سه شنبه: 1403/02/4
نسخه مناسب چاپSend by email
حضرت آيت الله العظمي صافي در ديدار مدير و معاونان اوقاف استان قم:
رسم الخط ايراني جايگزين قرآن عثمان طه شود.

حضرت آیت الله العظمی صافی شنبه شب 6/7/87 مدیر و معاونان اداره اوقاف استان قم را به حضور پذیرفتند.

معظم له در این دیدار با اشاره به اهمیت وقف در اسلام فرمودند: وقف در كل عالم اسلام بعنوان منبع و مصدری بوده است كه بسیاری از مسائل اسلامی به وسیله موقوفات تحقق پیدا می‌كرده است.

ایشان با استشهاد به روایتی از رسول گرامی اسلام ادامه دادند: موقوفات صدقه جاریه است و این امر از ترغیب و تشویق شخص حضرت رسول نشأت گرفته است و در همه كشورهای اسلامی، كاروانسراها، خانه‌ها، مدارس و مساجدی ساخته شده است كه همه براساس توصیه و سفارش‌هایی است كه در اسلام به وقف شده است.

معظم له افزودند: باید این ارزش‌ها حفظ شود و همیشه زنده بماند؛ مردم از وقف در پی كسب ثواب و تقرب به خداوند متعال باشند و این صدقه جاریه باقی بماند كه بركات و خیرات فراوانی دارد.

این مرجع تقلید به بعضی موقوفاتی كه در زمان‌های گذشته صورت می‌گرفت؛ مانند موقوفات برای عزاداری شهادت ابا عبدالله الحسین علیه السلام، استنساخ كتب دینی و یا بعضی از امور خیریه و اجتماعی از جمله خدمات شهری و مراكز عمومی اشاره كردند و تصریح كردند: به انواع مختلف اینها بوسیله وقف اداره می‌شد و همه اینها بخاطر ایمان خالص مردم به خدا و آخرت بود.اگر ما مسأله موقوفات را آنجا كه لازم است احیا بكنیم، خیلی از نواقص و مسائل مادی و معنوی  را می‌توانیم برطرف بكنیم.

حضرت آیت الله العظمی صافی به روایتی دیگر از پیامبر گرامی اسلام اشاره كردند و افزودند:  این افراد صدقه را خسارت و زیان نمی‌دیدند، منفعت می‌دیدند و افتخار می‌كردند كه یك موقوفه‌ای از خودشان یا از پدرانشان داشته باشند.

ایشان با تأكید بر اهمیت اداره موقوفات  بیان داشتند: ما باید به گونه‌ای موقوفات را نگه‌ بداریم كه كسانی كه در عصر حاضر هستند و یا در آینده می‌آیند دلسرد نشوند؛ ببینند كه موقوفات در مقاصد خود مصرف گردیده و ضایع نمی‌شود تا موجب امیدواری مردم شود.

معظم له به وجود امامزادگان اشاره كردند و فرمودند: شهرهایی كه بیشتر ولایی بودند و مردم بیشتر دوستدار اهل بیت علیهم السلام بودند، در این شهرها امامزاده‌ها بیشتر بودند.  و حضور امامزاده‌ها در هر منطقه می‌تواند نشان از سابقه ولایی آنجا داشته باشد كه امامزاده‌ها به آن مناطق می‌رفتند و مورد تكریم و احترام بودند.

ایشان به استفاده از مرقد امامزادگان در جهت ترویج دین و مذهب تأكید كرده و افزودند: باید در جهت ترویج فرهنگ دینی و فرهنگ ناب ائمه طاهرین علیهم السلام از این مراكز استفاده كرد؛ از اظهار حضور مردم و نذورات آنان در این مراكز حداكثر بهره را برد تا هم این امامزاده‌ها آباد و معمور باشند و هم برنامه‌هایی پیاده شود كه با این برنامه‌ها مردم عوض شوند و خودشان را بشناسند و با اهل بیت علیهم السلام ارتباط پیدا كنند و برنامه‌های تعلیم و تربیت اسلامی، فعال باشد تا مردم از آنها بهره‌مند شوند.

این مرجع تقلید ادامه دادند: این وسیله‌ی بزرگی است كه برای احیای فرهنگ تشیع و فرهنگ اهل بیت علیهم السلام در اختیار ما قرار گرفته و ما باید از آن حداكثر استفاده را بكنیم و مردم را در مسیر ولایت اهل بیت علیهم السلام، رشد و ترقی و تكامل بخشیم، این راهی است كه در آن می‌توان هم خدمت به دین و ترویج مذهب و هم انجام وظیفه كرد.

ایشان به استفاده از موقوفات در چاپ و گسترش كتب اسلامی كه در گذشته به این امر اهمیت فراوانی داده می‌شد، اشاره كرده و افزودند: قرآنی كه در اكثر خانه‌های شیعیان یافت می‌شود، به خط عثمان طه است؛ ما باید از موقوفات استفاده كنیم تا قرآنی زیبا با رسم الخطی زیبا چاپ كنیم و به حد كثیری در همه جای دنیا ارائه كنیم تا مكتب تشیع، جمهوری اسلامی و ایران را معرفی كنیم.

معظم له در ادامه افزودند: قرآن، قرآن است و برای ما قابل احترام، ولی اینكه ما قرآنی با رسم الخط بومی نداشته باشیم و به آنها حاجت پیدا كنیم، اسباب شرمندگی است؛ ما باید در این زمینه خیلی كار كرده باشیم و لازم است تا اداره اوقاف و وزارت ارشاد همكاری كنند و از بودجه‌های كلانی كه در اختیار دارند به این امر اختصاص دهند.

حضرت آیت الله العظمی صافی در پایان فرمودند: امیدوارم هر كسی كه در این امور خدمت و مساعدت می‌كند را خداوند توفیق دهد تا مقاصد دینی و مقاصد اهل بیت علیهم السلام، انجام پذیرد.

در ابتدای این دیدار حجة الاسلام و المسلمین ناظمی مدیر كل اوقاف استان قم، گزارشی از برنامه‌ها و فعالیت‌های این اداره را خدمت معظم له ارائه كرد.

شنبه / 6 مهر / 1387