پنجشنبه: 1403/01/30
نسخه مناسب چاپSend by email
حضرت آيت الله العظمي صافي در ديدار گروهي از فرماندهان ناجا:
آزادي حقيقي در اطاعت از اوامر پروردگار است.

صبح روز یكشنبه 26/3/87 جمعی از فرماندهان پاسگاه‌های سراسر كشور و همچنین گروهی از مربیان پرورشی استان فارس با حضرت آیت الله العظمی صافی دیدار كردند.

در این دیدار معظم له، با بیان این نكته كه دعوت اسلام، قرآن و انبیاء، دعوت به حیات، زندگی و ترقی و تكامل و كمال است،‌ فرمودند: در قرآن آمده است كه استجیبوا لله و للرسول بما دعاكم لما یحییكم؛ اجابت كنید و جواب دهید خدا و رسول خدا را در دعوت به آن چیز‌هایی كه شما را زنده می‌كند.

ایشان ادامه دادند: حیات حقیقی انسان و حیات و انسانیت انسان توقف به قبول این دعوت دارد و دستورات و هدایت‌های قرآن و ائمه طاهرین علیهم السلام در همین مسیر است كه انسان نمیرد و روح انسان از بین نرود و حیات و زندگی معنوی انسان در نمو و ترقی و كمال باشد.

این مرجع تقلید زنده بودن جامعه را منوط به زنده بودن اخلاق، علم و معرفت در جامعه دانسته و اظهار داشتند: جامعه‌ای كه معرفت و بصیرت نداشته باشد و اخلاق در آن جلوه و ظهوری نداشته باشد، و عواطف بشری در آنها زنده نباشد؛ و افراد آن وظیفه‌شناس نباشند، مرده است و حیاتی ندارد و جامعه‌ای است كه در حال انقراض و از بین رفتن است.

حضرت آیت الله العظمی صافی با اشاره به معانی بلند و عمیق پرورش و تربیت بیان داشتند: كمال جامعه به همین است كه در آن تربیت درست صورت پذیرد و تربیت نیز به این معناست كه فاقد را واجد كنیم و ناقص را كامل كنیم.

ایشان به آیه « الحمدلله رب العالمین » سوره فاتحة الكتاب كه چندین بار در روز در نمازها تكرار می‌شوند، اشاره‌ای كردند و افزودند: اولین صفتی كه در این جا ذكر می‌شود، صفت تربیت است كه تمام عالم و جهانیان تحت تربیت خدا هستند؛ نباتات، حیوانات، معادن، زمین، آسمان، كهكشان‌ها، ملائكه و همه تحت تربیت خداوند هستند و معنای رب العالمین همین است.

معظم له تأمل در اسماء الحسنای الهی را سرچشمه تربیت الهی دانستند و افزودند: اگر انسان اسماء الحسنای الهی را در نظر بگیرد، هر كدام یك معنا و پیامی دارد و انسان را تربیت می‌كند. رب العالمین یكی از اسماء‌الحسنی است كه بیان می‌دارد آدمی هم باید متوجه خودش باشد و هم در مقام تربیت دیگران باشد.

ایشان به اهمیت امر تربیت در مدارس اشاره كرده و بیان داشتند: تربیت در یك جامعه باید زنده باشد و مردم به امر تربیت فرزندان خویش اهمیت بدهند و آموزش و پرورش نیز در این امر باید نظارت كامل داشته باشد.

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خویش جامعه را منشعب از صنوف و مشاغل متعدد دانستند كه همه‌ی آنها مورد نیاز جامعه است و افزودند تمدن حقیقی در جامعه‌ای برقرار است كه همه صنف‌ها و مشاغلی كه جامعه به آنها احتیاج دارد، در آنجا وجود داشته باشند و همه به وظایف خویش عمل كنند.

حضرت آیت الله العظمی صافی به دو قشر زحمت‌كش و ضروری در عرصه جامعه اشاره كردند و فرمودند: اگر هر كدام از قشر‌های نیروی انتظامی یا آموزش و پرورش در جامعه نباشد، آن جامعه ناقص است و جامعه نمی‌تواند سیر خودش را داشته باشد.

معظم له افزودند: ولی آن چه كه مهم‌تر از حضور همه قشر‌ها در عرصه جامعه است، این است كه همه قشرها وظایف خود را به نحو صحیح انجام دهند و مقید باشند كار و مسئولیتی كه به عهده گرفته‌اند، از عهده آن به خوبی برآیند و در آن صورت جامعه، مدینه فاضله خواهد شد.

ایشان با اشاره به روایت « بعثت لاتمم المكارم الاخلاق» فرمودند: پیغمبر برای همین آمده است كه مردم را امر به معروف و نهی از منكر كند و این عادات و اخلاق رذیله كه مانع پیشرفت انسان‌هاست را از گردن انسان‌ها باز كند.

معظم له با بیان اینكه آزادی حقیقی را انبیاء به مردم می‌دهند تصریح كردند: در حقیقت منادی آزادی حقیقی انبیاء هستند و منادی اكمل و اول آنها وجود مقدس پیغمبر آخر الزمان محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم است.

ایشان در ادامه افزودند: آزادی حقیقی را قرآن به مردم می‌دهد و دعوت قرآن، دعوت به آزادی حقیقی است. نه این آزادی‌هایی كه الان مطرح می‌كنند. آزادی واقعی، تحت هدایت و دستورات خداوند صورت می‌گیرد.

این مرجع تقلید با اشاره به حدیثی از امیر المومنان بهای واقعی انسان را بهشت دانستند و بیان داشتند: قیمت و بهای انسان، بهشت است؛ خودتان را به هیچ چیز غیر از بهشت نفروشید. باید كه كار، رفتار و عمل انسان در مسیر سیر به سوی رضای خدا و بهشت و رضوان خداوند متعال باشد.

معظم له در پایان برای كلیه پرسنل نیروی انتظامی و مربیان پرورشی كه در این دیدار شركت كرده بودند، آرزوی موفقیت كردند و فرمودند: در هر پست و منصبی كه هستید خدا را در نظر داشته باشید و به قشر محروم و مستضعف كمك كنید، در مقام احیاء امر دین، امر به معروف و نهی از منكر باشید، در جلوگیری از مناهی هر چقدر زحمت بكشید تا جامعه، قرآنی و مسلمان واقعی باشند، آنگاه شما از عمّال ارادة الله محسوب می‌شوید و از كسانی خواهید بود كه برای تحقق مطالب حضرت بقیة الله الاعظم زحمت می‌كشند و از یاورانش خواهید بود.

 

يكشنبه / 26 خرداد / 1387