پنجشنبه: 1403/01/9
نسخه مناسب چاپSend by email
تجليل آيت الله العظمي صافي گلپايگاني از شهيد بزرگ مشروطه مشروعه

همزمان با ایّام شهادت آیت الله شیخ فضل الله نوری قدّس سره، مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الوارف با حضور در مقبره آن مرحوم، به تجلیل از شخصیت ایشان پرداخت.

حجره مقبره شهید شیخ فضل الله نوری كه در این ایّام پذیرای خیل مشتاقان به همراه سخنرانی وعّاظ در بیان تاریخ بزرگ مشروطه مشروعه و نیز بیان فضائل آن مرحوم است، با حضور این مرجع عالیقدر، حال و هوای معنوی خاصی گرفت.

معظّم له به اصرار حاضران، در این جلسه باشكوه، چند دقیقه ای را به بیان فضایل آن شخصیت بزرگ پرداختند.

ایشان ضمن ابراز خوشحالی از اینكه مقبره شهید شیخ فضل الله نوری، به محلّ بیان فضایل آن مرحوم تبدیل شده است فرمودند: باید قدردان این شخصیت و بزرگمرد تاریخ باشیم كه جلوی انحراف نهضت مشروطه ایستاد و با فدای جان خود، نشان داد كه باید پایبند شرع بود و در همه حال، اسلام را ترویج كرد.

این مرجع عالیقدر در ادامه، با بیان سابقه رفاقت صمیمانه والد خود با مرحوم شیخ فضل الله، افزودند:

مرحوم والد ما آیت الله آقای آخوند ملامحمدجواد اعلی الله مقامه، از دوستان صمیمی و همفكران شهید در نهضت مشروطه مشروعه بودند.

والد ما نقل می كردند در ایّامی كه مجاهدین، تهران را گرفته بودند و مرحوم شیخ در منزل خود تحت محاصره بود، سه روز قبل از اعدام آن شهید، به منزل ایشان رفتم و از من پرسیدند: چه باید كرد؟

گفتم: امروز مشیر السّلطنة در بین راه مورد سوء قصد قرار گرفته، و او خودش را در كالسكه انداخته كه سورچی وی را به منزل رسانیده و او فوراً از سفارت روس درخواست كرده كه پرچم روسیه را بر سر در منزلش نصب كردند و از تعرّض مجاهدین مصون ماند.

فرمودند: هنگامی كه حضرت سیّدالشّهداء علیه‌السلام در روز عاشورا در مقام اتمام حجّت بر آمد، فریاد می‌كردند تا نگذارند سخنان آن حضرت شنیده شود؛ الان هم نیز وضع به همان منوال است، نمی‌‌گذارند من حرفم را بزنم.

معظم له در ادامه با بیان شجاعت و صلابت مثال زدنی آن شهید بزرگ و پایبندی ایشان به اسلام عزیز، بیان داشتند:

مرحوم والد ما می فرمودند كه وقتی ایشان عرایض بنده را شنید، فرمود: من در نظر كفّار و اجانب از علمای طراز اوّل اسلام به شمار می‌آیم، اگر من برای حفظ جان خود پرچم كفّار را بر سر خانه‌ام بزنم، مثل این است كه اسلام به كفر پناهنده شود. اگر اینها مرا بكشند، برای من آسان‌تر و گواراتر است از این كه به كفّار پناهنده شوم.

آیت الله العظمی صافی گلپایگانی در پایان، برای شهید آیت الله شیخ فضل الله نوری، طلب علوّ درجات و برای حاضران در جلسه، توفیق ادامه راه آن بزرگوار را مسألت نمودند.

پنجشنبه / 17 ارديبهشت / 1394