چهارشنبه: 1403/02/5
نسخه مناسب چاپSend by email
پیام مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الوارف : به جشنواره ادبی «شکوه امامت» /آران و بیدگل- ربیع الثانی 1438
پیام مرجع عالیقدر به جشنواره ادبی «شکوه امامت» /آران و بیدگل

بسم الله الرحمن الرحیم
اللّهم صل علی الحسن بن علی بن محمد البر التقی الصادق الوفیّ و علی آبائه الطاهرین و علی إبنه الامام الحجة صلواة الله علیهم اجمعین
السلام علیکم و رحمةالله و برکاته
با عرض ادب و احترام به دانشمندان و شاعران و مادحان که در جشنواره ادبی «شکوه امامت» ویژه ولادت با سعادت حضرت امام حسن عسکری (علیه‌السلام) شرکت فرموده‌اند، و همچنین عرض تبریک به برگزارکنندگان محترم که برای اولین بار این همایش مقدّس را برگزار می‌نمایند، و این افتخار بزرگ نصیب آنها در شهر ولائی آران و بیدگل شده است، نکاتی را تقدیم می‌نمایم:
یکی از آیات عظیمه انفسیه، ذوق و قریحه و طبع شعر و میل به سخن‌سرائی موزون و سخن به نظم است که برای اهل معرفت و سخن‌دانان و ادیبان، لذّتی بالاتر از همه لذائذ دنیایی است. شور و شوقی که شاعر دارد با هیچ شور و ذوق و علاقه دیگری قابل مقایسه نیست.
شعر و شاعری یکی از فنون جمیله و آیات الهیه است که دلالت بر عالم غیب و باطن وجود انسان دارد و کمتر از آیات آسمان و زمین نیست، و در حقیقت می‌توان گفت که شعر، خود یک کتاب بزرگ معرفت الله می‌باشد.
اشعار شعرا در ستایش و سپاس خداوند متعال، در مدایح حضرت رسول اکرم و اهل بیت علیهم‌السلام، در مواعظ و نصایح و آداب و اخلاق، در بیان عظمت کائنات زمین و آسمان، و وصف طبیعت، و در رشته‌های مختلف فنی شعر و ادب، بسیار شگفت‌انگیز است.
باید همان طور که وقتی یکی از آیات تکوینیه ظاهری را می‌بینیم، زبان به تکبیر و تعظیم و ستایش قدرت الهی باز می‌کنیم، از شنیدن اشعار شعرای بزرگ نیز، همین تسبیح و تعظیم را داشته باشیم.
سخن در این‌باره بسیار زیاد است که در وقت مناسب آن باید گفته شود، و امروز بسیار خرسندم که در شهرستان ولائی و دارالمؤمنین «آران و بیدگل» که سابقه درخشان در تقدیم شعر و ادب به ساحت مقدّس حضرات معصومین علیهم السلام دارد، این همایش به مناسبت میلاد مسعود یازدهمین ستاره درخشان آسمان امامت حضرت امام حسن عسکری (علیه‌السلام) برگزار می‌گردد، و مادحین و شاعران، سروده‌های خود را به محضر قطب عالم امکان فرزند برومند آن امام یعنی حضرت بقیة الله الاعظم روحی و ارواح العالمین له الفداء تقدیم می‌دارند؛ ان‌شاء الله تعالی موجب خرسندی آن وجود مقدس گردد و مقبول درگاه ملک پاسبان آن امام همام باشد. و آخر دعوانا ان الحمدلله رب العالمین.

6 ربیع الثانی1438
لطف الله صافی

پنجشنبه / 16 دى / 1395