شنبه: 1403/02/1
نسخه مناسب چاپSend by email
حضرت آیت الله العظمی صافی در زیارت ضریح جدید حضرت سید الشهداء علیه السلام:
بقاء اسلام، مرهون فداكاري حضرت سيد الشهداء عليه السلام است./ هدف مقدس قيام امام حسين عليه السلام بايد در جامعه اسلامي زنده نگه داشته شود./هنر واقعي در مظاهر ديني تجلّي دارد.

مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الوارف دوشنبه 10/7/91 ضریح جدید حضرت سید الشهداء علیه السلام را زیارت كردند.
این زیارت كه با حضور تعداد زیادی از مسئولان و طلاب در فضایی بسیار معنوی و با شكوه و با مدیحه‌سرایی مداحان اهل بیت علیهم السلام برگزار شد، معظم له بیانات ارزشمندی ارائه فرمودند كه قسمتی از آن به شرح ذیل است:
***
بسم الله الرحمن الرحیم. الحمدلله الذی هدانا لهذا و ما كنّا لنهتدی لو لا أن هدانا الله و الصلاة و السلام علی خاتم الانبیاء‌ و المرسلین سید الاولین و الآخرین سیدنا ابی القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین و لاسیما مولانا سیدالشهداء أبی الاحرار سید شباب أهل الجنة الذی أحیی بتضحیته الاسلام، مولانا و سیدنا ابی عبدالله الحسین صلوات الله علیه و علی اهل بیته و اولاده و اصحابه و علی مولانا و سیدنا الامام المنتظر إمامنا المهدی ارواح العالمین له الفداء و اللّعن علی اعدائهم اجمعین.

بقاء اسلام، مرهون فداكاری حضرت سید الشهداء علیه السلام است
این برنامه بسیار ملكوتی و معنوی، همه بر عظمت موقعیت حضرت سید الشهدا علیه السلام و بزرگی قیام آن حضرت دلالت دارد و هویت مذهبی شیعیان را به دنیا نشان می‌دهد و به همه اعلام می‌كند كه ما هر چه داریم و نیز بقاء اسلام، همه مرهون فداكاری حضرت سیدالشهداء علیه الصلاة و السلام است.

اظهار ارادت مردم به خاندان پیامبر علیهم السلام، از اسرار الهی است
این مطالبی را كه اظهار نمودید همه اعجاز و كرامت است؛ این احساساتی كه مردم ابراز كردند، و این ابراز وفاداری و علاقه به مقام شامخ اهل بیت علیهم السلام از اسرار الهی است.
چرا مردم این همه علاقه دارند و ابراز احساسات می‌كنند؟ این چه محبّتی است كه در قلوب بندگان خداوند متعال قرار داده شده است كه هیچ وقت كاسته نمی‌شود، بلكه روز به روز بر گسترش و عظمت آن افزوده می‌شود.
ساخت این ضریح مطهر كه همه از هدایا و نذورات مردم بوده است افتخار بزرگی است. اینكه این ضریح مقدس در اینجا ساخته شده است و مردم به این كیفیت برای زیارت می‌آیند، مطلب بسیار مهمی است. به خصوص برای مردم قم خیلی افتخار است كه این عنایات اهل بیت علیهم السلام به آنها متوجه شده است. البته عجیب نیست، اینجا عشّ آل محمد علیهم السلام است. شهر ائمه، شهر امام زمان و شهر حضرت معصومه سلام الله علیهم اجمعین است.

هنر واقعی در مظاهر دینی تجلّی دارد
این هنرمندی‌هایی كه انسان در این ضریح مقدّس مشاهده می‌كند، همه دلیل بر امدادهای غیبی به هنرمندان این ضریح منوّر است. دلیل آن هم این است كه اگر این عزیزان در بنا و كار دیگری می‌خواستند این هنر را با این ظرافت انجام دهند، هرگز امكان نداشت.
البته این نكته‌ای نیست كه من عرض كنم، حتی مستشرقینی كه بناهای اسلامی را بررسی كرده‌اند، به این مطلب اعتراف دارند. اینها می‌گویند كه آثار اسلامی، بالاترین نمونه هنر بشری است و دلیل آن این است كه اینها از یك اعتماد محكم و خالصی به مبدأ و به ائمه علیهم السلام نشأت می‌گیرد.
منشأ این هنرمندی‌ها همین است و الّا اگر هنرمند بخواهد در مواقع دیگر، استعداد هنری‌اش را به این صورت شكوفا كند نمی‌تواند.

هدف مقدس قیام امام حسین علیه السلام باید در جامعه اسلامی زنده نگهداشته شود
حضرت سیدالشهداء علیه الصلاة و السلام همان‌طور كه در زیارت آمده است: «بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیه حَتّی اسْتَنْقَذَ عِبادَكَ مِنَ الجَهالَةِ وَ حیْرَةِ الضَّلالَةِ»؛ جان مبارك خویش را داد برای اینكه ما را از جهالت نجات بدهد، او نفس خود را فدای این كرد تا مردم از حیرت و سرگردانی در امر دین نجات یابند.
اگر سید الشهداء علیه السلام نبود؛ اسلامی باقی نمی‌ماند. آن حضرت با آن كار و فداكاری بزرگ، خدمتی عظیم به بشریت كرد.
این همه هنرمندی و این همه زیبایی این ضریح، همه جمال دین محسوب می‌شوند. البته حقیقت جمال دین بالاتر از این حرف‌ها است لیكن اینها هم جمال دین است، جمال اسلام است، جمال امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است. اینها ثمره اعتقاد به حضرت سیدالشهداء علیه السلام و كار بزرگی است كه آن حضرت در راه خدای متعال انجام داد.
هدف امام حسین علیه السلام باید زنده نگه داشته شود. امر به معروف و نهی از منكر باید زنده بماند. هویت حسینی نباید ضعیف شود. شعائر حسینی باید در جامعه اسلامی پر رنگ باشد.

اخلاص در كارها، موجب پایداری و مباركی عمل خواهد شد
انسان باید كارش را برای خدا بنا كند. هر چه بیشتر انسان در راه خدا باشد و كار خودش را با خلوص نیّت انجام دهد، آثار و بركاتش بیشتر خواهد شد. كار حضرت سید الشهداء علیه السلام هم چون با خلوص كامل و فقط برای خدا بود این چنین پایدار و با بركت باقی ماند كه بقاء مذهب و دین، وابسته به آن است.

دوستی خادمان اهل بیت علیهم السلام را ذخیره نجات در روز قیامت می‌دانم
بنده واقعاً نمی‌توانم حرفی بزنم و نمی‌دانم این احساسات را چگونه بیان كنم، ولی افتخار می‌كنم كه شما را دوست دارم و خوشحالم از اینكه شما این كار را انجام دادید و این اظهار خوشحالی را برای خودم ذخیره نجات در قیامت می‌دانم.
امیدوارم خداوند متعال بر توفیقات شما بیفزاید و انشاء الله عنایات حضرت ولی‌عصر علیه الصلاة و السلام شامل حال همه شما باشد و زحماتی كه در این برنامه كشیدید همه مقبول درگاه آن حضرت قرار بگیرد. والسلام علیكم و رحمة الله
 

سه شنبه / 11 مهر / 1391