پنجشنبه: 1403/02/6
نسخه مناسب چاپSend by email
آيت الله العظمي صافي در ديدار اعضاي برگزار کننده کنگره مرحوم آخوند کاشي:
تجليل از مقامات علمي و سبك زندگي عالمان و جهاد آنان، وظيفه همگان است.

اعضای ستاد برگزار كننده كنگره مرحوم آخوند كاشی ره شنبه 23/6/1392 با مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الوارف دیدار كردند.
آیة الله نمازی امام جمعه كاشان و مسئول این ستاد، در ابتدای دیدار، گزارشی از برنامه‌ها و فعالیت‌های انجام‌شده را ارائه دادند.
معظم له نیز با تشكر و قدردانی از اعضای ستاد برگزاری این كنگره، فرمودند: امیدوارم به فضل خداوند بتوانید آن‌طور كه باید، مقام علم و مكارم اخلاق و صفات حمیده‌ی آن عالم ربانی را به همگان معرفی كنید.
ایشان برگزاری كنگره‌های تجلیل از علما و خادمان دین را بسیار مهم خوانده و ادامه دادند: معرفی این سوابق روشن و پر افتخار به نسل حاضر و به خصوص جوانان موجب ارائه طریق و هدایت همگان خواهد شد.
ایشان با اشاره به وجود علمای بزرگ در شهرهای مختلف ایران از جمله كاشان اضافه كردند: این افتخار مردم آن دیار و بلكه همه مردم ایران است كه چنین بزرگانی را در دامان خود تربیت نموده كه همه، خادمان دین و مبلغان مكتب بزرگ اسلام و ناشر معارف نورانی اهل بیت علیهم السلام بوده‌اند و باید مردم به این سابقه روشن و عظیم افتخار نمایند.

مرجع عالیقدر، زنده‌نگهداشتن یاد علمای ربانی مثل مرحوم آیت الله آخوند كاشی و دیگر علمای بزرگ كاشان را فریضه همگان دانسته و فرمودند: باید راه آنها زنده شود، اخلاق كریمه‌ای كه آن بزرگواران داشتند برای همه بازگو شود كه اگر این یادآوری اخلاق و صفات حمیده نباشد، كم‌كم فراموش خواهند شد.
حضرت آیت الله العظمی صافی با اشاره به مقام والای علمی مرحوم آخوند كاشی بیان كردند: در سیره و صفات علما و بزرگانی همچون ایشان جنبه‌ها و كمالات معنوی بسیار زیاد است. اینها همیشه می‌خواستند راه، راه خدا باشد؛ و طریق، طریق اهل بیت علیهم السلام باشد. تجلیل و تكریم این عالمانی كه با زهد و تقوای و ورع دین خدا را یاری نمودند و مردم را از انحراف نجات دادند و سدی محكم در مقابل توطئه دشمنان بوده و همیشه پاسخگوی شبهات بودند وظیفه شرعی و اخلاقی همگان است.
معظم له با اشاره به وجود دانشمندان و شاعران بزرگ در كاشان و اطراف آن بیان داشتند: این شهر همیشه مهد تربیت بزرگان و شاعران و دانشمندانی بوده كه در تاریخ از آنها به بزرگی یاد شده است و سابقه بسیار خوبی برای این شهر می‌باشد.
ایشان با اشاره به اشعار فتحعلی‌خان صبا درباره توحید و معرفة الله و نیز درباره زندگی و حالات امیرالمؤمنین علیه السلام و خدمات آن حضرت به اسلام فرمودند: اشعار ایشان بسیار بلند و پر معنی و دارای صنایع شعری می‌باشد كه لازم است امروزه شاعران و نویسندگان از آنها بهره ببرند.
معظم له در پایان این دیدار با قدردانی مجدد از اعضای این ستاد، فرمودند: شما آثار این بزرگان را زنده نگهدارید و به همگان بشناسانید تا همگان بخصوص جوانان ما مطلع باشند كه باید سیرشان، خط و روش اهل بیت علیهم السلام و ولایت باشد.
 

يكشنبه / 24 شهريور / 1392