جمعه: 1403/01/10
نسخه مناسب چاپSend by email
آيت الله العظمي صافي در ديدار ستاد برگزاري جشن‌هاي رضوي:
مشهد مقدس، پايتخت حقيقي ايران است.

آیت الله العظمی صافی صبح دوشنبه‌ 13/8/87 اعضای ستاد برگزاری جشن‌های رضوی را به حضور پذیرفتند.

در این دیدار معظم له با تشكر و تقدیر از برگزار كنندگان جشن‌های رضوی فرمودند: هرچند از ما بیش از این برنمی‌آید ولی باید در حد توان و آنچه كه شایسته ائمه طاهرین علیهم السلام است در تجلیل و اكرام مقام آن بزرگواران سعی و تلاش نمود تا به این وسیله نشان بدهیم كه ما قدردان نعمت ولایت اهل بیت علیهم السلام هستیم

معظم له ادامه دادند: این برنامه‌ها در برابر با مقام آنان چیزی نیست و آنها محتاج به این برنامه‌ها نیستند، بلكه ما محتاج و نیازمند آنهاییم كه باید به در خانه‌ی آنها برویم و بگوییم كه ما نیازمندان این آستانیم.

ایشان روز ولادت ثامن الحجج را از ایام الله بزرگ خواندند و افزودند:‌این روزها باید حفظ شود و فراموش نشود و پیام‌هایی كه این روزها دارند را مردم باید دریافت كنند و كسانی كه با این پیام‌ها آشنایی دارند، این پیام‌ها را به مردم برسانند.

معظم له با بیان اینكه « این مراسم و برنامه‌ها علائم حیات دینی، شعور مذهبی، و رشد فكری جامعه است»، تصریح كردند:‌باید از این ایام در جهت اصلاح همه امور و جنبه‌های مختلفی كه مورد حاجت بشر است؛ در جهت حیات اجتماعی، سیاسی و فكری حداكثر استفاده را ببریم.

مرجع تقلید شیعیان، با اشاره به اینكه همه ائمه، عالم آل محمد بودند، افزودند: از آنجایی كه علم آل محمد به واسطه حضور حضرت رضا علیه السلام در برنامه‌ها، احتجاجات و جلساتی كه داشتند ظهور پیدا كرد، عالم آل محمد نامیده شد و وقتی در تاریخ زندگی ایشان تأمل كنیم انوار ولایت در تمامی زندگی آن امام همام ظاهر و درخشان است.

ایشان مسافرت حضرت رضا علیه السلام از مدینه تا مرو را امری الهی و سری غیبی خواندند كه آثار و بركات فراوانی چه در آن زمان و چه بعد از آن برای بشریت داشت و افزودند: وضعیت شیعه با آن ظلم‌های هارون الرشید و حبس‌های طولانی امام موسی بن جعفر علیه السلام نامشخص بود و باعث نگرانی بود كه این وضعیت به چه منتهی می‌شود ولی مواضع و مواقف حضرت رضا علیه السلام، اسلام را احیا كرد، تشیع را زنده كرد و حیات دینی مردم را تجدید نمود.

معظم له در ادامه به شور و شوق مردم نیشابور در استقبال از حضرت رضا علیه السلام و حدیث ایشان اشاره كردند و بیان داشتند: حضرت در آنجا مسأله توحید را بیان فرمودند كه در واقع رسالت همه انبیاء و اولیاء، توحید بود و مردم را به خدای یگانه دعوت كردند.

آیت الله العظمی صافی با بیان تشابه میان خطبه‌های حضرت رضا علیه السلام و نهج البلاغه اظهار داشتند:‌ چه سوال‌هایی كه از حضرت می‌شد و حضرت جواب مختصری می‌دادند كه در عین اختصار، مطالب غنی را عرضه می‌كردند.

معظم له ادامه دادند: هرچه از حضرت رضا علیه السلام بخواهیم از معرفت، الهیات، فقه، شرع، راه دنیا و آخرت، دیانت، سیاست، همه چیز در زندگی امام رضا علیه السلام درخشندگی خاص دارد و نیازی نیست كه به كسی غیر از اهل بیت علیهم السلام مراجعه شود.

ایشان خطاب به برگزاركنندگان مراسم مذهبی به خصوص جشن‌های رضوی فرمودند: باید مراقب بود كه این برنامه‌ها در نهایت سادگی و بدون هنرهایی كه مطرود حضرت است برگزار شود، اشخاصی كه سخنرانی می‌كنند و مطالبی كه عرضه می‌شود مورد قبول حضرت باشد.

معظم له خطاب به مردم ایران نیز فرمودند: همه كسانی كه ارادتمند حضرت هستند دراین برنامه‌ها شركت كنند و اهتمام كنند كه راه ، خط و سنت‌های حضرت زنده بماند و احیا شود

مرجع تقلید شیعیان مملكت را متعلق به امام رضا علیه السلام دانستند و افزودند: پایتخت حقیقی این مملكت مشهد است و همه باید به وجود ایشان افتخار كنیم .

معظم له ادامه دادند: مردم مشهد باید مواظب باشند كه قداست شهر مشهد محفوظ بماند و خدایی نكرده برنامه‌هایی در آنجا ظاهر نشود كه جسارت به مقام مقدس امام رضا علیه السلام باشد و كفران نعمت این وجود مقدس شود.

ایشان در پایان فرمودند: مردم ایران و به خصوص مشهد مقدس به واسطه این نسبتی كه با حضرت داریم باید صداقت اعمال و رفتار خودمان را نشان دهیم و به فكر اعلاء كلمه دین باشیم، مواضع دینی خود را حفظ كنیم و هویت اسلامی خود را نگه بداریم.باید كه به واسطه این نسبت كل ایران و مشهد مقدس در عالم اسلام درخشندگی خاصی داشته باشد.

دوشنبه / 13 آبان / 1387