چهارشنبه: 1403/02/5
نسخه مناسب چاپSend by email
حضرت آيت الله العظمي صافي در ديدار شهردار قم:
قم بايد براي جهان اسلام الگو باشد.

حضرت آیت الله العظمی صافی عصر روز چهارشنبه 14/1/87 مهندس احمدی بافنده شهردار قم را به حضور پذیرفتند.

معظم له وجود مضجع شریف كریمه اهل بیت فاطمه معصومه سلام الله علیها و مسجد مقدس جمكران را نعمت و فرصتی برای قم و مسئولین دانستند و فرمودند: اكنون كه قم بواسطه وجود حوزه علمیه و این مكان‌های مقدس، در جهان موقعیت و جایگاه ویژه و ممتازی دارد كه در تاریخ قم سابقه نداشته است، مسئولین باید قم را آنگونه كه شایسته قم است بسازند.

ایشان با اشاره به سوابق بعضی از علما و محدثین مدفون در قم بیان داشتند: متأسفانه بسیاری از آن بزرگان در قم گمنام هستند و كشف نشده باقی مانده‌اند و بعضی هم چون مرقد علی بن ابراهیم و زكریا بن آدم در شیخان وضع مناسب و آبرومندی ندارند.

این مرجع تقلید با اشاره به قدمت مسجد امام حسن عسكری علیه السلام تصریح كردند: در این مسجد از قرن اول هجری همواره نماز و روضه برقرار بوده است و حتی در زمان رضا خان كه همه‌ی مساجد تعطیل شد نماز و روضه این مسجد محفوظ بوده است.

حضرت آیت الله العظمی صافی ویژگی‌های یك شهر و جامعه اسلامی را برشمردند و فرمودند: در چنین شهری همه امور بر اساس هدایت‌های دین و تعلیمات اسلام سیر می‌كند و همه‌ی افراد جامعه توان و اهتمام خویش را به كار می‌گیرند تا موجبات ترقی و پیشرفت جامعه را فراهم آورند.

معظم له به سوابق تاریخی قم و مهاجرت امامزادگان، علما و محدثین از قرن اول هجرت به قم اشاره داشته و بیان داشتند: قم مأمن و پناهگاه شیعیان و دوستداران اهل بیت بوده است و از قدیم كسانی كه می‌خواستند از علوم و احادیث اهل بیت بهره‌مند شوند به قم می‌آمدند و آثار و بركات این بزرگان در جای جای قم ظاهر است.

ایشان قم را الگویی برای دیگر شهرها و كشورها دانستند و فرمودند: باید رعایت مسائل شرعی در قم ظاهر باشد و اصناف، كارمندان، همه مردم از زن و مرد در همه جا و در مراسم‌های عزاداری و جشن مواظب باشند و متشرع‌ بودن خود را ظاهر سازند، تا كسانی كه از اقصی نقاط جهان و كشور به این شهر می‌آیند قم را بعنوان الگویی برای یك جامعه اسلامی ببینند.

این مرجع تقلید حضور زوار و مسافران در ایام گوناگون را برای قم از جهات مختلف مهم و با اهمیت برشمردند و افزودند: رعایت مسائل و احكام شرعی در زائران اثر بخش است و وقتی زائران از قم می‌روند این مسائل در آن مناطق منعكس می‌شود و در واقع اینجا درس یاد می‌گیرند و این درس را در مناطق خود پس خواهند داد.

معظم له با اشاره به اینكه « بنی امیه كه بواسطه حضور امامان در مدینه درمانده شده بودند و درصدد از بین بردن مركزیت علمی مدینه بودند، با گسیل خوانندگان و رقاصه‌ها به آن شهر و تشویق به تظاهر به معاصی و فساد، وضع مدینه را خلاف تصور مسلمانان ساخت تا بدین وسیله اثر تعلیمات اهل بیت را از بین ببرد» فرمودند: نباید زمینه فساد و معصیت در شهر قم فراهم شود و بدانیم كه كسانی كه می‌خواهند زمینه فساد را در كشور ایجاد كنند اول روی این مراكز كار می‌كنند تا قداست این مراكز را از بین ببرند. قداست قم باید حفظ شود و این به نفع تمام مملكت و جامعه اسلامی است.

ایشان عدم توجه به شهر مذهبی قم را ریشه در تفكرات شاهان  دانستند و تصریح كردند: در دوران گذشته سعی می‌شد از پیشرفت و استقلال قم جلوگیری شود و همین برنامه‌ها موجب شده است كه قم با توجه به حجم بالای مهاجرپذیری مذهبی، با فقر و محرومیت و بیكاری جوانان روبرو باشد.

معظم له در پایان ضمن آرزوی موفقیت برای شهرداری قم و عزت و سربلندی اسلام و مسلمین فرمودند:  نباید مأیوس شد و باید با استفاده از همین عناوین جلب بودجه و اعتبار كرد و با مشورت با اهل خبره كارهایی اصولی انجام داد تا ان شاء الله ریشه این مشكلات خشكانده شود.

 

چهارشنبه / 14 فروردين / 1387