه باید در تجلیل و تعظیم امر حضرت ولی‌عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف همه اهتمام داشته باشند، و طوری باشیم كه جامعه ما جامعه صاحب الزمانی باشد، كه اگر جامعه ما یك جامعه پاك و منزه باشد، و مسئولان و امناء مملكت همه پاك باشند، این خوبی و پاكی در جهان معرفی می‌شود، و مردم سراسر دنیا متوجه دین و امام زمان علیه السلام می‌شوند.
بنده مجدداً از شما بزرگواران تشكر می‌كنم، و امیدوارم كه خداوند متعال بر توفیقات شما بیفزاید، و مخصوصاً عنایات حضرت بقیة الله الاعظم ارواح العالمین له الفداء شامل حال شما باشد تا بتوانید بیشتر از اینها در خدمت حضرت، انجام وظیفه نمایید. والسلام علیكم و رحمة الله و بركاته

پی‌نوشت‌ها:
1. بقره، آیات 3-1.
2. كمال الدین و تمام النعمة؛ ج1، ب31، ح2.

 

پنجشنبه / 25 خرداد / 1391