سه شنبه: 1403/01/28
نسخه مناسب چاپSend by email
در آستانه شعبان المعظّم انجام شد:
توصیه های آیت الله العظمی صافی گلپایگانی به منتظران برای جشن های باشکوه نیمه شعبان در دیدارهای جداگانه مسئولان و اعضای مراکز مهدوی، و مسئولان بنیاد پژوهش مسجد مقدّس جمکران
توصیه های آیت الله العظمی صافی در آستانه شعبان المعظّم

 در آستانه فرارسیدن ماه شعبان المعظّم 1437، مسئول و اعضای ستاد هماهنگی فعّالیّت‌های مراکز مهدوی با حضور در بیت مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الوارف با ایشان دیدار کردند.
معظّم له با تقدیر و تشکّر فراوان از فعّالیت‌ها و برنامه‌های مراکز مهدوی کشور فرمودند: کار بزرگ و با اهمیتی بر عهده شما گذارده شده است. تعظیم و ترویج نام و معارف حضرت ولی‌ّعصر عجل‌الله تعالی فرجه الشّریف، تعظیم شعائر، و اساس دین و شرع است. قدر این فرصت را بدانید و تا می‌توانید در جهت اهداف آن حضرت گام بردارید.
ایشان با اشاره به روایتی در باب امتحانات زمان غیبت حضرت، فرمودند: در روایات پیامبر گرامی اسلام و اهل بیت آن حضرت علیهم‌السلام، اعتقاد به امامت حضرت مهدی علیه‌السّلام و انتظار برای ظهور ایشان، از دلائل برتر بودن بر همه انسان‌ها شمرده شده است. مثلاً در روایتی می‌فرمایند: «إنّ أهل زمان غیبته و القائلین بإمامته، و المنتظرین لظهوره، أفضل من أهل كلّ زمان‏ لأنّ الله تعالى ذكره، أعطاهم من العقول و الأفهام و المعرفة ما صارت به الغیبة عندهم بمنزلة المشاهدة، و جعلهم فی ذلك الزّمان بمنزلة المجاهدین بین یدی رسول الله صلّى الله علیه و آله بالسّیف، اولئك المخلصون حقّاً، و شیعتنا صدقاً، و الدّعاة إلى دین الله سرّاً و جهراً»؛ منتظران واقعی آن حضرت که به امامت ایشان اعتقاد دارند، مانند کسانی هستند که در محضر رسول خدا جهاد می‌کنند و شیعیان واقعی و راستگو اینها هستند.
مرجع عالیقدر در بخش دیگری از بیانات خود، با قرائت اشعاری از والد معظّمشان درباره امام زمان علیه‌السّلام، و با اشاره به جشن‌های نیمه شعبان فرمودند: مرحوم آقای والد ما از کسانی بودند که در همان زمان با اینکه در برهه‌ای، جشن نیمه شعبان ممنوع شده بود، لیکن جشن‌ها را برگزار می‌کردند و با چراغانی‌ها و مجالس وعظ و مدح‌خوانی آن حضرت، ادای وظیفه و اظهار ارادت نسبت به آن حضرت می‌نمودند.
اکنون که اوضاع و شرایط بهتر شده است، باید جشن‌های نیمه شعبان هر چه بیشتر و با عظمت‌تر باشد و ان‌شاءالله طوری برگزار شود که اسباب خوشحالی خود آقا حضرت ولیّ عصر عجّل‌الله تعالی فرجه الشّریف و اسباب عزّت دین باشد. الحمدلله مردم ولایتمدار ما در این زمینه پیش قدم هستند و طوری جشن‌ها را برگزار خواهند کرد که مطابق اهداف آن حضرت باشد.
آیت الله العظمی صافی در قسمت دیگری از توصیه‌های خود به خادمان مهدوی، افزودند: باید همه شما در پیاده‌‌کردن مقاصد آن حضرت، اهتمام کنید. اصلاً اساس این برنامه‌ها و جشن‌ها، اجرای مقاصد و اهداف آن بزرگوار است. از مقاصد حضرت ولیّ‌عصر علیه‌السّلام، امر به معروف و نهی از منکر است؛ که باید این فریضه را در جامعه زنده نگه داشت که اوّل کسی که از این کار خوشحال می‌شوند، وجود مبارک خود آن حضرت است.
***
بیت معظّم له در این ایّام پذیرای جمع دیگری از خادمان مهدوی علیه السّلام بود. مسئولان و جمعی از محقّقان بنیاد پژوهش و نشر مسجد مقدّس جمکران با حضور در بیت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی، با ایشان دیدار کرده، و از رهنمودهای معظّم له بهره‌مند شدند.
در ابتدای این دیدار، برخی از مسئولان این بنیاد، گزارشی از روند فعالیت‌ها و برنامه‌های مرکز ارائه داد.
رئیس بنیاد پژوهش و نشر مسجد مقدّس جمكران همچنین پیشنهاد راه‌اندازی مركز اسناد و كتابخانه تخصّصی مهدویت در جوار مسجد مقدس جمكران را تحت اشراف این مرجع تقلید ارائه داد.
معظّم له نیز با تقدیر و تشکّر و ابراز مسرّت از فعالیت‌های این بنیاد فرمودند: حقیر از خداوند متعال برای شما مسألت توفیق بیشتر نموده و دعا می‌کنم که عنایات و توجّهات خاصّه آقا حضرت ولیّ عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف شامل حال شما باشد. الحمدلله همین برنامه‌هایی هم که داشته‌اید، همه عنایات آن بزرگوار، و افتخاراتی است که برای شما فراهم شده است، قدر این مجموعه و مسائل را بدانید. در همه رشته‌هایی که فعالیت‌ دارید که در نتیجه باعث می‌شود اسم و آوازه حضرت عجّل الله تعالی فرجه الشریف بیشتر بین مردم باشد، اسباب افتخار است، و باید خداوند را بر این نعمت و توفیق شاکر باشید.
معظّم له در قسمت دیگری از بیانات خود، با تأکید بر اهمّیت و ضرورت پاسخ به شبهات در باب ولایت و مهدویت و اثر آن در بازگشت افراد از راه انحراف و توبه از اشتباه، ابراز کردند: بسیاری از کسانی بوده‌اند که با شبهات و عدم قدرت بر پاسخگویی توسط خودشان به گمراهی کشیده شده‌اند ولی هنگامی که شبهات توسط علماء و بزرگان پاسخ داده شد، توبه کرده و از راه خطایی که رفته‌اند برگشتند، مثلاً همین آقای ادیب مسعودی که مدّتی در دام بهائیت افتاده بود و از مبلّغان بهاییت شده ولی با عنایت حضرت ولیّ عصر علیه السّلام و آگاهی از مطالب اصیل مهدوی، توبه کرد و برگشت.
ایشان با اشاره به اینکه باید برنامه‌ها و مطالب ارائه‌شده در زمینه مهدویت، قوی و مستدل باشد، تصریح کردند: اگر مطالب در این زمینه ضعیف ارائه شود، اثر آن مطالب قوی را هم از بین خواهد برد. این را باید خیلی متوجه باشیم و از علما و بزرگان این رشته، استمداد نماییم تا این راه، درست پیش برود.
معظّم له در پایان این دیدارها، برای توفیق روزافزون خادمان مهدوی، دعا فرموده، و عنایات خاصّه حضرت بقیة الله الأعظم ارواح العالمین له الفداء را برای شیعیان و عزیزانی که در راه آن حضرت خدمت می‌کنند مسألت نمودند.

يكشنبه / 19 ارديبهشت / 1395