پنجشنبه: 1403/01/9
نسخه مناسب چاپSend by email
بیانات مهم مرجع روشن ضمیر و آگاه در دیدار اساتید دانشگاه علوم رضوی درباره جایگاه علم و معرفت و دوری از عرفان‌های انحرافی و علت دین‌گریزی بعضی از جوانان:
نواقص موجود نه تنها هيچ ارتباطي به دين و قرآن ندارد، بلكه همه‌ از عمل نكردن به قوانين شرع مقدس و عدم پايبندي به احكام مي‌باشد.

جمعی از مسئولان، اساتید و دانشجویان دانشگاه علوم اسلامی رضوی عصر یكشنبه 8/5/91 در مشهد مقدس با مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الوارف دیدار كردند.
در این دیدار كه در فضایی بسیار صمیمانه و معنوی برگزار شد، معظم له بیانات ارزشمندی ارائه فرمودند كه قسمتی از آن به شرح ذیل است:
بسم الله الرحمن الرحیم. الحمدلله رب العالمین و الصلاة و السلام علی سید الاولین و الآخرین و خاتم الانبیاء و المرسلین سیدنا ابی القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین و لاسیما مولانا بقیة الله فی الارضین و اللعن علی اعدائهم اجمعین الی یوم الدین.
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِیِّ النَّقِیِّ وَ حُجَّتِكَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّیقِ الشَّهِیدِ صَلَاةً كَثِیرَةً تَامَّةً زَاكِیَةً مُبَارَكَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَرَادِفَةً مُتَوَاتِرَة.
بنده خدمت شما عزیزان عرض ادب دارم، و از خداوند متعال مسألت می كنم كه در این زمان و این اوضاع دنیا، انشاء الله موفق باشید و بتوانید قلّه های علم، معرفت و بینش اسلامی را فتح كنید؛ شما هم باید از خدا بخواهید كه در خدمت به اسلام و كسب عنایت آقا حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف از آنچه در توان دارید كوتاهی نكنید، خصوصاً در عرصه دانش و معرفت، باید اهتمام ما بیشتر شود و مجهولاتی كه بشر دارد، از آن كاسته شود و روز به روز رو به پیشرفت و ترقی باشیم.

 جمعی از مسئولان، اساتید و دانشجویان دانشگاه علوم اسلامی رضوی عصر یكشنبه 8/5/91 در مشهد مقدس با مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الوارف دیدار كردند.
   در این دیدار كه در فضایی بسیار صمیمانه و معنوی برگزار شد، معظم له بیانات ارزشمندی ارائه فرمودند كه قسمتی از آن به شرح ذیل است:
بسم الله الرحمن الرحیم. الحمدلله رب العالمین و الصلاة و السلام علی سید الاولین و الآخرین و خاتم الانبیاء و المرسلین سیدنا ابی القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین و لاسیما مولانا بقیة الله فی الارضین و اللعن علی اعدائهم اجمعین الی یوم الدین.
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِیِّ النَّقِیِّ وَ حُجَّتِكَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّیقِ الشَّهِیدِ صَلَاةً كَثِیرَةً تَامَّةً زَاكِیَةً مُبَارَكَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَرَادِفَةً مُتَوَاتِرَة.
بنده خدمت شما عزیزان عرض ادب دارم، و از خداوند متعال مسألت می كنم كه در این زمان و این اوضاع دنیا، انشاء الله موفق باشید و بتوانید قلّه های علم، معرفت و بینش اسلامی را فتح كنید؛ شما هم باید از خدا بخواهید كه در خدمت به اسلام و كسب عنایت آقا حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف از آنچه در توان دارید كوتاهی نكنید، خصوصاً در عرصه دانش و معرفت، باید اهتمام ما بیشتر شود و مجهولاتی كه بشر دارد، از آن كاسته شود و روز به روز رو به پیشرفت و ترقی باشیم.
