شنبه: 1403/02/1
نسخه مناسب چاپSend by email
تأكيد حضرت آيت الله العظمي صافي بر حفظ روحيه‌ي معنوي شب‌هاي قدر توسط مسئولين و صدا وسيما

حضرت آیت الله العظمی صافی در دیدارهایی جداگانه، جمعی از طلاب جامعة المصطفی العالمیه و طلاب مدرسه سلیمانیه مشهد مقدس و همچنین تعدادی از علما و مردم متدیّن مشهد مقدس را به حضور پذیرفتند.
معظم له با توجه به آثار و بركات نورانی ماه مبارك رمضان به ویژه شب‌های قدر و علاقه و اشتیاق مردم روزه‌دار به شركت در این مراسم روحانی فرمودند: حضور میلیون‌ها مسلمان در شب‌های قدر نشانه‌ی خالص بودن عقیده‌ی آنهاست كه برای مملكت ما این عقیده و این حضور سرمایه است و نباید آنها را از دست بدهیم.
ایشان با بیان اینكه اگر برای این مردم خوب كار نكنیم پیش خداوند مسئول هستیم، افزودند: همه‌ی مسئولین به ویژه صدا و سیما وظیفه دارند كه حالت خوب معنوی مردم در شب‌های قدر را حفظ كنند؛ نباید با برنامه‌هایی كه ضد اخلاق و معنویت است این حالت معنوی و روحانی را از مردم گرفت.
معظم له با بیان اینكه نگذارید سرمایه‌های معنوی مردم تضعیف شود‌،‌ ادامه دادند: وظیفه‌ی اصلی مسئولان این است كه با احترام به قانون و ارزش‌های مسلّم دینی، ظواهر شرعی را رعایت نمایند و مردم را به نظام اسلامی علاقه‌مند نمایند.
مرجع تقلید شیعیان جهان ضمن ابراز تأسف از تورم و گرانی‌های موجود در جامعه اظهار داشتند: مردم با اینكه مشكلات اقتصادی زیادی دارند و گرانی و تورم بر زندگی آنان تأثیر بسیاری گذاشته است ولیكن علاقه‌ی آنان به معنویات و اهل بیت علیهم السلام كه بزرگترین سرمایه‌ی این كشور است موجب شده است كه این فشارها را حتی الامكان تحمل نمایند. ما باید بر همت و عزم مردم خوب كشورمان كه یك چنین علاقه‌ای به حضور در مراسم معنوی دارند احترام بگذاریم.

ایشان ماه مبارك رمضان را ماه خودسازی دانستند و افزودند: در ماه مبارك رمضان باید لجاجت‌ها، كینه‌ورزی‌ها و حب جاه و ریاست را در جامعه از بین برد. اخلاقی كه پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلم از ما انتظار دارند همان مكارم اخلاق و راستی و صداقت و نداشتن كینه و عناد و لجاجت می‌باشد.
معظم له با توجه به حضور طلاب خارجی در ایران و حوزه‌های علمیه فرمودند:‌این برای ما افتخار است كه از كشورهای اسلامی دیگر و حتی از اروپا برای تحصیل علوم اسلامی و معارف دینی به ایران و حوزه‌ علمیه می‌آیند تا با فراگیری علوم اهل بیت علیهم السلام، آن را به مردم دنیا و تشنگان حقیقت و معنویت معارف اسلامی برسانند.
ایشان یكی از شعائر بزرگ اسلامی را مراسم اعتكاف در ماه مبارك رمضان دانستند و بیان داشتند: جامعیت دین مقدس اسلام در تمام برنامه‌های آسمانی آن مشهود و معلوم است؛ اسلام هم به تحصیل علم اهمیت بسیار زیادی می‌دهد و هم به جنبه‌های روحی و اخلاقی وانسان‌سازی، كه یكی از این كلاس‌های معرفتی، برنامه‌ی اعتكاف در مساجد می‌باشد.
معظم له با اشاره به معارف غنی‌ كه از حضرت امام رضا علیه السلام به دست ما رسیده است، فرمودند: علومی كه از آن امام بزرگوار منتشر شد، كه آن حضرت را عالم آل محمد می‌نامیدند، برای جهانیان راه نجات و راه سعادت را نشان می‌دهد. در حقیقت می‌توان گفت كه خطبه‌ها و كلمات امام رضا علیه السلام مانند خطبه‌های امیرالمومنین علی علیه السلام در نهج البلاغه می‌باشد كه گویا زبان امیرالمومنین علیه السلام در دهان آقا امام رضا علیه السلام است.
مرجع تقلید شیعیان جهان به وضعیت موجود در جهان اسلام اشاره كردند و فرمودند: مشكلات جهان اسلام بسیار زیاد است. امروز مسلمانان به ویژه شیعیان، دشمنان زیادی دارند كه اعتقادات پاك آنان را هدف قرار داده‌اند كه وظیفه‌ی حوزه‌ها در عصر امروز بسیار سنگین‌تر از گذشته است و طلاب ما باید پاسخگوی نیازهای فكری مردم و پاسخگوی شبهه‌ها و اشكالات دشمنان باشند.
ایشان ادامه دادند: آنكه در راه علم قدم برمی‌دارد و برای خدا درس می‌خواند و خود را مانند یك سربازِ جان بر كف، نوكر امام زمان ارواحنا فداه معرفی می‌كند، در حقیقت خود را به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف فروخته است و باید قدر این نعمت بزرگ را بداند و شكر این نعمت، آمادگی كامل برای اجرای فرامین آن حضرت و زدودن غم و غصه از دل مبارك آن حضرت می‌باشد.
ایشان در پایان برای عزت و سربلندی همه‌ی مسلمانان جهان و نصرت شیعیان در مناطق مختلف به ویژه در بحرین، افغانستان و عراق دعا نموده و از خداوند متعال فرج موفور السرور حضرت بقیة‌الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف را خواستار شدند.

دوشنبه / 23 مرداد / 1391