جمعه: 1403/01/10
نسخه مناسب چاپSend by email
حضرت آیت الله العظمی صافی در دیدار ریاست سازمان حج و زیارت:
بايد از فرصت مقدس حج به منظور رساندن پيام اهل بيت عليهم السلام استفاده نمود.

مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الوارف، صبح سه‌شنبه 23/03/1391 رییس و جمعی از مسئولان سازمان حج و زیارت را به حضور پذیرفتند.
در ابتدای این دیدار، حجة الاسلام و المسلمین آقای موسوی ریاست سازمان حج و زیارت، گزارشی از برنامه‌های جدید این سازمان ارائه داد.
قسمتی از بیانات معظم له به شرح ذیل است:
اعوذبالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و الصلاة و السلام علی سید الاولین و الآخرین سیدنا ابی القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین و لاسیما مولانا بقیة الله فی الارضین و اللعن علی اعدائهم اجمعین الی یوم الدین.
قال الله تعالی:
«وَ للّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَیْتِ مَنِ اسْتَطاعَ إِلَیْهِ سَبیلاً»
بنده اولاً از شما تشكر می‌كنم، و امیدوارم با این نیّات و مطالبی كه اظهار كردید ان‌شاءالله توفیقات بزرگی نصیب شما شود. مسئولیتی كه بر عهده گرفته‌اید بسیار با اهمیت و قداست است و باید از این فرصت استفاده نمایید، و برای مقاصدی كه بیان كردید حداكثر تلاش و كوشش را داشته باشید.

