پنجشنبه: 1403/01/30
نسخه مناسب چاپSend by email
حضرت آيت الله العظمي صافي در ديدار جمعي از انديشمندان و نخبگان پاكستان:
پيشرفت‌هاي جمهوري اسلامي در زمينه‌هاي مختلف، متعلق به همه جهان اسلام است.

حضرت آیت الله العظمی صافی روز جمعه 23/1/87 گروهی از اندیشمندان، فرهیختگان و اساتید  دانشگا‌ه‌های كشور اسلامی پاكستان  را به حضور پذیرفتند.

معظم له در این دیدار با تأكید بر تبادل اطلاعات و استفاده كشورهای اسلامی از تجربیات یكدیگر بیان داشتند: همه باید برای اینكه شوكت و عظمت اسلامی رو به پیشرفت و ترقی باشد، اهتمام كنیم و عزت مسلمانان در ایران، پاكستان، بنگلادش و اقصی نقاط جهان را یكی بدانیم و فرقی بین عزت مسلمانان در این منطقه یا آن منطقه قائل نباشیم. ما می‌خواهیم مسلمانان در همه جا سربلند باشند و زیر یوغ استكبار و استعمار و استعباد دیگران نباشند و استقلال اسلامی برای همه ما محفوظ باشد.

ایشان با اشاره به پیشرفت‌های ایران در عرصه‌های مختلف فرمودند: الحمدلله این پیشرفت‌ها و كمالاتی كه برای جمهوری اسلامی ایران در صنعت، علم، استقلال و در مسائل سیاسی حاصل شده است،تعلق به همه مسلمان‌ها دارد؛ این نیست كه  اختصاصا به ایران متعلق باشد، برای پاكستان است، برای الجزایر است، برای مراكش است و برای همه جای عالم اسلام و برای حرمین شریفین است و ما متعلق به همه می‌دانیم و می‌خواهیم همه زیر سایه اسلام، پرچم لااله الا الله، توحید كلمه و كلمه توحید موفق باشیم.

این مرجع تقلید ضمن آسیب شناسی دنیای اسلام، گمگشته‌‌ی جوامع اسلامی را هویت اسلامی دانستند و افزودند:‌ آن چیزی كه برای همه مسلمان‌ها در این زمان توجه به آن لازم است، بازگشت به هویت اسلامی است. ما مسلمان‌ها اگر گمگشته‌ای داشته باشیم همان هویت اسلامی است كه متأسفانه در بعضی موارد ضعیف و مخدوش است. همه باید برای حفظ هویت اسلامی و برای اینكه شوكت و عظمت اسلامی رو به پیشرفت و ترقی باشد، تلاش كنیم.

در این ملاقات كه جمعی از نخبگان شیعه و سنّی كشور اسلامی پاكستان، حضور داشتند حضرت آیت الله العظمی صافی یكی دیگر از آسیب‌های فراروی دنیای اسلام را تفرقه و اختلاف بین امت اسلامی برشمرده و تصریح كردند: وحدت و اتحاد مسلمین موجب رعب و یأس دشمنان اسلام است و این حركتی كه در جهان اسلام به سوی اتحاد و وحدت كلمه به وجود آمده است، برای دشمنان اسلام غیر قابل تحمل است و می‌دانند كه اگر مسلمانان اتحاد داشته باشند، قوت و قدرت پیدا می‌كنند و غلبه كفار بر آنها ممكن نخواهد بود. از این جهت با تفرقه و توطئه‌های سیاسی، سعی می‌كنند كه بین مسلمانان اختلافات فرقه‌ای، طائفه‌ای و منطقه‌ای بیاندازند تا بدین‌وسیله مسلمانان را ضعیف و از هم جدا كنند.

معظم له با اشاره به روایتی از رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم افزودند:  باید همه مسلمانان با هم متحد باشند و بر اساس سفارش پیامبر گرامی اسلام نباید مقاصد دنیوی و مادی را مورد اعتنا قرار دهند و مقاصد مشترك جوامع اسلامی را فراموش كنند.

ایشان با تأكید بر وجود پسوند اسلامی، در نام كشور جمهوری اسلامی پاكستان خاطرنشان كردند: از روزی‌كه دولت جمهوری اسلامی پاكستان به رهبری محمد علی جناح تشكیل و تأسیس شد، شیعیان در كمال خوشحالی و مسرت به همكاری و همفكری با دولت پاكستان بر‌آمدند و برای ما بسیار اسباب خوشحالی شد. ما از دولت پاكستان انتظار داریم كه هویت اسلامی را در آنجا حفظ كند تا نمونه‌ای در دنیای اسلام باشد.

ایشان با ابراز خرسندی از حضور این گروه در ایران بیان داشتند: امیدوارم كه این سفر شما به جمهوری اسلامی و این دیداری كه با برادران دینی و ایمانی خودتان در ایران و مخصوصاً حوزه علمیه قم دارید سفر بسیار مفید و مؤثری باشد و زمینه ساز حسن تفاهم بیشتر بین دنیای اسلام باشد و این آمدو شدها باعث شود كه ما همدیگر را بهتر بشناسیم و بدانیم كه همه باهم یكی هستیم و عزت ما به همدیگر گره خورده است

معظم له در پایان ضمن ابلاغ سلام گرم خویش به تمامی برادران و خواهران پاكستانی فرمودند: از شما به خاطر این قدم‌هایی كه برای اعتلای اسلام و تقویت اخوت اسلامی بر می‌دارید تشكر می‌كنم و امیدوارم كه مسلمانان در مسیر اتحاد، وحدت و عمل به عزت اسلام و شوكت همه مسلمان‌ها، حركت كنند و در حفظ هویت اسلامی خویش كه یكی از نعمت‌های بزرگ الهی است، ثابت قدم باشند.

جمعه / 23 فروردين / 1387