جمعه: 1403/01/10
نسخه مناسب چاپSend by email
حضرت آیت الله العظمی صافی در دیدار ریاست دانشگاه آزاد اسلامی:
دانشگاه آزاد اسلامي بايد در جنبه ديني و علمي، شاخص و الگويي براي دانشگاه‌هاي دنيا باشد./مسأله تفكيك جنسيت بايد به طور جدّي پيگيري شود./ استحكام نظام به اين است كه مردم شاهد اجرا شدن احكام اسلامي باشند.

مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الوارف، پنجشنبه 1/4/91 ریاست دانشگاه آزاد اسلامی، و جمعی از معاونان و مسئولان این دانشگاه را به حضور پذیرفتند.
در ابتدای این دیدار، آقای دانشجو ریاست دانشگاه آزاد اسلامی، گزارشی از فعالیت‌ها و برنامه‌های آتی این دانشگاه ارائه داد.

قسمتی از بیانات معظم له به شرح ذیل است:
بسم الله الرحمن الرحیم. الحمد لله رب العالمین، و الصلاة و السلام علی سید الاولین و الآخرین سیدنا أبی القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین لاسیما مولانا بقیة الله فی الارضین و اللعن علی اعدائهم اجمعین الی یوم الدین.
قالَ اللّهُ تَعالى: هَلْ یَسْتَوِی الَّذینَ یَعْلَمُونَ وَ الّذینَ لَایَعْلَمُونَ (1)
بنده مراتب تقدیر و تشكر و احترام خودم را خدمت شما عزیزان تقدیم می‌كنم، و اعیاد خجسته و مبارك ولادت حضرت سیدالشهداء علیه الصلاة و السلام، و بعد نیمه شعبان ولادت حضرت ولی‌عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف را تبریك عرض می‌نمایم. امیدوارم كه همه شما عزیزان تحت توجهات آن حضرت به همین اهدافی كه بیان كردید انشاءالله نائل شوید.

