جمعه: 1403/01/10
نسخه مناسب چاپSend by email
حضرت آيت الله العظمي صافي در ديدار اعضاي شوراي مركزي كميته امداد امام خميني:
سعي كنيد ضمن كمك به محرومين و مستضعفين، ساير آموزه‌ها و سنت‌هاي ديني را نيز احياء كنيد.

حضرت آیت الله العظمی صافی صبح روز چهار شنبه 28/1/87 نماینده ولی فقیه در كمیته امداد و جمعی از اعضای شورای مركزی كمیته امداد امام خمینی (ره) را به حضور پذیرفتند.

معظم له در این دیدار با ذكر این روایت كه « در روز قیامت به بنده خطاب می‌شود كه من از تو غذا و قرض خواستم و تو به من ندادی؟ بنده به خدا عرض می‌كند كه خدایا تو غنی بالذاتی و بی‌نیاز؟ خداوند می‌فرماید: چرا حاجت آن بنده‌‌ی مرا برآورده نكردی؟.»، فرمودند: آن كسی كه می‌آید و از انسان كمك می‌خواهد این رسول و فرستاده خدا است؛ شما فرض كنید خدا كسی را فرستاده است كه به شما پیامی برساند، آن وقت شما چگونه آن را جواب می‌دهید و چه حالی پیدا می‌كنید؟

ایشان در ادامه افزودند: اگر این كار را ما با اعتقاد باطنی و خلوص نیت انجام دهیم، و باور داشته باشیم شخصی كه از ما حاجتی خواسته، فرستاده خداست، آن وقت است كه این یك افتخار و عبادت برای ما حساب می‌شود و بدین وسیله راه تقرب به خدا را فراهم كرده‌ایم

این مرجع تقلید با اشاره به ثواب و اجر كمك به مستمندان و نیازمندان یادآور شدند: باید در انجام كار خیر از یكدیگر سبقت بگیریم و بر سر انجام این كار با یكدیگر رقابت كنیم تا اجر و ثواب این عمل خیر را به خود اختصاص دهیم.

ایشان با ذكر این نكته كه ارباب حاجت را پیدا كنید و خدمات خود را به این افراد ارائه دهید، فرمودند‌: در روایت آمده است كه خداوند به هیچ چیزی محبوب‌تر از این عبادت نشده است كه دل بنده‌ی مومن خداوند شاد گردد. این كار از هر عبادتی بالاتر است و اگر همراه با معرفت و بصیرت باشد عبادتی بزرگ است.

معظم له با اشاره به روایتی دیگر بیان‌داشتند: بعضی از این كارها هست كه اسباب دخول در بهشت است و وقتی ما چنین دین و مكتبی داریم باید از این اسباب استفاده كرد.

حضرت آیت الله العظمی صافی با ذكر شعر« از آن كشتی كه افتادست بر آب/ كه برهانی غریقی را ز گرداب» بیان داشتند: كسی كه به فكر مردم مستضعف نباشد و در مقام كارگشایی نباشد، گرفتاری بندگان خدا را ببیند و احساس مسئولیت نكند و فقط بر مال و تشریفات خویش بیافزاید، این شخص از ارزش‌های انسانی به دور است.

معظم له با اشاره به آیه « لئن شكرتم لازیدنكم .» فرمودند: این همه نعمتی كه خداوند داده است تا بتوانیم كار بكنیم و كار داشته باشیم و روزی حلال كسب كنیم؛ باید شاكر باشیم و یكی از مصداق‌های شكر عملی اینست كه انسان این كارها را انجام دهد و تا آنجا كه می‌تواند كامل‌تر و وسیع‌تر به كمك و مساعدت بپردازد.

ایشان با ذكر اینكه توفیق كمك به مستحقان نعمتی است كه خداوند به هركسی عطا نكرده‌ است، فرمودند: از این جهت باید خوشحال باشید كه خداوند به شما چنین توفیقی داده است كه فقط به بعضی از بندگانش می‌دهد و به نحوی عمل نمایید كه موجب خشنودی خاطر مبارك حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف را فراهم آورید و بدانید كه جامعه‌ تعلق به ایشان دارد و همه وابسته به وجود مبارك ایشان است و عائله ایشان محسوب می‌شود.

معظم له در ادامه افزودند: خداوند به بعضی‌ها این توفیق را ارزانی داشته‌ كه سخاوتمند باشند و راحت بذل مال كنند. چه توفیقی از این بالاتر كه خداوند برای آنان شرح صدری نیز قرار داده است كه گاهی حاضرند ایثار كنند و خود در سختی باشند تا دیگران در آسایش باشند.

این مرجع تقلید فقر و مشكلات جامعه ما را دارای شعب مختلف دانستند و افزودند: اصل مطلب این است كه تعاون و كمك كردن بندگان خدا در همه حالات باید انجام شود كه در حدیث شریف وارد شده است، خداوند در كمك و اعانت به بنده است مادامی كه این بنده در كمك به برادر دینی خود باشد.

ایشان با اشاره به مسئولین كمیته امداد فرمودند: شما كه به احیاء چنین امر مهم اسلامی مشغول هستید، سعی كنید سنت‌های دیگر را هم رعایت كنید و به احیای‌ سنت‌های دیگر اسلامی بپردازید؛ مواضع دینی خود را حفظ كنید و ثابت باشید.

در ابتدای دیدار آقایان عسگر اولادی نماینده ولی فقیه در كمیته امداد و انواری از اعضای شورای مركزی گزارشی خدمت معظم له ارائه دادند.

چهارشنبه / 28 فروردين / 1387