شنبه: 1403/02/1
نسخه مناسب چاپSend by email
حضرت آیت الله العظمی صافی در دیدار اعضای فراكسیون رهروان ولایت مجلس شورای اسلامی:
تذكرات مهم حضرت آيت الله العظمي صافي به نمايندگان مجلس در مورد مسائل اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي كشور/ در حالي كه عده‌اي از مردم به نان شب محتاجند، اين همه ولخرجي‌ها معنا ندارد.

امروز پنجشنبه 20/7/91 اعضای شورای مركزی فراكسیون رهروان ولایت با مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الوارف دیدار كردند.

معظّم له در این دیدار،‌ بیانات مهمی ارائه فرمودند كه قسمتی از آن به شرح ذیل است:

قدرت مجلس هم باید همچنان كه هست پابرجا باشد و مجلس در كمال قدرت وظیفه‌ی نظارت خودش را انجام بدهد و اجرا كند. مسئله قانونمندی خیلی مهم است. باید همه‌ی مسئولین و مردم به قانون عمل كنند. نه اینكه هر كس برای خودش هرطور كه بخواهد انجام دهد.

به هر حال همه انتظار دارند كه مجلس و نمایندگان و شما عزیزانی كه این اسم مقدس را برای فراكسیون خودتان انتخاب كردید، ملتزم به این عنوان باشید؛‌ زیرا كه مسئله ولایت خیلی معنا دارد و معانی ولایت خیلی زیاد است و امیدوارم كه شما ملتزم به این فراكسیون و عنوانی كه دارید باشید و همیشه در همه‌ی حالات و مباحث مواظب باشید كه ولایت محفوظ بماند و ولایت ضعف پیدا نكند؛ ولایتی كه در اسلام مطرح است «إِنَّما وَلِیُّكُمُ اللهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذینَ آمَنُوا الَّذینَ یُقیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُون»

امروز پنجشنبه 20/7/91 اعضای شورای مركزی فراكسیون رهروان ولایت با مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الوارف دیدار كردند.

در ابتدای این دیدار جناب آقای دكتر كاظم جلالی گزارشی از برنامه‌های این فراكسیون و نیز اوضاع اقتصادی، سیاسی و فرهنگی كشور ارائه داد.

معظّم له در این دیدار،‌ بیانات مهمی ارائه فرمودند كه قسمتی از آن به شرح ذیل است:

***

أعوذ بالله من الشیطان الرجیم. بسم الله الرحمن الرحیم. الحمدلله رب العالمین و الصلاة و السلام علی سید الاولین و الآخرین سیدنا ابی القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین ولاسیما مولانا بقیة الله فی الارضین و اللعن علی اعدائهم اجمعین الی یوم الدین.

وَلَقَدْ أَهْلَكْنَا الْقُرُونَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَمَّا ظَلَمُوا وَجَاءَتْهُمْ رُسُلُهُمْ بِالْبَینَاتِ وَمَا كَانُوا لِیؤْمِنُوا كَذَلِكَ نَجْزِی الْقَوْمَ الْمُجْرِمِینَ ثُمَّ جَعَلْنَاكُمْ خَلَائِفَ فِی الْأَرْضِ مِنْ بَعْدِهِمْ لِنَنْظُرَ كَیفَ تَعْمَلُونَ»(1)

در ابتدا كمال تشكر و عرض ادب و احترام را خدمت شما عزیزان دارم و مطالبی كه در نظرم بود كه عرض كنم، الحمدلله شما همه را تذكر دادید. شما به همه‌ی نقاط ضعف و قوّتی كه هست، اشاره كردید و برای من هم خیلی اسباب خوشحالی و امیدواری شد كه الحمدلله این جمعیت محترم مجلس با این بینش و با این توجّهات آنجا حضور دارند و مشغول اداره امور و رتق و فتق كارهای مملكت هستند.

مسئولیت سنگین نمایندگان

انشاءالله موقعیت خودتان را می‌شناسید و می‌دانید كه وظیفه‌ی شما بسیار سنگین است. مسئولیت نمایندگی، مسئولیت ساده‌ای نیست؛ زیرا كه نظارت بر تمام جوانب زندگی یك جامعه‌ی بسیار بزرگ و بیش از 70 میلیون جمعیت می‌باشد و در پیشگاه خداوند متعال همه مسئول هستند.

نمایندگان مجلس متعهد‌ند كه بیایند در مجلس و از حقوق مردم، استقلال مملكت و از حیثیات دین و جهات عزّت جامعه دفاع كنند و باید مواظب باشند كه همه امور جامعه؛ به خصوص فرهنگ و اقتصاد جامعه درحال پیشرفت و ترقی باشد. باید همه در این راه با كمال شجاعت ایستادگی داشته باشند و حرف‌ها را بگویند. جاهایی كه نباید سكوت بكنند، سكوت نكنند و مواظب خیر مملكت باشند.

