شنبه: 1403/02/1
نسخه مناسب چاپSend by email
حضرت آيت الله العظمي صافي در ديدار گروهي از اساتيد و دانشجويان:
حوزويان در برابر شبهات و بدعت‌ها ساكت ننشينند.

حضرت آیت الله العظمی صافی صبح جمعه 30/1/87 در دیدار گروهی از اساتید معارف دانشگاه‌های كشور و همچنین جمعی از دانشجویان دانشگاه علم و صنعت، حوزویان را به هوشیاری در مقابل فعالیت‌های ضد شیعی فرا خواندند.

معظم له در این دیدار، خصومت چند صد ساله دشمنان اهل بیت علیهم السلام را یادآور شدند و فرمودند:‌از زمان بنی‌امیه، دشمنان اهل بیت علیهم السلام وجود داشتند و فعالیت ضد شیعی داشتند و گواه این مطلب كتاب‌هایی است كه بزرگان و علما در رفع شبهات آن زمان نوشته‌اند.

این مرجع تقلید، با اشاره به كتاب الفین علامه كه دو هزار دلیل در عصمت امام و وجوب نصب امام توسط خداوند متعال آورده است، اظهار داشتند: تقابل حق و باطل و شیعیان اهل بیت با نواصب و دشمنان اهل بیت علیهم السلام از زمان معاویه بوده است و در هر زمانی علما و بزرگان به بهترین نحو بر اثبات حقانیت تشیع قلم زدند.

ایشان ظلم و ستم‌های بی‌شماری را كه در طول این اعصار بر تشیع رفته است نمادی از مقاومت و پایداری تشیع خواندند و بیان داشتند: مكتب اهل بیت قوت ذاتی خود را در طول تاریخ ثابت كرده است و با وجود این همه دشمنی در طول تاریخ كه اوج آن حادثه عاشورا بود، نه تنها  باقی و ثابت مانده است، بلكه ریشه‌دارتر هم شده است به طوری‌ كه در طول تاریخ، مكتب تشیع مكتب مقاومت و احقاق حق و ابطال باطل بوده است.

معظم له به دوران بنی امیه و آن فشارها و خفقان موجود در آن زمان اشاره كردند و تصریح كردند: بنی‌امیه تمام امور را تحت نظر قرار داده بود و اگر كسی  می‌خواست كتابی بنویسد می‌بایست سیاست‌های حكومت را لحاظ می‌كرد ولی الحمدلله این اشراق نور محمد و آل محمد علیهم السلام و مكتب اهل بیت همه اینها را تحت شعاع قرار داد و آنان در مقابل این مكتب درمانده شدند.

حضرت آیت الله العظمی صافی افزایش فتنه‌ها و توطئه‌های اخیر را ناشی از نهایت ضعف و عجز دشمنان از مقابله با حقانیت مكتب تشیع دانستند و فرمودند: همه این شبهات و شكوكی كه مطرح می‌كنند،  مطلب جدیدی ندارد و همه را بزرگان جواب داده‌اند. اینان در نهایت ضعف فقط با تغییر عناوین و به شكل‌های مختلف ظاهر می‌شوند و با پیدایش وهابیت و با سیاست‌های استعمارگران، این شبهات شكل و شمایل جدیدی به خود گرفته است.

این مرجع تقلید با ارائه تحلیلی تاریخی از حضور استعمار در منطقه و تحریك اعراب بر علیه عثمانی، همه‌ی این برنامه‌ها را نقشه استعمارگران خوانده و فرمودند: استعمار از یك طرف با تجزیه كشورهای اسلامی به مناطق كوچك امیرنشین، به ظاهر آنها را مستقل ولی در واقع وابسته‌تر كرد و از طرف دیگر با قدرت دادن به وهابیت كه سر سپرده‌‌ی آنان بود درصدد مبارزه و تضعیف اسلام بر‌آمد.

معظم له با ابراز تأسف از بی‌تفاوتی حاكمان كشورهای اسلامی از فجایع و اتفاقاتی كه بر مسلمانان می‌گذرد، فرمودند: آنها نه تنها سنت‌های اسلامی را رعایت نمی‌كنند، بلكه در مقابل امور ضد اسلامی موضع ندارند و هیچ عكس العملی از خود نشان نمی‌دهند.

ایشان ادامه دادند:‌ آنان عقیده‌ای به اسلام ندارند بلكه سیاست حكم می‌كند كه خود را معتقد به اسلام نشان دهند. آنان با این عناوین كار می‌كنند و اربابان استعمارگرشان، عقبه جبهه ضدیت با شیعه و مطرح كردن وهابیت را پشتیبانی می‌كنند.

این مرجع تقلید، اعمال وحشیانه فرقه وهابیت را محكوم كرده و افزودند: اینها عالم اسلام را ناامن كرده‌اند؛ در افغانستان، كوچك و بزرگ را می‌كشند و یك چهره بسیار خشن از اسلام به نمایش گذاشته‌اند و آبروی اسلام را از بین می‌برند.

این فقیه فرزانه، مكتب تشیع را آبروی اسلام خواندند و بیان داشتند‌: مكتبی كه در مقابل این همه فساد و انحرافات، مقاومت و ایستادگی دارد، مكتب تشیع است و این مكتب اهل بیت علیهم السلام است كه آبروی اسلام را حفظ كرده است.

ایشان به كسانی مانند صاحب كتاب غارات كه فضایل اهل بیت را در میان دشمنان اهل بیت بیان می‌كردند و بدینسان به تبلیغ مكتب اهل بیت می‌پرداختند، اشاره كردند و افزودند: بحمدلله ما از نظر سرمایه علمی چیزی كم نداریم؛ نهج البلاغه‌، صحیفیه سجادیه و ادعیه‌هایی كه داریم و اینهمه روایات و احادیثی كه داریم همه اینها باید شناسایی و عرضه شود.

این مرجع تقلید با اشاره به خاطره‌ی یكی از مستبصرین تصریح كردند: یك یا دو حدیث و روایت كافی است تا كسی كه اهل انصاف باشد به حقانیت شیعه آگاه شود، چه برسد به این همه معارف عمیق كه برای هر حدیثی كتاب‌ها نوشته شده است.

ایشان مسئولیت جامعه روحانیت و حوزویان را سنگین دانستند و افزودند: باید طلاب و حوزه در ترویج و تبلیغ معارف اهل بیت تلاش بیشتری داشته باشند و در مقابل این هجمه و تهاجم، ایستاده و جوانان و دانشگاهیان و كسانی را كه بیشتر در معرض این تهاجم قرار دارند را با سرمایه‌ها و ذخایر آشنا كنند.

حضرت آیت الله العظمی صافی اهمیت محیط‌هایی مانند دانشگاه را خاطرنشان شدند و فرمودند: دانشگاه‌از مكان‌هایی است كه ثغور است و باید دلسوزان و فضلای حوزه حضور داشته باشند تا از مرزهای اعتقادی جوانان مواظبت نمایند. ///

جمعه / 30 فروردين / 1387