دانشگاه علوم اسلامی رضوی با این اسم بزرگ و با عظمت علاوه بر آن سوابقی كه داشته است و تحت عنوان مدرسه خیرات خان و مدرسه میرزا جعفر بوده كه علمای بزرگی در اینجا تربیت شده اند، انتظار است كه مركزی جهانی به نام حضرت رضا علیه الصلاة و السلام عالم آل محمد صلوات الله علیهم اجمعین باشد.
همه ائمه علیهم السلام از جهت علم «كلهم نور واحد» بودند، ولی حضرت رضا علیه الصلاة و السلام از لحاظ موقعیت ها و فرصت‌ها‌یی كه برای ایشان فراهم شد، توانستند بسیاری از مطالب و علوم اسلامی را كه تا آن وقت حتی مخفی مانده بود به مردم برسانند و تبلیغ كنند.
حال در جوار روضه مقدسه حضرت ثامن الحجج علیه الصلاة و السلام دانشگاهی با این اسم بزرگ، باید مركزی جهانی برای علوم اسلامی باشد، و آوازه آن در بین دانشگاه ها در شعب مختلف تفسیر، حدیث، رجال، اصول، فقه و علوم دیگر، بیشتر اسباب افتخار عالم اسلام باشد.
الحمدلله اوضاع و احوال هم نسبتاً فراهم است، باید قدر دانست و روز به روز بر ترقی و استكمال در رشته‌های علمی مختلفی كه اینجا هست افزود و خلاصه باید یك دانشگاه نمونه شد.
این اسم و شرایطی كه برای این دانشگاه است اقتضاء دارد كه اینجا دانشگاهی باشد كه در عالم اسلام معروفیت پیدا كند، و اساتیدی تربیت كنند كه اینها جوابگوی همه سؤالات علمی باشند؛ كسانی در اینجا تربیت شوند كه بتوانند در تبلیغ دین جوابگوی شبهات باشند.
الحمدلله ما از جنبه ذخائر علمی هیچ چیز كم نداریم، یعنی همه مایه های علمی در اختیار شیعه است؛ اولاً قرآن مجید، ثانیاً مثل نهج البلاغه، كتب اربعه و سایر آثاری كه از اهل بیت علیهم السلام به ما رسیده است، مثل صحیفه سجادیه، صحیفه اولی، ثانیه، ثالثه، و صحیفه رابعه.
شما خطبه هایی كه از حضرت رضا علیه الصلاة و السلام رسیده است را ملاحظه كنید. اگر بخواهید نظیری برای خطبه های نهج البلاغة پیدا كنید همین معارف و خطبه های حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام است.
ما حتی این دعاهایی كه می خوانیم همه اش علم و معرفت است؛ انسان را می سازد و تربیت می كند. الحمدلله همه ذخایری كه باید داشته باشیم داریم، مهم این است كه اینها را به عرصه ظهور برسانیم، و مثل این دانشگاه هم باید این رسالت را بر عهده بگیرند.
امیدوارم كه این مركز، در این زمان با این اساتید محترم و خلوص نیتی كه انشاء الله هست بتوانند برای خدا و به قصد ترویج دین و تعظیم شعائر و رساندن پیام های قرآن به دنیا به نحو احسن انجام وظیفه كنند.
آنچه كه باید به ان توجه داشت این است كه حیثیت بشر به علم است؛ در روایات است كه تَخَلَّقُوا بِاَخلاقِ الله؛ به اخلاق خداوند متخلق و آراسته شوید.
دو صفت از صفات خداوند متعال كه از همه صفات بالاتر است و می شود گفت كه سایر صفات ثبوتیه هم به این دو برمی گردد؛ صفت علم و قدرت است. تخلّق به این دو صفت یعنی تخلق به اخلاق خداوند.