از روز اولی كه دانشگاه آزاد اسلامی تشكیل شد، هدف این بود كه نقاط ضعف دانشگاه‌های زمان طاغوت برطرف شود، و دانشگاهی منزه و پاك از آن نقایص‌ به وجود آید؛ یعنی طوری باشد كه علاوه بر مسأله ترقّی علمی و پیشرفت تحصیلی، در جنبه‌های اسلامی و اخلاقی طوری شود تا در دنیا به عنوان یك شاخص باشد، كه اگر مردم در سایر نقاط جهان بخواهند جوانان خود را برای فراگیری علم و اخلاق و دین به جایی بفرستند اینجا را در نظر بگیرند.
هدف این بود كه مركزی علمی و فرهنگی اسلامی جهانی تأسیس شود كه اگر به طور مثال در هر جای دنیا، یك دانشمند مسلمان یا پزشك و محقق اسلامی ‌خواستند، به اینجا مراجعه كنند؛‌ كه هم ایمان باشد و هم علم و معنویت.
انتظار مردم هم از دانشگاه آزاد اسلامی این است كه در این رشته‌ها تبرز پیدا كند، و دانشگاهی انسان‌ساز، عالِم‌پرور، و مربّی علم و انسانیت باشد.
الحمدلله كه این دانشگاه با این نیّات و اهداف تأسیس شد. البته نقاط ضعف و مثبت در وضع فعلی - همان‌طور كه بیان داشتید- وجود دارد، و جریان كاملاً با آن اهدافی كه در نظر بود پیش نرفت.
اگر چه این دانشگاه، از نظر توسعه و وجود اساتید متدیّن و متعهد افتخاراتی داشته است ولی باز هم جا دارد كه به سمت موفقیت بیشتری سیر كند، و این نقاط ضعف - كه طبق اهداف نباید وجود می‌داشت- برطرف ‌شود، مثلاً در جنبه‌های دینی در خیلی از شهرهای كوچك بعضی اهداف مثل حجاب بر عكس شد.
مقصود اینكه دانشگاه آزاد برای اهداف مقدسی تشكیل شده است، و باید در مسیر نیل كامل به آن اهداف قدم بردارد، و الگویی باشد برای دنیایی كه علم بدون اخلاق و معنویات را پیش گرفته است، و به همه بفهماند كه دین اسلام هم دین اخلاق و معنویات است، و هم از هیچ چیزی مثل جهل متنفّر نیست.
اوضاع دنیای فعلی و ظلم‌های موجود در دنیای فعلی نشان‌دهنده این می‌باشد كه همه استعمار و استحقارها برای همین است كه قدرت و صنعت به دست افرادی افتاده كه تعهّدات انسانی و اخلاقی ندارند؛ آنها مصداق این شعرند كه
«چو دزدی با چراغ آید********** گـزیـده‌تــر بـرد كالا»
یكی دیگر از مسائل مهمی كه شما باید به جدّ پیگیر آن باشید، مسأله تفكیك جنسیت است. البته از بشارت‌هایی كه در این زمینه دادید خوشحال شدم.
اكنون در بعضی كشورهای غیر اسلامی همین مسأله تفكیك جنسیت را مطرح كرده‌اند، و به دنبال تحقق آن هستند. آنها به این نكته پی‌برده‌اند كه اگر این اختلاط جلو برود و مفاسد زیاد شود، دیگر متوقف نخواهد شد.
مسأله دیگر مسأله استاد است، چرا كه استاد در دانشجو تأثیر زیادی دارد. باید استادِ دانشگاه، مؤمن و متعهّد به احكام دین باشد كه الحمدلله بسیاری از اساتید اینگونه‌اند، و اگر جایی دیده شد كه استادی مقیّد به دین و رعایت حدود شرع مقدس نیست نباید به عنوان استاد فعالیت كند؛ نه در دانشگاه آزاد اسلامی و نه در دانشگاه‌‌های دیگر.
باید جنبه اسلامیت دانشگاه آزاد اسلامی نمایان‌تر شود. در جنبه علم هم باید الگو و نمونه باشیم، همان‌طور كه پیغمبر اكرم صلی الله علیه و آله در حدیثی می‌فرماید: «إِنَّ أُمَّتَكَ فِی الْأَرْضِ كَالشَّامَةِ الْبَیْضَاءِ فِی الثَّوْرِ الْأَسْوَدِ هُمُ الْقَادِرُونَ وَ هُمُ الْقَاهِرُونَ یَسْتَخْدِمُونَ وَ لَا یُسْتَخْدَمُون»‏ (2) یعنی امت اسلام، امتی هستند كه نمی‌شود محتاج به دیگران باشند، بلكه خودكفا و جلوتر از همه‌اند.
بنده مجدداً از شما عزیزان تشكر می‌كنم. مهمّ برای شما این باشد كه به معایب توجه كنید، و هر كجا عیبی یافتید آن را برطرف نمایید كه اگر هر كجا غافل از عیبی شدید، آن عیب گسترش پیدا می‌كند.
حال كه این فرصت برای شما ایجاد شده است تا بتوانید آن اهداف مقدس را پی بگیرید آن را غنیمت بشمارید. الان كه نوبت شماست، بسم الله الرحمن الرحیم بگویید مثل اینكه می‌خواهید از اول شروع كنید:
بـه نوبت‌اند مــلوك انــدر ایـن سِپنج سرای
كنون كه نوبت توست ای ملك، به عدل گرای
نواقص موجود، مانند اختلاط جنسیت را به تمام معنی برطرف كنید كه مردم مسلمان هر چه ببینند این مسائل در دانشگاه بیشتر جلوه می‌كند، اعتقادشان به نظام بیشتر می‌شود؛ خدا می‌داند كه استحكام نظام به همین است كه مردم ببینند اسلام و احكام اسلامی پیاده می‌شود.
انشاء الله خداوند متعال همه شما را از یاران مخلص امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف قرار بدهد.
والسلام علیكم و رحمة الله و بركاته
________________________________________
پی‌نوشت‌ها:
(1) سوره زمر، آیه9.
(2) بحار الأنوار، ج10، ب2، ص43.
 

شنبه / 3 تير / 1391