پنجشنبه: 1403/01/9
نسخه مناسب چاپSend by email
سرآغاز مدینه فاضله؛ نوشتاری از آيت الله العظمی صافی گلپایگانی به‌مناسبت نهم ربيع الأول، سالروز آغاز امامت حضرت مهدی عليه السلام
سرآغاز مدینه فاضله / نوشتار مرجع عالیقدر بمناسبت نهم ربيع الأول

بسم الله الرحمن الرحیم

روز شریف نهم ربیع المولود از ایام الله بزرگ و مقدّس است. این روز فرخنده و پربركت، آغاز ظهور ولایت حضرت ولی الله الاعظم امام مبین و حصن حصین بقیة الله فی الأرضین موعود انبیاء مرسلین، خاتم الأوصیاء المعصومین، مولانا المنتظر و العدل المشتهر و الإمام الثانی عشر الحجة بن الحسن المهدی ارواح العالمین له الفداء می‌باشد؛ و در حقیقت، باید گفت كه از امروز و از درون تاریخ هجری، تاریخ نوین عصر مهدوی آغاز می‌شود.
این روز، سر آغازی است برای عصری كه جهان در پیش رو دارد و در طول حضور بشر در روی زمین بی‌سابقه است و ویژگی‌های آن در عصر هیچ یك از انبیا و رجال، ظاهر نشده است؛ عصری كه در آن زمین پر از عدل و قسط گردد و همه جا امنیّت و آرامش و اطمینان حاكم گردد و میلیاردها بشر در همه جا تحت حكومت واحد و قانون واحد قرار بگیرند و بركات زمین و آسمان ظاهر گردد عصری نمونه است.

عصر مهدوی، یعنی نفی تمام ضعف‌ها و فسادها، یعنی انتظارِ چنان جامعه واحد جهانی و مدینه فاضله حقیقی كه همه اركان و اعضا و نهادهایش همان‌گونه كه طرح آن از طرف شخص رسول اعظم صلّی الله علیه‌ و آله، داده شده، مانند اعضای بدن انسان واحد، انجام وظیفه می‌نماید.
مسیر همه جوامع به سوی این جامعه است و رسیدن بشر به این جامعه، سنّت الهی و قاعده تخلّف‌ناپذیر است، هر كس كه بخواهد مانع از تحقّق این جامعه مهدوی شود معارضه و ممانعت وی در هم كوبیده می‌شود.
در اینجا تذكّر این نكته مناسب است كه تا دنیا به آن عصر و جامعه بزرگ مهدوی نرسیده است جامعه‌های فعلی اگر بخواهند در سعادت، آسایش، قدرت، قوّت، عزت و عدالت، زندگی كنند باید همان اصول و مبانی جامعه مهدوی را اصل و مبنای حیات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی خود قرار دهند و آن را معیار بدانند و صلاح یا فساد خود را با آن بسنجند.
اكنون با این میزان از جوامع كوچك شهری و روستایی، می‌توان جامعه‌ای را كه مهدوی است‌ شناسایی كرد؛ در هر شهر و روستایی كه حق رعایت می‌شود، از حق حمایت می‌كنند، به حق عمل می‌نمایند، اتحاد و برادری به چشم می‌خورد، تعلیم و تربیت صحیح و تقدیر از اخیار و دانشمندان در آنجا رایج است، در امانت، خیانت نمی‌كنند و خلاصه، حیات دینی و انسانی دارند؛ آن جامعه ـ اگر چه كوچك هم باشد ـ جامعه مهدوی است.
امروز همگان وظیفه داریم كه خصوصیات و امتیازات جامعه مهدوی و دولت كریمه الهی را به جهان معرّفی نماییم كه جهان تشنه عدل و مواسات و جهانِ خسته از ظلم و جنایات و قتل و خونریزی خود را برای روز رهایی و روز زیبای مهربانی آماده كند و امیدوار و منتظر وعده الهی برای برپایی حكومت واحد عدالت باشد كه «إنّهم یَرَوْنَهُ بَعیداً وَ نَراهُ قَریباً» اللهم اجعلنا من أنصاره و أعوانه.

سه شنبه / 7 آذر / 1396