هر چه بروز این دو صفت در جامعه بیشتر باشد، آن جامعه بیشتر حیات دارد، مخصوصاً در جنبه علم و مایه های علمی، البته معلوم است كه  علوم حقیقی و انسان ساز علومی است كه از محمد و آل محمد صلوات الله علیهم اجمعین به ما رسیده است؛ علومی كه معنویات را كامل می كند، اگر چه در كنار آن سایر علوم هم هست و باید در همه جهات مسلمانان جلو باشند و پیشرفت داشته باشند، همان طور كه در روایات است: «إِنَّ أُمَّتَكَ فِی الْأَرْضِ كَالشَّامَةِ الْبَیْضَاءِ فِی الثَّوْرِ الْأَسْوَدِ هُمُ الْقَادِرُونَ وَ هُمُ الْقَاهِرُونَ یَسْتَخْدِمُونَ‏ وَ لَا یُسْتَخْدَمُونَ‏»[1]
البته این خدمت و استخدام كه در اینجا هست نه به معنای استخدام و استعمار و استحقاری كه الان در دنیا وجود دارد. می فرماید: امت اسلام در ظلمت ها و تاریكی ها درخشندگی دارد؛ مسلمان هر كجا برود به علم و دانش و به معرفتش جلوه می كند.
ما مسلمانان از دیگران بی نیازیم و دیگران به معارف ما نیازمند هستند و باید از ما كسب علوم و معرفت كنند.
اوضاع دنیا بسیار خاص است؛ انتظار از مسلمانان و كسانی كه در رشته های علوم اسلامی وارد هستند این است كه اینها به احسن وجه آماده شوند برای اینكه اسلام را و معنویت و اخلاق را به همه دنیا برسانند.
دشمنی ها و هجوم های مختلفی كه الان علیه دین اسلام مطرح شده است زیاد است، باید در دانشگاه ها جواب همه اینها مطرح شود. باید برای این دین ستیزی و دین گریزی كه در بعض جوانان پیدا شده است فكری كرد البته نمی خواهیم بگوییم تحت چه عواملی این ایجاد شده است و طوری شده كه برخی به اشتباه بعض نواقصی كه مثلاً در بنده وجود دارد را مربوط به اسلام می دانند و نمی دانند كه در واقع این نواقص از روی عمل نكردن به اسلام است؛ هر كجا نقصی باشد، از جهت این است كه ما به اسلام و هدایت های ائمه علیهم السلام عمل نكرده ایم. اگر خوب عمل شود مردم و جوانان به دین و قرآن روی می‌آورند. نواقص موجود در جامعه نه تنها هیچ ارتباطی به دین و قرآن ندارد، بلكه همه‌ از عمل نكردن به قوانین شرع مقدس و عدم پایبندی به احكام می‌باشد.
همه اینها مطالبی است كه وظایف روحانیت و وظایف مثل این دانشگاه و اساتید و دانشجویان عزیز را زیاد می كند. باید كه بیشتر از اینها آماده باشیم. باید تمام تلاشمان این باشد كه علم و قدرت جامعه را افزایش دهیم؛  علمی كه انسانیت انسان را كامل می كند، فضایل معنوی انسان را بالا می برد، دوستی و همكاری بین بشر را ارتقاء می دهد. اصلاً اساس دعوت اسلام و هدایت های اهل بیت علیهم السلام بر تعاون در بقا است، یعنی بشر همه با هم باشند، و نباید تنازع در بقا داشته باشند.
خلاف این چیزی كه الان بر بشریت و دنیا حاكم است كه همه برای بقا تنازع دارند؛ طوری است كه بقای همدیگر را نمی خواهند و بقای دیگران را منافی با بقای خودشان می دانند. این اوضاع ناامن برخی كشورها برای این است كه همه تنازع در بقا دارند؛ ولی اسلام این را نمی گوید. شعار اسلام «تَعَاوَنُوا عَلَی البِرِّ وَ التَّقوی»[2] است. اگر این طور باشد مطمئناً دنیا به سمت خیر و سعادت پیش می رود.
ولی متأسفانه الان دنیای اسلام و بلاد مسلمانان به این مكتب و شعارها توجه نمی كنند، و راه های دیگری پیش گرفته اند؛ راه هایی كه نهایتش ضلالت و گمراهی است.
به طور مثال همین چند روز ملتفت شدم كه قرار است همایشی در شاهرود به عنوان همایش ملی عرفان شرق برای ابوالحسن خرقانی و بایزید بسطامی برگزار كنند. شما اگر تذكرة الاولیاء را ببینید، متوجه خواهید شد كه اینها چه عقایدی دارند. اگر ما بخواهیم مثل بایزید را معرفی كنیم و بگوییم سابقه ما این است واقعاً اسباب خجلت می شود؛ حرف هایی در تذكرة الاولیاء از قول او نقل شده است كه انسان واقعاً خنده اش می گیرد، و هیچ توجیه و تأویلی نمی پذیرد.