بنده همیشه به این مطالبی كه بیان داشتید توجه داشته‌ام. همین حضور شیعیان در حرمین شریفین و استفاده از این موقعیت را بنده بارها تذكر داده‌ام. همین امروز بین الطلوعین كه استفتائات را مطالعه می‌كردم، سؤالی را دیدم كه پرسیده بود با این شرایط چرا باید سفر عمره برویم و پول خود را صرف آن دولت‌ها نماییم. بنده جواب دادم كه ما علیرغم میل آنان كه نمی‌خواهند شیعه در حرمین حضور داشته باشد، باید حضور فعال داشته باشیم، و هیچ‌گاه عمره را تحریم نخواهیم كرد چرا كه اگر ما در آنجا نرویم و حضور نداشته باشیم، عده‌ای خاص كه با ما مخالف هستند، خوشحال خواهند شد.
در بقیه كشورهای اسلامی، مانند سوریه و مصر هم همین‌طور است. شما ببینید اگر در همین مصر كه مقامات مشرفه‌ی زیادی از جمله مشهد رأس الحسین علیه السلام، و مشهد زینبیه سلام الله علیها - كه از اول ماه رجب تا 15 ماه رجب برنامه‌های وسیعی آنجا اقامه می‌شود- وجود دارد ما حضور داشته باشیم، چقدر برای تشیع و اسلام مفید است.
باید همان‌طور كه ما زائر به عراق می‌فرستیم، برای مصر هم همین برنامه را داشته باشیم، ولو اینكه از جهت مادی ضرر داشته باشد.
مسئولیت شما مهم است. باید به ابعاد مختلف این سفرها توجه كنید. این رفت‌وآمدها همه باید تحت دقت و نظم و مراقبت باشد كه اسباب آبرومندی و عزت بیشتری برای شیعه شود.
مبادا ما كه خود را متمسك به دین و متدیّن می‌دانیم، آنجا ضعف‌هایی نشان دهیم كه بگویند اینها به دین عمل نمی‌كنند؛ مثلاً طوری رفتار شود كه بگویند حجاب زن‌هایشان خلاف اسلام است.
مسئولیت شما كثیر الجوانب است. هر چه در انجام برنامه‌ها دقت داشته باشید و این برنامه‌ها موجب شود كه شیعه بیشتر شناسانده شود، به عزت و اعتلای نام شیعه كمك كرده‌ایم. به طور مثال اگر آنجا قصد ساخت بیمارستانی دارید طوری درست كنید كه دیگران هم بیایند و استفاده كنند. شما بهترین دكترها را داشته باشید كه اگر بیماری باشد كه دیگران نتوانند برای او كاری كنند آنجا بیاورند كه امثال همین كارها با این وسعت، سبب اعتلای شیعه خواهد شد.
بنده بارها گفته‌ام و باز هم تذكر می‌دهم كه مسأله حرمین شریفین بالاتر از مسأله شیعه و سنی است. مسأله تاریخ اسلام است كه الان وهابی‌ها با از بین‌بردن آثار موجود اسلامی، قصد محو تاریخ كل اسلام را دارند و مسأله شیعه تنها مطرح نیست.
در دنیای امروز كه دیوار خرابه‌ای اگر به عنوان تاریخ و آثار باستانی باشد تعمیر می‌كنند و آن را حفظ می‌نمایند و برای آن ارزش قائل‌اند، نمی‌شود از كنار تخریب این همه آثار اسلامی گذشت و سكوت كرد.
اینها هر جای مقدسی كه باشد آن را در مقابل كعبه می‌دانند و شرك می‌شمارند، و می‌گویند باید خراب كرد. اینها همان اشخاصی هستند كه الان هم در این دنیای علم و دانش، قائل به این عقیده‌اند كه زمین به دور آفتاب نمی‌چرخد و كسی كه آن را بگوید، ‌كافر می‌دانند.
اصل مطلب بسیار مهمّ و مسئولیت هم بسیار بزرگ است، و مجال خدمت به اسلام و تشیع و معرفی مذهب فراهم است.
بنده در سفر اولی كه به حج مشرف شده بودم، چون محلّ اسكان ما با مسجد الحرام دور بود، هر روز كه این راه را پیاده می‌رفتم و بر می‌گشتم از مقابل اداره شُرطه‌ی آنجا رد می‌شدم، و هر وقت از آنجا می‌گذشتم به مسئولان آنها كه جلوی اداره نشسته بودند سلام می‌كردم. تا روزی كه اینها مرا دعوت به نشستن كردند. بنده هم نشستم و با آنها احوالپرسی كردم، و وقتی متوجه شدم یكی از آنها اهل نجران است آیه مباهله و مطالب آن را برایشان نقل كردم. به قدری این برخورد، تأثیرگذار بود كه روزی برای مسأله‌ی اختلافی كه پیش آمده بود، شخصی را فرستاده بودند تا نظر بنده را برای حلّ و خاتمه‌دادن به آن مشاجره بخواهند. غرض اینكه باید از همه فرصت‌های پیش‌آمده برای تبلیغ دین و مكتب استفاده كرد.
اینكه پرسیدید اگر از شما سؤال شود كه در آنجا اولین و مهمترین دعا چه باشد، باید بگویم كه دعا هر چه عام و جامع باشد، فرد در بین عام به مقاصدش می‌رسد. اولین و مهمترین دعا باید تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، و اینكه انشاءالله بتوانیم در مسیر برآورده كردن حوائج آن حضرت باشیم.
به هر حال بنده مجدداً از شما عزیزان تشكر می‌كنم، و امیدوارم در مسئولیت مهمی كه بر عهده دارید بتوانید انجام وظیفه نمایید، و با دقت و نظم در برنامه و نگاه به همه ابعاد و جوانب مسأله بتوانید باعث اعتلای نام تشیع و سبب عزت بیشتر شیعه شوید و در این كارهای مهم باجناب آقای قاضی عسكر كه دارای تجربه‌ی بسیار خوبی می‌باشند، كمال تفاهم و همكاری را داشته باشید تا هر دو- كه دارای یك هدف مقدس هستید- بتوانید تشیع و ایران اسلامی را به مردم دنیا بهتر معرفی نمایید و به زائران بیت‌الله الحرام خدمات بیشتر و بهتر ارائه نمایید.
خداوند شما را موفق بدارد و السلام علیكم و رحمة‌الله و بركاته.
 

سه شنبه / 23 خرداد / 1391