جمعه: 1403/01/10
نسخه مناسب چاپSend by email
حضرت آيت الله العظمي صافي در ديدار رئيس و معاونين جهاد دانشگاهي:
واجب است مسلمانان براي بدست آوردن علم روز دنيا تلاش كنند.

حضرت آیت الله العظمی صافی صبح روز پنج‌شنبه 9/3/87 رئیس و معاونین جهاد دانشگاهی را به حضور پذیرفتند.

معظم له در این دیدار با اشاره به سوالات بسیاری كه در زمینه‌های مختلف علوم جدید به خصوص سلول‌های بنیادین و درمان ناباروری به روش‌های مختلف مطرح است، فرمودند: فقه اسلام و فقه اهل بیت علیهم السلام فقه وسیعی است كه جواب صحیح و عقل پسند به تمام این سوالات را در خود دارد.

ایشان با اشاره به این نكته كه « در جامعه‌ی اسلامی واجب است تلاش شود از جهالت و نادانی كاسته شود و جامعه و مردم به طرف علم و دانایی بیشتر سوق داده شوند»، افزودند: این یك واجب كفایی است كه مسلمانان تلاش كنند تا در همه این علومی كه در دسترس و مورد نیاز بشر است پیش قدم باشند و در اسلام به آن تأكید و تشویق فراوان شده است.

این مرجع تقلید در ادامه تصریح كردند: اگر در این مطالب كوتاهی كنیم، عقب می‌مانیم و محتاج دیگران می‌شویم و در نتیجه فقر علمی پیش‌می‌آید كه بدترین فقرهاست.

ایشان پیشرفت‌های اخیر را اسباب افتخار برای اسلام و مسلمین قلمداد كردند و بیان داشتند: باید هرچه بیشتر به طرف علم و پیشرفت علمی برویم و همه آن علومی كه بشر محتاج آن است فرا بگیریم و اكتشافات و اختراعات ما زیادتر شود. اگر در كسب علم كوتاهی شود، همه در پیشگاه خداوند متعال مسئول‌اند و مورد مؤاخذه قرار خواهند گرفت.

حضرت آیت الله العظمی صافی به مقایسه شتاب بالای علم در عصر حاضر با قرون گذشته پرداخته و فرمودند: اكنون مشاهده می‌گردد كه هر روز یك حرف تازه‌ای زده می‌شود و همه اینها نتیجه توسعه تحقیقات است؛ وقتی كه تحقیقات گسترده شود، آفاق جدیدی پیش روی انسان باز می‌شود.

ایشان به ضرورت توسعه تحقیقات در جامعه اسلامی اشاره كرده و اظهار داشتند: انسان وقتی معلوماتش كم باشد، در همین حد متوقف می‌ماند ولی وقتی در مقام كسب معلومات بیشتر باشد، افق‌های جدیدی را برای تحقیق و مطالعه بیشتر كشف می‌كند.

معظم له با استشهاد به آیات و روایاتی در همین زمینه افزودند: در علم و تحقیقات هرچه پیش بروید، تمام نمی‌شود و اگر بشر صد هزار سال دیگر هم به حركت علمی خود ادامه دهد، هنوز راه بسیاری را برای طی كردن خواهد داشت.

این مرجع تقلید با بیان اینكه « كشف رمز و راز و اسرار خلقت، به بشر درس خداشناسی می‌دهد» فرمودند: اینكه در كشف اسرار خلقت زحمت بكشیم تا سرّی را كشف كنیم و یا جهلی را برطرف كنیم و یا دوای دردی را بدست بیاوریم و با این وسیله به جامعه خدمت كرده باشیم از عبادات بزرگ است.

معظم له با قدردانی از تمامی كسانی كه دلسوزانه برای كشف و تحقیق وقت خویش را صرف می‌كنند، بیان داشتند: برای همه مردم این اسباب افتخار است كه گروهی در تلاش و زحمت‌اند تا ما در دنیا نسبت به ملل دیگر شرمنده نباشیم و از قافله علم و دانش عقب‌ نمانیم.

ایشان با تشویق افراد به سرمایه‌گذاری در بخش تحقیقات و تشویق محققین فرمودند: مردم بصیرت و شعور لازم را دارند تا آنهایی كه امكانات مادی دارند در این راه صرف مال كنند و با تشویق محققین و قرار دادن جوایزی برای آنان انگیزه‌های لازم را فراهم آورند كه این امر خود از عبادات است. ان شاءالله همه باید همكاری و تشویق بكنیم تا بیشتر از اینها قله‌های علم و معرفت را فتح كنیم.

این مرجع تقلید، از تلاش‌ها و خدمات ارزنده‌ی پژوهشی جهاد دانشگاهی تقدیر و تشكر فرمودند.

در ابتدای این دیدار دكتر طیبی ریاست جهاد دانشگاهی گزارشی از برنامه‌ها و فعالیت‌های این موسسه ارائه كرد.

 

پنجشنبه / 9 خرداد / 1387