پنجشنبه: 1403/01/9
نسخه مناسب چاپSend by email
آغاز دومین اجلاس نماز استان قم با پیام مرجع عالیقدرشیعه حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله‌الوارف
آغاز دومین اجلاس نماز استان قم با پیام آیت الله العظمی صافی گلپایگانی

بسم الله الرحمن الرحیم

 

قال الله الحکیم فی کتابه الکریم:

 

« الَّذینَ إِن مَكَّنّاهُم فِی الأَرضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ وَ أَمَروا بِالمَعروفِ وَ نَهَوا عَنِ المُنكَرِ »

 

▪️سلام خدا بر نمازگزاران، و سلام و تحیّات الهی بر اقامه‌کنندگان نماز، و سلام بر شما عزیزانی که ندای « یا أیها الّذین آمنوا استَجیبُوا للهِ و لِلرَّسُول إذا دَعاکُم لِما یحییکُم » الهی را لبیک گفته‌اید، و مردم را به حیات حقیقی، و زندگی سرشار از معنویت، و روح پاک و تهذیب نفس، و تقرّب به خداوند متعال، فرا می‌خوانید. بر خود ببالید، ‌و به این سعادت بزرگ افتخار نمایید، و شکر خدای منّان را بجا آورید.

 

▪️در جهان معاصر، جهان ترقّی فنون و صنایع، جهان ارتباطات، و جهانی که بشر، مشکلات بسیار لاینحلّ را به نیروی علم و استعداد خداداد خود حلّ نموده است، به جای اینکه سکون خاطر، و آرامش قلب، و علاقه به ادامه زندگی و بقا و حیات در او بیشتر شود، این علائق و احساسات عالی در او ضعیف می‌شود.

 

▪️یکی از امتیازات بزرگ ادیان الهی، اطمینان و آرامشی است که در دل‌ها ایجاد می‌کند. دین اسلام این خصیصه را در حدّ اعلی تبلیغ کرده، و عوامل یأس و ناامیدی را از بین ‌برده، و یاد خداوند را در همه حال باعث آرامش و سکون خاطر بشر می‌داند، و پیام «أَلا بِذِکْرِ اللهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» را با صدای رسا به گوش بشریت خسته از مادیات و استعبادها و استثمارها می‌رساند.

 

▪️و چه ذکری بالاتر از نماز؟! کدام لذّت دنیایی را می‌توان با لذّات حالات خوش اقامه نماز مقایسه نمود؟ کجایند آنان که به فکر عیش و نوش مادّی و تفریح‌های غیرسالم همراه با لذّات زودگذر دنیا هستند؛ أین الملوک و ابناء الملوک؟

▪️آیا می‌توان لحظه‌های پرفیض و با نشاط اقامه نماز در کنار دیگر برادران مؤمن، در صفوف متّحد جماعت را با زمان‌های دیگر مقایسه نمود؟ هرگز، هرگز. نماز، ظاهرترین و كاملترین مصداق عبادت، و معارج پرستندگان خدا و وسیله قُرب پرهیزكاران است.

 

▪️شعارهای نماز، اذکار و حرف‌هایی که در آن بشر با خدا می‌گوید، و خدا را به آن می‌خواند، و عالی‌ترین تسبیح و تمجید و تحمید و تهلیل و تکبیر را بر زبان می‌آورد، همه از حیث معنا و عروج روح، انسان‌ساز و آرامش‌بخش است. نمی‌توان آنچه را خصوص اهل معرفت و بینش از این نماز به حسب مرتبه معرفت خود درک می‌کنند، توصیف نمود.

 

▪️نماز، همین ظاهر مختصر و کوتاه نیست، بلکه عالم، و بلکه عالم‌ها معنا و درس و تهذیب نفس و نجات از علایق گوناگون دنیوی و حیوانی و شهوانی است، و بلکه وصول به عوالم عقلانی و ملکوتی است.

 

▪️به مناسبت این ایام و در آستانه اربعین حضرت سید الشهداء علیه‌ آلاف التحیة و الثناء، عرض می‌‌کنم که وقتی انسان در واقعه عظیم و بی‌نظیر کربلا می‌نگرد، آنچه بیش از همه مورد توجّه قهرمانان این نهضت عظیم، یعنی سید الشهداء علیه الصلوة و السلام و یاران و اصحاب با وفای آن حضرت مورد توجّه قرار داشت، اهتمام به نماز و در عِداد مصلّین درآمدن بود، تا جایی که در آخرین شب حیات مبارک خویش، فرصتی را جهت مناجات با خداوند و اقامه نماز ‌طلبیده، و در روز عاشورا، در بحبوحه‌‌ی رزم، و با آن همه مصائب وارده، نماز را بر همه چیز مقدّم داشتند.

 

▪️بر همه پیروان مکتب اهل بیت (علیهم‌السلام) و خصوصاً عزاداران حضرت اباعبدالله الحسین (علیه‌السلام)، لازم است نماز را به عنوان یکی از بزرگترین شعائر الهی، ارج نهند، و در مواضع و مواقع مختلف، این شعار را به بهترین نحو، و در صفوف متّحد اسلامی بر پا دارند، و به جهانیان اعلام دارند که هیچ آرامشی برتر و لذّت‌بخش‌تر از مناجات با خداوند حکیم و بلندمرتبه نیست، و به دستور نورانی قرآن کریم «الَّذینَ إِن مَكَّنّاهُم فِی الأَرضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ وَ أَمَروا بِالمَعروفِ وَ نَهَوا عَنِ المُنكَرِ» عمل نموده و نماز، و زکات، و امر به معروف و نهی از منکر را اقامه نمایند.

 

اینجانب در پایان، با تقدیر و تشکّر از برگزارکنندگان این اجلاس نورانی و مقدّس، از خداوند متعال مسألت دارم برنامه‌های این همایش بتواند در معرّفی نماز این نماد حیات حقیقی و نسخه شفابخش اسلام عزیز در نجات بشر از اضطراب‌ها و افسردگی‌‌ها، موفّق و مؤید باشد.

و السلام علیکم و رحمة‌الله و برکاته

لطف الله صافی

صفر المظفر 1438

پنجشنبه / 20 آبان / 1395