شنبه: 1403/02/1
نسخه مناسب چاپSend by email
آیة الله العظمی صافی گلپایگانی دام ظله الوارف: تجلیل و تعظیم مسجد مقدّس جمکران، تعظیم دین است
مرجع عالیقدر: تجلیل و تعظیم مسجد مقدّس جمکران، تعظیم دین است
تجلیل و تعظیم مسجد مقدّس جمکران، تعظیم دین است./امر به معروف و نهی از منکر از مقاصد مهمّه حضرت ولی‌ّ عصر علیه‌السلام می‌باشد./ امّيدوارم سالروز تأسيس مسجد جمکران در تقویم رسمی به این عنوان ثبت گردد.

امروز چهارشنبه دوّم تیرماه 1395، تولیت محترم مسجد مقدّس جمکران و جمعی از دست‌اندرکاران آن، با حضور در بیت مرجع عالیقدر حضرت آیة الله العظمی صافی گلپایگانی دامت برکاته با ایشان دیدار کردند.

در ابتدای این دیدار، که در آستانه هفدهم ماه مبارک رمضان، سالروز تأسیس مسجد مقدّس جمکران به امر حضرت مهدی علیه‌السلام برگزار شد، حجة الاسلام و المسلمین آقای رحیمیان گزارشی از فعالیت‌های دینی فرهنگی، و دورنمایی از برنامه‌های آینده مسجد ارائه داد.

آیة الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله العالی با تقدیر و تشکّر از ایشان و همکارانشان، فرمودند: بنده از جنابعالی و همکاران شما که لطف کردید و بنده را به فیض زیارت خود نائل نمودید تشکّر می‌کنم، و واقعاً به این مجالست با شما خادمان مسجد مقدّس جمکران افتخار می‌کنم. امّیدوارم که عنایات خاصّه حضرت ولیّ‌عصر عجّل الله تعالی فرجه الشّریف شامل حال شما باشد که بی‌عنایت ایشان، هیچ قدمی نمی‌توان برداشت.

معظّم له در ادامه، با اشاره به رغبت همگانی ایجاد شده به سوی این  مکان باعظمت افزودند: همه مردم و شیعیان اهل بیت علیهم‌السّلام باید اینجا را دوست بدارند، چرا که پایگاه با عظمتی است که به امر حضرت ولیّ عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف تأسیس شده و روز به روز با عنایات و توجّهات خاصه خود آن بزرگوار، بر رونق و شکوه آن افزوده شده است. این عظمت روزافزون، یک رمز و حقیقتی است که دل‌های آگاه و با معرفت را به خود متوجه می‌کند.

این مرجع مهدوی در بخش دیگری از بیانات خود با اشاره به تجلیل و احترام بزرگان و علما از این مسجد شریف، بیان داشتند: اینجا از آغاز تأسیس تاکنون مورد احترام بزرگان دین و علمای کبار بوده و بسیاری از آن بزرگواران، تشرّف پیاده به مسجد جمکران را برای خود افتخار می ‌دانستند و بارها به اینجا با پای پیاده مشرّف می‌شدند.  
یکی از روزهایی که در خدمت زعیم بزرگ شیعه استاد بزرگ ما آیة الله العظمی بروجردی اعلی الله مقامه بودم، از ایشان پرسیدند که آیا می‌شود نماز مسجد جمکران را به قصد ورود خواند؟ آقا قدری تأمّل کردند، بعد فرمودند: بله، می‌توان نماز را به قصد ورود خواند. بیان ایشان خیلی مهم است. دیگر بزرگان و علما هم واقعاً مسجد جمکران را تجلیل و احترام می‌کردند.
مرحوم آیة الله آقای والد ما رحمة الله علیه هم که می‌توان گفت به معنی حقیقی کلمه در وجود مقدّس حضرت ولیّ‌عصر عجّل الله تعالی فرجه الشریف فانی بود، هر سال که به قم مشرّف می‌شدند حتماً باید به مسجد جمکران مشرّف می‌شدند و مقیّد هم بودند پیاده بروند.
غرض اینکه تجلیل از این مکان شریف، تجلیل از دین و تجلیل از ولایت است.

آیة الله العظمی صافی در قسمت دیگری از سخنان خود، با اشاره به اهداف و مقاصد حضرت ولیّ‌عصر علیه‌السّلام، افزودند: مسجد جمکران، آثار و برکاتی دارد که مردم را با دین و ولایت اهل بیت علیهم السلام زنده می‌کند. کسانی که به اینجا اشتیاق دارند و هیچ‌گاه هم خسته نمی‌شوند، در اثر ارتباط خود با این مکان، سعی می‌کنند مقاصد آن حضرت را عملی سازند. آنها متوجه هستند که یکی از مقاصد مهمّه آن بزرگوار، امر به معروف و نهی از منکر است. کسی که خود را ملزم می‌داند به این مکان مبارک مشرّف شود، خود را ملتزم به اجرای اهداف و مقاصد آن حضرت می‌داند.

معظّم له با اشاره به روز هفدهم ماه مبارک رمضان، سالروز تأسیس مسجد با عظمت جمکران، فرمودند: این روز مبارک بسیار مهمّ است، و امّیدوارم در تقویم رسمی به این عنوان ثبت گردد. همگان باید خود را مقیّد به احترام و تجلیل از این مکان عظیم و شریف بدانند.

مرجع عالیقدر در پایان این دیدار، با تقدیر مجدّد از حاضران در جلسه بیان داشتند: مسجد جمکران باید مرکز علم و ولایت و مرکز احیاء دین و معارف الهی باشد.  شما عزیزان که توفیق خدمت در این مکان را پیدا کرده‌یاد قدر خودتان را بدانید و با عزم و اراده هر چه بیشتر در ایجاد زمینه‌های بهره‌وری معنوی بیشتر زائران مسجد جمکران تلاش کنید و بدانید هر چه برنامه‌های شما موجب این شود که امر دین ترویج پیدا کند و احیاء شود موجب خشنودی و سرور بیشتر آن حضرت خواهد بود.

چهارشنبه / 2 تير / 1395