شنبه: 1403/02/1
نسخه مناسب چاپSend by email
پیام مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الوارف به
سوّمین دوره مسابقات قرآنی «سراج»/تهران، بهمن‌ماه 94
پیام معظم له به سوّمین دوره مسابقات قرآنی «سراج»/تهران، بهمن‌ماه 94

بسم الله الرحمن الرحیم

قال الله الحکیم فی کتابه الکریم: «کِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ إِلَیْکَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ»

السلام علیکم و رحمة الله
با عرض ادب و احترام به حضور شرف‌افزای عزیزان قرآن‌پژوه و قرآن‌منش در این محفل باشکوه و نورانی؛ امّید است برکات کثیره این جلسه، موجب گسترش و قوّت حیات قرآنی جامعه، و حیات طیّبه مردم شریف و قرآنی کشورمان گردد.
قرآن کریم، که عِدل نبوّت و امامت است، همانند وجود گرامی پیامبر اعظم صلّی الله علیه و آله و سلم به توصیف آیه شریفه «یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ إِنَّا أَرْسَلْنَاكَ شَاهِداً وَ مُبَشِّراً وَ نَذِیراً وَ دَاعِیاً إِلَى اللَّهِ بِإِذْنِهِ وَ سِرَاجاً    مُّنِیراً»، بشارت‌دهنده، انذار کننده، و سراج و روشنایی‌بخش شاهراه سعادت و کمال است.
آری! قرآن، سراج منیر است و نجات‌دهنده بشریّت از ظلمات و تاریکی‌ها. نور این سراج، بر هر جا می‌تابد، دل‌های مستعد و پاک را روشن و نورانی می‌سازد و انسان، را به عنوان «انسان قرآنی» ملقّب و مزیّن می‌سازد.
انسان قرآنی، در پرتو انوار این کتاب آسمانی، گذشته و آینده را روشن می‌بیند؛ احساس ناامیدی، در او راهی ندارد؛ عالَم را تحت مدیریت حکمت بالغه الهیه می‌بیند و به همه جریان‌ها به نظر معنی‌دار و نیک، نگاه می‌کند.
انسان قرآنی، برنامه زندگانی خود را در قرآن و معارف اهل بیت علیهم‌السلام می‌بیند و قرآن را، کتاب علم و معرفت، کتاب اخلاق، کتاب عمل و احترام، و ترقّی و پیشرفت و فتح قلّه‌های کمالات می‌داند.
انسان قرآنی، می‌داند که در مکتب قرآن مجید، توقّف و سکون نیست، و ظلم و استضعاف محکوم است.
انسان قرآنی، پیام‌های نجات‌بخش، انسان‌ساز و سعادت‌آفرین قرآنی را می‌خواند، می‌فهمد و به آن عمل می‌کند.
و بالاخره، انسان قرآنی، مسئولیت خویشتن را در حرکت عظیم تشکیل جامعه و نظام قرآنی سنگین می‌شمارد و با تمام سعی و تلاش، به ترویج و تبلیغ معارف والای قرآن مجید پرداخته تا افراد جامعه در پرتو نظام کامل قرآنی که نهادها، ادارات، دانشگاه‌ها، مدارس و بالاخره جای‌جای آن پیرو و تابع دستورات الهی باشند، به سر منزل سعادت و کمال دنیوی و اخروی نائل گردند.

اینجانب ضمن تقدیر و تبریک به دست اندرکاران و مسئولان و همچنین همه 25000 شرکت‌کننده قرآنی در این مسابقات بزرگ؛ چند بیت شعر که اثر طبع قاصر حقیر است را تقدیم محضر قرآنیان عزیز نموده و از خداوند متعال مسألت دارم همگان را در ظلّ عنایات قرآن و اهل بیت علیهم‌السلام، موفّق و مؤیّد بدارد:
قرآن که کتاب مسلمین است * برنامه عزّت آفرین است
توحید و صراط مستقیم است * وحیی است که باقی و مبین است
قانون حیات و زندگانی است * منشور جهانیِ برین است
آوای جهان‌شمول حق است * فریاد هلاک ظالمین است
تبلیغ عدالت است و انصاف * ترویج شعار مؤمنین است
وعظ است و بشارت است و انذار * بی‌مثل و نظیر و بی‌قرین است
نور است و هدایت است و اعجاز * دستور عقیده و یقین است
و السلام علیکم و رحمة‌الله و برکاته

6 جمادی الأولی 1437 هـ.ق
لطف الله صافی

سه شنبه / 27 بهمن / 1394