نمایندگان باید روی تمام رشته‌ها نظر داشته باشند، تأمل داشته باشند و آن طوری كه رضای خداوند متعال و خیر مملكت در آن است، انشاءالله با درایت آنها برای مملكت فراهم شود.

 نمایندگی مجلس بسیار مقام بزرگی است، ولیكن مسئولیت هم خیلی سنگین است و نباید كسی مسامحه كند. این حضور و غیاب‌ها همه باید روی احساس مسئولیت باشد؛ قیام و قعودهایی كه می‌شود آسان است ولی در معنا خیلی بزرگ است و خیلی معنا دارد.

امیدوارم كه این بینشی كه شما بیان كردید در همه‌ی نمایندگان در حد كامل باشد كه انشاء الله هست ولی باید آثار عملی آن بیشتر از اینها ظاهر شود و این ضعف‌هایی كه ما داریم از بین برود. البته نقاط قوّت هم وجود دارد و اساس این انقلاب جمهوری اسلامی بر قوّت بوده و هست و باید این قوت باقی بماند و روز به روز پیشرفت كند و توقف نباید باشد.

توجه و نظارت نمایندگان باید به تمام مسائل اقتصادی و مشكلات مردم باشد.

 ولی خوب، در اطراف و جوانب، هر كجا كمبودی پیدا شود، بالاخص مسائل اقتصادی را كه ملاحظه می‌كنید مردم چگونه در تنگنا قرار گرفته‌اند؛ مخصوصاً طبقه ضعفا و محرومین و مشكلات  تولیدی كارخانه‌ها، باید اقتصاد براساس صحیح باشد. اشخاص دلسوز باید در رأس كارهای اقتصادی باشند.

همانطور كه در روایت است گمان نكنید عمل، شغل یا منصبی كه شما دارید، طعمه است و یك فرصت مادی برای شما است كه از آن استفاده‌های شخصی و منفعت طلبی ببرید، این امانت مردم است، امانت خداست، امانت اسلام است، امانت امام زمان علیه السلام است و مردم از مجلس خیلی انتظار دارند.

اظهار نظر نمایندگان مجلس باید برای اصلاح و بدون غرض‌های خصوصی باشد، لج بازی و غرض ورزی در امور كشور و مملكت‌داری نباید باشد، می‌خواهیم مملكت را اداره بكنیم و باید فرهنگ و اقتصاد مملكت رو به ترقی باشد، آن هم در چنین دنیایی با این اوضاع و این دگرگونی‌هایی كه داریم كه حالا اینها همه‌اش مسئله است.

استفاده‌ی معظم له از یكی از آیات شریفه‌ی قرآن درباره وضعیت امروز جامعه

 این آیه را كه بنده خواندم، در آن خبرگان قانون اساسی بعضی نماینده‌ها كه در آنجا هم قبل از دستور سخنرانی می كردند، بنده هم به حسب خودم گفتم و همین آیه را عنوان كردم كه «وَلَقَدْ أَهْلَكْنَا الْقُرُونَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَمَّا ظَلَمُوا وَجَاءَتْهُمْ رُسُلُهُمْ بِالْبَینَاتِ وَمَا كَانُوا لِیؤْمِنُوا كَذَلِكَ نَجْزِی الْقَوْمَ الْمُجْرِمِینَ»(2) و گفتم كه خوب آن رژیم و آن اوضاع و آن معارضه‌هایی كه با اسلام بود الحمدلله به بركت این انقلاب و قیام مردم و با شعارهای دینی منقرض شد و از بین رفت.

 حالا شما را آوردیم ببینیم شما چكار می كنید؛ ما باید حساب مسائل را داشته باشیم. در این مدتی كه انقلاب بوده است باید رو به جلو رفته باشیم نه اینكه در یك مطالبی رنگ باخته باشیم و ارزش‌های اولیه انقلاب كمرنگ شده باشد. حرف‌هایی كه روز اول می‌گفتیم«ثُمَّ جَعَلْنَاكُمْ خَلَائِفَ فِی الْأَرْضِ مِنْ بَعْدِهِمْ لِنَنْظُرَ كَیفَ تَعْمَلُونَ»(3) آیا هنوز هم وجود دارد یا خیر؟

همه‌‌ی پست‌ها و قدرت‌ها امتحان است، از ما هم امتحان می‌شود، ملت‌ها هم امتحان می‌شوند، نماینده‌ها هم امتحان می‌شوند كه هر كس واقعیت وجود خودش را بتواند اظهار كند.

