شنبه: 1403/02/1
نسخه مناسب چاپSend by email
حضرت آيت الله العظمي صافي در ديدار مسئولان برگزار كننده كنگره اخلاق پزشكي:
اخلاق پزشكي در تحمل، تواضع، رازداري و دلسوزي براي بيمار متجلي مي‌گردد.

حضرت آیت الله العظمی صافی صبح روز چهارشنبه 19/10/86 مسئولان برگزار كننده كنگره اخلاق پزشكی را به حضور پذیرفتند.

معظم له در این دیدار با تأكید بر اهمیت علم پزشكی فرمودند: قداست و اهمیت علم پزشكی بر كسی پوشیده نیست و بشر از ابتدا احتیاج خود به این علم را احساس كرده است و همواره در این مقام بوده است كه با تجربه و یا هر روش ممكن دیگر، این علم را بیاموزد و هیچگاه از این علم غافل نبوده و احساس بی‌نیازی نكرده است.

ایشان قداست علم پزشكی در ادیان مختلف و بخصوص دین مبین اسلام را یادآور شدند و افزودند: با توجه به ارتباط این رشته با خدمت به مردم، رسیدگی به حال مرضا و اعانت ضعفا و ترغیب و تشویقی كه در اسلام به این كارها شده است، علم پزشكی ارج و قرب زیادی در ادیان مختلف و بالاخص اسلام دارد.

این مرجع تقلید، پزشكی و پرستاری توأم با خلوص نیت و حسن خلق را عبادت برشمردند و بیان كردند: در روایت آمده است كه خداوند عبادت نشده است به چیزی بالاتر از این كه كسی مؤمنی را، و به تعبیری بشری را، خوشحال كند و در هیچ رشته و شغل دیگری به اندازه رشته‌ی پزشكی این اخلاق حسنه كمال ظهور را پیدا نمی‌كند.

ایشان در ادامه افزودند: پزشكان و پرستاران بدانند شغل بسیار شریفی دارند و اگر اعتقاد به خدا و آخرت داشته باشند و در مقام خدمت به بندگان خدا باشند، با این شغل دائماً در مسیر تقرب و نزدیكی به خداوند متعال سیر می‌كنند و آن وقت است كه بیمارستان معبد و پرستشگاه بزرگی خواهد شد كه نردبان سیر و تكامل معنوی آنها خواهد شد و این فرصتی است كه خداوند در اختیار هر كسی قرار نداده است.

معظم له با تشبیه میدان خدمت به خلق به میدان مسابقه، فرمودند: ثواب‌هایی كه پزشكان به واسطه خدمت به خلق كسب می‌كنند، بسیار زیاد است و در این مسابقه هر چه بیشتر تلاش كنند امتیاز بیشتری برای خود ذخیره خواهند كرد.

حضرت آیت الله العظمی صافی علم پزشكی را یكی از اركان ترقی جامعه برشمردند و فرمودند:‌باید روح و جسم انسان در مسیر ترقی و تكامل باشد، سلامت روح و بدن با هم در ارتباط‌اند و نواقص دیگر علوم در كنار علم پزشكی چیزی نیست و جامعه‌ای كه علم پزشكی در آن ناقص باشد در مسیر ترقی و پیشرفت با مشكل روبرو خواهد شد.

ایشان با اشاره به رشته‌های مختلف پزشكی و مشكلات فقهی و حقوقی كه پزشكان و بیماران با آن مواجه می‌شوند افزودند: دین اسلام دین كاملی است كه برای همه مشكلات فقهی و حقوقی جواب كافی و وافی را به همراه دارد و اگر همه در مقام این باشند كه به اسلام عمل كنند و در این مسائل به افراد خبره و مطلع رجوع شود، ان شاءالله هیچ مشكلی نخواهیم داشت.

معظم له با تقدیر و تشكر از برگزاری چنین همایشی، فرمودند: امید است كه برگزاری چنین همایش‌هایی برای جامعه مفید باشد و جامعه از ثمرات عملی این همایش استفاده لازم را ببرد و برگزاری آن اسباب تقویت بنیه علمی پزشكان گردد و همه‌ی پزشكان در مقام ترقی علمی باشند.

حضرت آیت الله العظمی صافی در بخش دیگری از سخنان خود به خصوصیات یك پزشك متعهد و دلسوز اشاره كردند و افزودند: پزشك باید حوصله داشته باشد تا بیماری كه بسا چند روز یا چند ماه با درد رو به رو بوده و شاید به پزشك اعتراض كند، را تحمل كند و با تبسم و خنده‌رویی او را استقبال نماید و در آن صورت ثوابی كه كسب می‌كند با هیچ مال و دارایی قابل مقایسه نیست.

ایشان با اشاره به خصوصیات دیگری از پزشكان متعهد، رازداری و تواضع را از رموز موفقیت پزشكان برشمردند و افزودند: رازداری پزشكان باید به گونه‌ای باشد كه مردم پزشك را امین خود بدانند و مطلبی را كه به بیماری انسان ارتباط دارد و انسان نمی‌‌خواهد كسی آن را بداند، بتواند به پزشك بگوید. همچنین پزشك نباید متكبر باشد زیرا تكبر او برای بیمار قابل تحمل نیست و هر چه پزشك بالاتر می‌رود باید متواضع‌تر باشد.

ایشان به سوگندی كه پزشكان در پایان تحصیل و شروع كار رسمی طبابت می‌خورند اشاره كرده و افزودند: پزشكان باید احساس مسئولیت بكنند و به همان سوگندی كه خورده‌اند وفادار بمانند و از پزشك عنوانی بالاتر نداریم كه به بنده خدا و جامعه خدمت كند و مقرب درگاه خداوند باشد.

این مرجع تقلید، همه مردم از جمله پزشكان و كادر بیمارستانی را به رعایت ضوابط ظاهری دعوت كردند و فرمودند: ‌از نظر رعایت اختلاط زن و مرد تا حد ممكن باید جنبه‌های شرعی رعایت شود تا مبادا موجب فساد اخلاق گردد.

معظم له اعتقاد به خداوند را مایه كاهش درد و بهبودی سریع‌تر بیماران دانستند و افزودند:‌ بیماری كه درد می‌كشد اگر ایمان داشته باشد و مؤمن باشد، این درد را می‌تواند تحمل كند و احساس می كند در برابر این درد اجر و ثواب نصیبش شده است.

ایشان با تقدیر از روحیه دینداری، خدمت و دلسوزی در پزشكان فرمودند: دیده شده است كه برخی پزشكان در دیانت و اعتقاد، برجسته و مومن هستند؛ وضع مادی بیمار را در نظر می‌گیرند و گاهی به بیمار كمك هم می‌كنند و شنیده‌ام در تهران، بعضی از پزشكان تعرفه‌ی خود را از تعرفه‌ی مصوب پائین‌تر نگه‌داشته‌اند كه اینها باعث افتخار جامعه است.

در ابتدای این دیدار دكتر امامی رضوی یكی از مسئولان برگزار كننده همایش اخلاق پزشكی و رئیس دانشگاه علوم پزشكی تهران گزارشی از اهداف و برنامه‌های این همایش خدمت معظم له ارائه نمود.

چهارشنبه / 19 دى / 1386