ما هیچ وقت، خودمان را به این سوابق معرفی نمی كنیم. همه از اطراف و اكناف بیایند و در این معرفی ها چه چیزی را ببینند؟!
اگر بخواهید كسی را مثلاً در منطقه شرق؛ طوس و خراسان معرفی كنید شیخ طوسی را معرفی كنید كه آن همه علوم و خدمات داشته است.
در مورد ابوالحسن خرقانی هم بزرگترین كاری كه توانسته انجام دهد این است كه می گوید با خدا چند مرتبه كشتی گرفتم و در مرحله آخر خدا بر من غالب شد. اینها حاكی از جوّ جهل و جهالتی است كه وجود دارد.
شما اگر واقعاً به دنبال علم و معرفت هستید، نهج البلاغة را ترویج كنید. مكتب «تَعالَوْا إِلى‏ كَلِمَةٍ سَواءٍ بَیْنَنا وَ بَیْنَكُمْ أَلّا نَعْبُدَ إِلّا اللَّهَ وَ لا نُشْرِكَ بِهِ شَیْئاً»[3] و «یا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَ أُنْثى‏ وَ جَعَلْناكُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ»[4] را تبلیغ كنید و به مردم بشناسانید.
مكتب اهل بیت علیهم السلام كه مغفول عنه واقع شده است را معرفی كنید. همین عهدنامه مالك اشتر را كه نمی شود برایش قیمتی تعیین كرد به مردم بگویید.
جرج جرداق آن دانشمند بزرگ مسیحی در كتاب «الامام علی صوت العدالة الانسانیة» منشور 28 ماده ای سازمان ملل را با این عهدنامه مقایسه می كند؛ عین عبارت آن منشور را نوشته و در مقابل هر ماده یك جمله از همین عهدنامه نوشته است. آن وقت در آنجا گفته كه شما بیایید این را مقایسه كنید ببینید كه بعد از هزار و چهارصد سال كه دنیا با این همه تحركات و انقلاب روبرو بوده است، این عهدنامه بسیار كامل تر از این منشور است.
سپس جرج جرداق چهار فرق عمده بین این دو می گوید كه دو جهت آن این است: یكی اینكه وقتی می خواستند منشور بنویسند به قول خودشان همه حقوقدانان و دانشمندان و اشخاص مطلع را در جلسات و كنفرانس هایی جمع كردند و به ادعای خود جمله هایی نوشتند كه كامل تر از آن نباشد. بعد هم در روزنامه ها نوشتند كه هر كس نظری دارد ارائه بدهد ولی این عهدنامه را امیرالمؤمنین علی علیه السلام بدون مقدمه فی‌البداهه نوشتند و به مالك دادند.
یك فرق دیگر اینكه اینهایی كه این منشور حقوق بشر را نوشتند اول كسی كه به آن عمل نمی كند خودشان هستند و اوضاع دنیا گواه آن است، اما این كه امیرالمؤمنین عهدنامه را نوشتند اول كسی كه متعهدتر از همه به آن بود به شهادت تاریخ زندگانی حضرت، خود ایشان بود.
غرض اینكه قدر اهل بیت علیهم السلام و هدایت های آن را ندانستیم و نشناختیم و به همین خاطر به حرف های دیگر كه گمراهی است دچار شدیم.
به هر حال بنده امیدوارم كه دانشگاه علوم اسلامی رضوی كه اسم بسیار با مسمایی دارد، آوازه و افتخاراتش بیش از این شود و شما عزیزان طوری سعی و تلاش كنید كه اسباب افتخار همه مسلمانان باشد. والسلام علیكم و رحمة الله و بركاته
 
[1].بحار الأنوار؛ ج10، ب2، ص43.
[2]. مائده، آیه2.
[3]. آل عمران، آیه64.
[4]. حجرات، آیه13.
دوشنبه / 9 مرداد / 1391