چهارشنبه: 1403/02/5
نسخه مناسب چاپSend by email
حضرت آیت‌الله العظمی صافی مدظله‌العالی در دیدار رئیس و اعضای اتاق بازرگانی ایران:
دولت بايد جلوي هزينه‌هاي زيادي از بيت‌المال را بگيرد/ همه در مقابل مصرف بيت‌المال مسئول هستند.

شنبه 6/2/93 رئیس و اعضای اتاق بازرگانی ایران با مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله العظمی صافی مدظله‌العالی دیدار كردند.
در ابتدای این دیدار آقای محمد صادقی یكی از اعضای اتاق بازرگانی مطالب مبسوطی را ارائه و همچنین آقای مهندس شافعی رئیس اتاق بازرگانی بیاناتی را ایراد نمود. سپس مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله العظمی صافی مدظله‌العالی مطالب مهمی را درباره اقتصاد اسلام و وضعیت فعلی اقتصادی و معیشت مردم بیان فرمودند.
ایشان با توجه به اینكه دین مقدّس اسلام نسبت به اقتصاد اهمیت بسیار زیادی داده و احكام و دستورات فراوانی در این زمینه در كتب متعدّد فقهی وجود دارد فرمودند: اگر اقتصاد واقعی اسلام را در جامعه پیاده كنیم هیچ مشكلی نخواهیم داشت. اگر كمبود و نقصی را مشاهده می‌كنیم به خاطر عدم رعایت دستورات شرع مقدّس درباره اقتصاد است.
ایشان با توجه به اینكه تجارت و بازرگانی باید آزادانه و بدون مقرّرات دست و پاگیر مسیر خود را طی كند فرمودند: دولت باید فقط نظارت داشته باشد آن هم در چهارچوب قانون تا خلاف قانونی انجام نگیرد.

معظم‌له با توجه به اینكه در تجارت هم باید از افراط و تفریط دوری كنیم فرمودند: حل مشكلات كشور و حمایت از محرومان و نیازمندان برعهده دولت و بازرگانان متدیّن و دلسوز می باشد كه باید بازرگانان تجربه‌های خود را به دولت ارائه دهند.
ایشان خاطراتی را از زمان مسئولیّت خود در شورای نگهبان مطرح و در ضمن آن اشاره كردند كه بعضی قوانین بود كه می‌خواستند تجارت داخلی و خارجی را صددرصد دولتی كنند و اشخاصی در اوایل انقلاب بودند كه متأسفانه از اقتصاد حقیقی اسلام بی اطلاع بوده و تحت تأثیر بعضی القاءات مكاتب غیراسلامی قرار گرفته بودند ولی به خواست خداوند متعال و عنایات حضرت بقیة‌الله ارواح العالمین له‌الفداه توانستیم آن قوانین را اصلاح نموده و با موازین شرع مقدّس هماهنگ نماییم.
ایشان در قسمت دیگری از بیانات خود فرمودند: در امور مملكتی باید بیش از همه مراقب باشیم كه از بیت‌المال آنطور كه باید و شاید استفاده نماییم نه اینكه هزینه‌های زیادی را از بیت‌المال برای بعضی از مصارف غیرقانونی و یا خلاف شرع بپردازیم بسیاری از مؤسساتی كه الآن دولت آنها را اداره می‌كند و مخارج آن را می‌‍‌پردازد باید خصوصی شود و به مردم واگذار شود و نباید دولت برای آنها هزینه نماید، خصوصی شدن كه در اصل 44 قانون اساسی آمده باید به معنای حقیقی خود اجرا شود.
حضرت‌ آیت‌الله‌العظمی صافی مدظله‌العالی در ادامه این دیدار افزودند: البته شما و همكارانتان در همه جهات و زمینه‌ها باید خواهان این باشید كه دین و احكام اسلام در جامعه حاكمیّت داشته باشد كه بدون آنها نمی‌توان به اقتصاد سالم دست یافت.
معظم‌له در پایان با تشكر از حاضران در جلسه برای موفقیّت بیشتر آنها در خدمت به مردم مخصوصاً محرومان و مستضعفان دعا فرمودند.
 

شنبه / 6 ارديبهشت / 1393