جمعه: 1403/01/10
نسخه مناسب چاپSend by email
آيت الله العظمي صافي گلپايگاني: بازار اسلامي، بازاري است كه احكام تجارت و كسب و كار اسلامي در آن رعايت شود.

صبح پنج‌شنبه 28 خرداد ماه 1394 آیت الله حسینی بوشهری مدیر حوزه‌های علمیه و حجت الاسلام والمسلمین فرخ‌فال مدیر حوزه علمیه استان قم، با حضور در بیت مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الوارف با ایشان دیدار كردند.
در ابتدای این دیدار، مدیر محترم حوزه‌های علمیه گزارشی از برنامه‌های جاری حوزه درباره تبلیغ و ترویج احكام تجارت در سطح جامعه بازاریان ارائه داد، و از اقدام مسجد امام حسن عسكری علیه‌السلام در برگزاری كلاس‌های احكام برای بازاریان تشكّر كرد.
معظّم له نیز با ابراز خوشحالی از این اقدام حوزه علمیه فرمودند: حركتی كه شروع شده، احیای امر اهل البیت علیهم السلام است، و مطمئن باشید موجب خوشحالی حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف خواهد بود.
ایشان با اشاره به سابقه‌ی بازاریان در امر یادگیری فقه فرمودند: در قدیم این‌گونه بود كه بازاریان ما در كنار امر تجارت، مشغول یادگیری فقه و احكام تجارت می‌شدند و ارتباط خوبی با مراكز حوزوی داشتند.

این مرجع عالیقدر، اهتمام علمای سلف حوزه به فقه بازار را مثال‌زدنی دانستنه و بیان داشتند: علما و فقهای بزرگ سلف ما نسبت به امر مذكور، اهتمام بسیاری داشتند تا آنجا كه مانند مرحوم نراقی قدّس سره، كتابی با عظمت به نام «انیس التجّار» می‌نویسد و بزرگانی هم‌چون مرحوم سیّد صاحب عروة و مرحوم حاج شیخ عبدالكریم حائری اعلی الله مقامهما به آن حاشیه می‌زنند و مورد استقبال بسیار بازرگانان و تجّار قرار می‌گیرد؛ و همین اهتمام، باعث شده بود كه بازاریان ما خودشان در نشر و ترویج دین، وارد شده و بسیاری از امور مذهبی به دست آنان تبلیغ و عملی می‌شد.
آیت الله العظمی صافی در قسمت دیگری از بیانات خود فرمودند: از این‌كه این حركت در ماه مبارك رمضان آغاز شده است بسیار خرسندیم؛ و امّیدواریم بعد از این‌كه مغفول عنه واقع شده بود، به نهضتی ماندگار تبدیل شود و ارتباط نسل جوان بازاریان با علما و حوزه‌ها قوی‌تر شود كه صلاح جامعه در آن است.
معظّم له، مسجد امام حسن عسكری علیه السلام كه یادگار امام یازدهم شیعیان در قم است را به عنوان مركزی كه می‌تواند آغاز این نهضت در آن باشد معرّفی نموده و افزودند: امّیدواریم كه بتوانید با شروع ترویج و نشر فقه بازار و تجارت در این مسجد بزرگ، كم‌كم موج فراگیری در همه شهرها و بازارها ایجاد نمایید كه مطمئناً این كار، موجب اصلاح بسیاری از امور، و عوض‌شدن مسیر جامعه به سوی اخلاق و پیشرفت خواهد شود.
مرجع عالیقدر در پایان این دیدار، ضمن تقدیر مجدّد از مدیر محترم حوزه علمیه و همكاران ایشان، توفیقات بیشتر آنها را در خدمت به اسلام و مسلمین از خداوند متعال مسألت نمودند.
لازم به ذكر است با توجّه به احكام زیاد تجارت و كسب و كار، و لزوم فراگیری كسبه و بازاریان بخصوص جوانان كاسب، حوزه علمیه در اقدامی جدید، بازاریان را به فراگیری فقه بازار دعوت كردند، و مرجع عالیقدر آن را به عنوان یك نهضت ماندگار و مفید دانستند.
 

جمعه / 29 خرداد / 1394