پنجشنبه: 1403/01/9
نسخه مناسب چاپSend by email
حضرت آيت الله العظمي صافي در ديدار گروهي از مسئولان عقيدتي نيروي انتظامي:
روحاني بايد توان تحليل مسائل اجتماعي را داشته باشد.

حضرت آیت الله العظمی صافی صبح سه شنبه 14/8/87 گروهی از روحانیون و مسئولان عقیدتی نیروی انتظامی، شركت كننده در طرح بصیرت، را به حضور پذیرفتند.

معظم له به تشریح وظایف روحانیت در عرصه اجتماع پرداختند و فرمودند:‌هدایت مردم، نظارت بر امور دینی، حفظ مقدسات مذهبی و شعائر اسلامی، حفظ سنت‌ها و هویت‌ دینی از جمله مسائل مهمی است كه در رأس برنامه‌ها و اهداف ما قرار دارد.

ایشان ادامه دادند: تقرب به خداوند، تشبه به اولیاء الهی و اهل بیت علیهم السلام، عمل به احكام، امر به معروف و نهی از منكر، ترویج دین، احیاء اسلام و مذهب اهل بیت علیهم السلام از دیگر وظایفی است كه بر ما كه ملبس به لباس روحانیت هستیم توقع و انتظار بیشتری می‌رود.

ایشان وظایف روحانیت را به عنوان مبلغین احكام الهی سنگین دانستند و افزودند:روحانیت باید در این مطالب فعالیت داشته باشند و موضع داشته باشند، در مواضع ثابت قدم باشند، صراحت لهجه و شجاعت داشته باشند، مسائل جامعه را تحلیل كنند تا ان شاء اله این نقاط ضعف به كلی در جامعه برطرف شود تا آنجایی كه كسانی كه می‌خواهند در جامعه نقاط ضعف ایجاد كنند ناامید شوند.

معظم له با مقایسه عصر حاضر با گذشته، وجود رسانه‌های ارتباطی فراوان را ابزاری دانستند كه افراد مسموم برای افكار باطل خود در آنها دست به تبلیغ می‌زنند و بیان داشتند: در مقابل این تبلیغات فراوان باید كه مسلمانان و شیعیان و مخصوصا روحانیت مجهز و آماده پاسخگویی باشند؛ شبهه‌شناسی كنند، خطراتی كه اسلام و ایمان مردم را هدف قرار داده شناسایی كنند و نقاط ضعف را برطرف كنند.

مرجع تقلید شیعیان حوزه فعالیت فكری روحانیون را محدود به قم و ایران ندانستند و تصریح كردند: هرجای دنیا كه مطلبی راجع به دین، معنویات، كتاب، سنت و اهل بیت انتشار یافت و جریانی مثبت و یا منفی پیش آمد باید آنها شناسایی شود و روحانیون بدانند؛ اینكه ما اطلاع نداریم و نمی‌دانیم عیب بزرگی است كه روحانیت باید از آن مبرا باشد.

ایشان ادامه دادند: روحانیت چشم اسلام است، چشم قرآن است، چشم امام زمان ارواحنا فداه است، این مسئولیت بزرگی است كه بر عهده ما است.

حضرت آیت الله العظمی صافی با بیان خاطره‌ای از آیت الله بروجردی و احساس مسئولیت ایشان در مقابله با شبهات القائی، فرمودند: روحانیت در هر منطقه و شهری كه هست باید مواظب همه جهات فكری، عقیدتی و دینی مردم باشد؛ باید اینها را زیر نظر داشت. مسئولیت گمراه شدن یا نشدن مردم با روحانیت است.

ایشان ادامه دادند: روحانیت باید به سلاح علم، صراحت لهجه و دلسوزی و غمخواری برای اسلام مجهز باشد تا درمقابل این اوضاع موفق و پیروز شود.

معظم له هدایت مردم را مقدس‌ترین وظیفه‌ای دانستند كه بر عهده روحانیت است و افزودند: كسانی كه در این راه خدمت می‌كنند به اسلام خدمت می‌كنند، به امام زمان خدمت می‌كنند و حوائج حضرت ولی عصر اینست كه ما در فكر اسلام باشیم و حدود و ثغور فكری مردم را حفظ نماییم.

ایشان به بعضی از حدود و ثغور اشاره كردند و افزودند: نباید در جامعه تظاهر به منكرات و گناه باشد، موسیقی نباشد، حلال‌ها حرام نشود، حرام‌ها حلال نشود، معروف نباید منكر شود و منكر نباید معروف شود، همه برای اینست كه این مسائل گفته نمی‌شود و اگر گفته می‌شود ضعیف است.

معظم له با اشاره به فرق ضاله‌ای كه در جامعه مشغول فعالیت و منحرف كردن مردم و جوانان هستند تصریح كردند: در مقابل اشخاصی كه مشغول تخریب هستند، باید ایستادگی كرد؛ باید مطالعات كافی داشته باشیم و از رواج منكرات جلوگیری كرد؛ این برنامه‌ها همه با دین مرتبط است و از حوائج امام زمان ارواحنا فداه است كه باید برطرف شود.

ایشان با بیان اینكه بقای نظام به حفظ هویت اسلامی جامعه است فرمودند‌: روحانیت باید با تمام قدرت انجام وظیفه كند، هم برای مملكت و هم برای اسلام و نظام مفید است. هویت ما هویت اسلامی است؛ هویت ولایت اهل بیت علیهم السلام است و ما به این افتخار می‌كنیم.

ایشان در ادامه به اخبار آخر الزمان و اینكه در آن زمان امتحاناتی سخت از مومنان به عمل می‌آید، اشاره كردند و اظهار داشتند: علما هم در معرض امتحاناتی سنگین قرار می‌گیرند كه باید محكم به دستورات دین و هدایت‌های اهل بیت متمسك باشیم و بدون كم و زیاد به دستورات عمل كنیم.

ایشان در ادامه ابتلائات آخرالزمان را خطرساز دانسته و افزودند: زن مسلمان باید به چادر و حجاب خود افتخار كند و این را برای خودش شرافت و كرامت بداند و بداند كه این چادر مقدس است و با این چادر اطاعت امر خدا را می‌كند و در همه حال ثواب می‌برد.

معظم له با اشاره به حضور نیروهای متعهد در نیروی انتظامی بیان داشتند: باید این نیروها را حفظ كرد. اگر حدود و ثغور حفظ نشود، هركس ذره‌ای كم می‌كند و كم كم مانند اول می‌شود. اینها وظیفه‌ای است كه در درجه اول به عهده روحانیت و مسئولین و بعد مردم است.

ایشان در پایان با اشاره به اینكه هركس در دنیا خود را به چیزی می‌فروشد، فرمودند: حالا كه ما خریداری چون حضرت ولی عصر ارواحنا فداه داریم بهتر است كه خود را به خدا و حضرت ولی عصر بفروشیم و هرچه در مملكت تعداد این افراد بیشتر باشد جامعه بهتر و موفق‌تر است.

سه شنبه / 14 آبان / 1387