انتظار مردم از نمایندگان ملّت

 الان هم همینطور است، ما باید متوجه باشیم نعمتی كه به واسطه این انقلاب، دست ما آمد و اعلام وجودی كه در دنیا كردیم و الان دارند روی ما حساب می‌كنند و اینكه می‌خواهیم اسلام را پیاده بكنیم باید مواظب باشیم كه حرف اوّلمان ضعیف نشود یعنی در آن خطی كه بودیم در آن خط بمانیم.

 باید اسلامیت و هویت این انقلاب محفوظ بماند، و نباید كمرنگ شود. باید مواظب باشیم كه از بین نرود. ما مسلمانیم و معتقد به دستورات اسلام هستیم، معتقدیم كه دنیا باید بر اساس دستورات اسلام و قرآن مجید و این پیام های قرآنی و این رسالت حفظ شود و الحمدلله روز به روز اسلام و قرآن و مذهب تشیع در جهان در حال پیشرفت است.

 انتظار دنیا هم از ما زیاداست؛ یعنی با این حرف‌هایی كه زدیم باید تمسك ما بیشتر باشد، باید كرامت زن را مراعات كرد، حجاب و عفاف را رعایت كرد و از اختلاط زن و مرد جلوگیری كرد،‌ نه اینكه طوری رفتار بكنیم كه سنت‌های اسلامی ضعیف بشود.

قدرت و عظمت مجلس

قدرت مجلس هم باید همچنان كه هست پابرجا باشد و مجلس در كمال قدرت وظیفه‌ی نظارت خودش را انجام بدهد و اجرا كند. مسئله قانونمندی خیلی مهم است. باید همه‌ی مسئولین و مردم به قانون عمل كنند. نه اینكه هر كس برای خودش هرطور كه بخواهد انجام دهد.

به هر حال همه انتظار دارند كه مجلس و نمایندگان و شما عزیزانی كه این اسم مقدس را برای فراكسیون خودتان انتخاب كردید، ملتزم به این عنوان باشید؛‌ زیرا كه مسئله ولایت خیلی معنا دارد و معانی ولایت خیلی زیاد است و امیدوارم كه شما ملتزم به این فراكسیون و عنوانی كه دارید باشید و همیشه در همه‌ی حالات و مباحث مواظب باشید كه ولایت محفوظ بماند و ولایت ضعف پیدا نكند؛ ولایتی كه در اسلام مطرح است «إِنَّما وَلِیُّكُمُ اللهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذینَ آمَنُوا الَّذینَ یُقیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُون»(4)

توجه به بیت المال و بودجه

هر كس می‌خواهد ببیند مملكت در چه سیری و در چه مسیری است، بودجه را باید ببیند و می فهمد وضعیت مملكت چه طوری است، فرهنگش به چه معنا است، اقتصادش به چه معناست. الان بعضی از مردم  به نان شب خود محتاج هستند، و متأسفانه بعضی از مسئولین جایزه‌هایی را می‌دهند و مسافرت‌هایی را می‌كنند و این همه خرج و ولخرجی.

در یكی از روزنامه‌ها خواندم یك مربی ورزش، ماهی بیش از نود میلیون حقوق دریافت می‌كند. چه كسی این حقوق‌ها را می‌دهد؟ اگر از بیت المال باشد همه مسئولند. شما باید مردم را درك كنید و به یاری آنها بشتابید. توقع مردم از شما خیلی زیاد است و قدرت و توانایی شما هم بسیار است.

 نمایندگان مجلس هم مسئولند، همه باید بگویند. این مطالب همه، مطالبی است كه انشاءالله با قدرت و شجاعت مجلس و احساس مسئولیت نمایندگان و با این مطالبی كه شما اظهار كردید، انشاءالله ما امیدواریم كه بالاخره رو به بهبودی باشد و كمتر بشود.

انشاءالله خداوند متعال هم این نظام را حفظ می كند؛ چون ما این عنوانی كه گفتیم ولو اینكه ما خودمان آن طور كه باید از عهده بر نیامدیم و آن طور كه باید شكر این نعمت را بجا نمی‌آوریم، ولی مع ذلك خداوند همانطور كه درجنگ تحمیلی این مملكت و نظام را حفظ نمود و نقشه‌ و كید و مكر دشمنان را از بین برد، انشاءالله حافظ این مملكت امام زمان علیه السلام خواهد بود و شما هم فقط برای رضایت آن حضرت با اخلاص و نیت پاك تلاش نمایید. انشاء الله تعالی موفق باشید.

 

پی‌نوشت‌ها:
1. سوره یونس، آیات13 و 14

2. همان، ‌آیه 13.

3.همان، آیه 14.

4. سوره مائده، آیه 55.
 

 

 

پنجشنبه / 20 مهر / 1391