پنجشنبه: 1403/01/9
نسخه مناسب چاپSend by email
توصیه‌های آیة الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الوارف به ائمّه جمعه:
در پاسخ به ندای الهی نماز جمعه، باید در راستای احیای اهداف و مسائل اسلامی اهتمام نمایید./ امر به معروف و نهی از منکر، وظیفه اصلی ائمه محترم جمعه است.
توصیه‌های حضرت آیة الله العظمی صافی به ائمّه جمعه
  • در پاسخ به ندای الهی نماز جمعه، باید در راستای احیای اهداف و مسائل اسلامی اهتمام نمایید.
  • امر به معروف و نهی از منکر، وظیفه اصلی ائمه محترم جمعه است.
  • نماز جمعه باید مردمی باشد..
  • در خطبه‌های نماز جمعه، دستورات و هدایت‌های پیامبر و اهل بیت علیهم‌السلام را گوشزد کنید.
     

صبح امروز یکشنبه 9 خردادماه 1395، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور به همراه جمعی از معاونان، با حضور در بیت مرجع عالیقدر حضرت آیة الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الوارف با ایشان دیدار کردند.
در ابتدای این دیدار، حجة‌الاسلام والمسلمین آقای تقوی رئیس این شورا، با تقدیر و تشکّر از ارشادات و هدایت‌های همیشگی معظّم له در مواقع و مواضع مختلف، گزارشی از فعالیت‌های این نهاد ارائه داد.
معظّم له با تبریک اعیاد سعیده شعبان المعظّم، امر نماز جمعه را از امور مهمّ در نظام اسلامی شمرده و فرمودند: مسأله نماز جمعه، اسباب تعظیم شعائر است و مسئولیت مهمّی است که بر عهده آقایان گذارده شده است. باید این فرصت را غنیمت شمرد و مسأله اصلی این است که همه عزیزان باید در ترویج دین و تعظیم شعائر و کسب رضایت مردم اهتمام داشته باشند.
ایشان، در قسمت دیگری از بیانات خود، نماز جمعه را پاسخ به ندای الهی دانسته و افزودند: همان‌طوری که قرآن کریم می‌فرماید «إِذَا نُودِی لِلصَّلَوةِ مِنْ یوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِكْرِ اللهِ» ندای عظیم الهی، ما را به نماز جمعه دعوت می‌کند و این نشان از عظمت این امر دارد. باید در پاسخ به این ندای الهی، بهترین استفاده‌ها و بهره‌ها را در راستای احیای اهداف و مسائل اسلامی از نماز جمعه ببریم و آقایان باید اهتمامشان همین باشد.
مرجع عالیقدر در بخش دیگری از توصیه‌های خود، بیان داشتند: آقایانی که عهده‌دار امر اقامه نماز جمعه هستند، باید عظمت و بزرگی این مسئولیت را بدانند که هر چه این نماز جمعه‌ها باعث رونق بیشتر دین و احیای امر اسلام شود، نشان از موفقیت بیشتر آنها دارد.
آیت الله العظمی صافی در ادامه، با قرائت بخشی از خطبه شعبانیه حضرت رسول اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند: ببینید پیامبر بزرگوار اسلام و اهل بیت طاهرین آن حضرت چگونه مردم را به سوی اسلام، دعوت و هدایت می‌کردند. الحمدلله شیعه در بین همه ملل و مکتب‌های دنیا، غنی‌ترین مکتب را دارد. با این همه سرمایه معرفتی از اهل بیت علیهم‌السّلام نیازی به حرف‌های دیگر نیست. دستورات پیغمبر اکرم و ائمّه علیهم‌السّلام و مسائل اخلاقی را باید در خطبه‌ها گوشزد کنید تا مردم به هدایت‌های آن بزرگواران، راهنمایی و هدایت شوند.
معظّم له، در قسمت دیگری از بیانات خود، امر به معروف و نهی از منکر را وظیفه اصلی ائمّه جمعه دانسته و فرمودند: متأسّفانه امر به معروف و نهی از منکر در مملکت ما ضعیف شده است. باید اهتمام داشته باشیم که دوباره احیا شود، و در این رابطه، ائمّه جمعه وظیفه سنگینی بر عهده دارند. حقیر هم هر جایی می‌بینم که آقایان در شهرهای مختلف در نماز جمعه، در مقابل منکری می‌ایستند و از آن نهی می‌کنند، شخصاً تماس می‌گیرم و از آنها تشکّر می‌کنم.
ایشان، با اشاره به ملاک موفقیت در مسئولیت مهمّ امامت جمعه، فرمودند: اگر کسی بخواهد ببیند در منصب امامت جمعه موفّق بوده است یا نه، ببیند با حرف‌هایی که در خطبه‌ها بیان شده است، اسباب رضایت حضرت ولیّ‌عصر عجّل‌الله تعالی فرجه الشریف و رضایت خاطر ایشان را فراهم کرده‌اند یا نه؟ آیا با این خطبه‌ها، مردم را بیشتر متوجه دین نموده اند یا نه؟ که اگر جلب رضایت خاطر مبارک آن حضرت را نمایند و مردم به دین بیشتر هدایت شوند، ثوابی بالاتر از آن نیست و این نشانه توفیق الهی است. همچنین نماز جمعه باید مردمی باشد تا خود مردم با علاقه و اعتماد شرکت کرده و بتوانند بهره معنوی خوبی از این مراسم ببرند.
آیت الله العظمی صافی در پایان دیدار، ضمن آرزوی توفیقات بیشتر برای حاضران در جلسه، از خداوند متعال، عزّت و عظمت بیشتر اسلام را مسألت نمودند.

يكشنبه / 9 خرداد / 1395