جمعه: 1403/01/31
نسخه مناسب چاپSend by email
آیت الله العظمی صافی در دیدار ریاست دانشگاه پیام نور:
علوم دانشگاهي بايد دانش پژوهان را متوجه خداوند و معاني ديني و اخلاقيات كند./دانشگاه بايد محل علم و اخلاق آموزي باشد./اساتيدي انتخاب كنيد كه علاوه بر تخصص بالاي علمي، در دين و اخلاق هم سرآمد باشند.

پنجشنبه 4/2/1393، ریاست دانشگاه پیام نور و معاونان وی، با آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الوارف دیدار كردند.
در ابتدای این دیدار، آقای دكتر فراهانی ریاست محترم دانشگاه پیام نور، گزارشی از فعالیت ها و برنامه های این مركز ارائه داد.
معظم له نیز ضمن قدردانی از حاضران در جلسه، دانشگاه را محلّ علم و اخلاق آموزی دانستند و فرمودند: انشاء الله در دانشگاه ها كه باید محلّ علم و اخلاق آموزی باشد، بتوانید آن طور كه شأن مملكت و مذهب هست، موفق باشید و بتوانید مقام علم و عمل و تقوا و همه جهات لازمه را با هم داشته باشید.
ایشان با اشاره به ارزش والای علم در دین مبین اسلام افزودند: اهمیت مسأله علم در اسلام بیش از آن است كه بتوان آن را توصیف كرد. آیات قرآن مجید و روایات اهل بیت علیهم السلام مردم را به علم آموزی سفارش می كند البته علم توأم با عمل.

حضرت آیت الله العظمی صافی در قسمت دیگری از بیانات خود فرمودند: هر چه جهل مردم بیشتر باشد، گرفتاری هایشان زیادتر است و هر چه علمشان بیشتر و زیادتر باشد، موفقیت هایشان بیشتر و مشكلات كمتر است.
جامعه ای كه خود را به سلاح علم و عمل مجهّز نكند، جامعه ای بی اثر وبی فائده است. به قول آن شاعر عرب كه می گوید:
أخُو العِلْمِ‏ حَیٌ‏ خَالِدٌ بَعْدَ مَوْتِه *** و أَوصالهُ تَحْتَ التُّرابِ رَمِیم
وَ ذُو الجَهْل مَیْتٌ و هُوَ یَمْشیِ علَى الثَّرَى*** یُعدٌّ مِنَ الأَحْیاءِ وَ هْوَ عَدیم
یعنی كسانی كه اهل علم هستند اگر چه بدن های آنها زیر خاك باشد ولی همیشه زنده اند و كسانی كه جاهل اند و دنبال علم آموزی نیستند، اگر چه روی زمین راه می روند ولی مانند مردگان هستند.
مرجع عالیقدر در ادامه بیانات خود فرمودند: انسان باید زندگی اش طوری باشد كه روزی نگذرد مگر اینكه بر علم او افزوده گردد؛ البته نكته ای كه باید بدان توجه كرد این است كه منظور از علمی كه در اسلام بر آن تأكید شده است، علمی است كه انسان را متوجه به خدا و معانی دینی و اخلاقیات كند كه اگر دین همراه علم نباشد، هیچ فایده ای ندارد و موجب می شود كه اسباب گرفتاری انسان و بدبختی بیشتر شود.
ایشان در بخش دیگری از سخنان خود افزودند: سعی كنید در انتخاب اساتید بسیار حساس باشید، حتی استادانی انتخاب كنید كه علاوه بر تخصّص بالای علمی، از نظر دینی و اخلاقی هم سرآمد باشند چون عقیده و دین دانشجویان در دست آنها می باشد. خیلی در این جهت مراقب باشید اساتیدی انتخاب نكنید كه ایمان دانشجویان را ضعیف نمایند.
معظم له در بخش پایانی این دیدار، ضمن اشاره به برخی خصوصیات این دانشگاه كه در گزارش ریاست آن بیان شد فرمودند: خصوصیاتی كه بیان داشتید مثل توجه به اخلاق و معنویات در برنامه های این دانشگاه و این كه دانشجویان در محل سكونت خانواده هایشان درس می خوانند و ... موجب امیدواری است كه انشاء الله بتوانید با بیشتر كردن این خصوصیات ممتاز و برطرف كردن كاستی ها و معایب، به دین و مملكت خدمت كنید و آن طوری پیش بروید كه موجبات سرور و خوشحالی حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف را فراهم نمایید. من هم برای موفقیت بیشتر شما در این راه بزرگ كه مسئولیت سنگینی را بر عهده گرفته اید دعا می كنم.

شنبه / 6 ارديبهشت / 1393