جمعه: 1403/01/10
نسخه مناسب چاپSend by email
حضرت آيت الله العظمي صافي در ديدار جمعي از فرماندهان نيروي انتظامي:
امر به معروف وظيفه همگان است.

حضرت آیت الله العظمی صافی صبح دوشنبه 27/8/87 جمعی از فرماندهان نیروی انتظامی از سراسر كشور را به حضور پذیرفتند.

معظم له در این دیدار به وظایف و مسئولیت‌های افراد در جایگاه‌های مدیریتی اشاره كردند و با بیان اینكه همه ما مسئولیم و در وظایفی كه به عهده گرفته‌ایم پیش خداوند متعال مورد سؤال قرار خواهیم گرفت، فرمودند: همه ما در رشته‌ و شغل خود مسئولیم و باید احساس مسئولیت كنیم تا كل جامعه در مسیر درست قرار بگیرد و مفاسد و معایب جامعه كمتر شود.

ایشان سلامت جامعه را مدیون نظارت و توجه به وضع جامعه و نحوه‌ی سیر آن دانستند و با استشهاد به روایت « كلكم راع و كلكم مسئول عن رعیته» افزودند: همه ما راعی هستیم و نسبت به رعیت و زیر دست خود مورد بازخواست قرار می‌گیریم. اینگونه نیست كه نسبت به آن مسئولیتی نداشته باشیم و بگوییم كه او كار خودش را می‌كند و من هم كار خودم را انجام می‌دهم.

معظم له ادامه دادند: حتی یك مرد در مورد خانواده خویش باید در نزد خداوند متعال پاسخگو باشد، مدیر مدرسه،‌رئیس اداره، رئیس دانشگاه و وزیر هم وضعیت و مسئولیت مشابه دارند و باید نسبت به تمام كسانی كه زیر دست آنها هستند، پاسخگو باشند.

مرجع تقلید شیعیان، حیات جامعه را وابسته به میزان احساس مسئولیت افراد دانستند و بیان داشتند: اگر چنانچه در جامعه‌ای احساس مسئولیت نباشد و افراد مسئولیت‌هایی را كه قبول كرده‌اند، كم بگیرند و مراقبت و نظارت در كارها نباشد، كمبودهای جامعه زیاد می‌شود.

ایشان جامعه را بر مبنای روایت پیامبر گرامی اسلام به كشتی تشبیه كردند و تصریح كردند: اگر در جامعه جلوی افراد خطاكار گرفته شود، هم خود فرد و هم جامعه نجات پیدا می‌كند و اگر جلوی این فرد گرفته نشود، هم فرد خطاكار و هم جامعه غرق می‌شوند.

ایشان افزودند: جامعه همینطور است و باید مردم و نهادها مسئولیت‌ها را احساس و درك كنند و بدانند كه در مسئولیت‌هایی كه به همه ارتباط پیدا می‌كند، چنانچه انسان كوتاهی كند، نسبت به همه كوتاهی كرده است و مسئول می‌باشد.

حضرت آیت الله العظمی صافی، عمده امتیاز انسان نسبت به دیگر موجودات را تشخیص خیر و شرّ و احساس مسئولیت دانستند و فرمودند: خداوند چنان قدرتی به انسان داده است كه می‌تواند خیر و شر را تشخیص بدهد و می‌تواند اعمال وجود و ابراز حیات بكند، امر به معروف و نهی از منكر كند. این امتیاز بشر است و چنانچه كسی از این امتیاز استفاده نكند، از انسانیت خود استفاده نمی‌كند و خودش را انسان نمی‌داند.

معظم له ادامه دادند:‌ انسان چون كار خوب را ببیند باید خوشحال شود و كار بد او را ناراحت كند و اگر نتواند جلوی كار بد را بگیرد در دلش هم كه شده است آن را محكوم كند. آدم خوب را تشویق و احترام كند تا خیر در جامعه مورد احترام باشد واگر در نظر آدمی خوب یا بد، آدم متعهد و غیر متعهد فرقی نكند، مفاسد این كار زیاد می‌شود.

ایشان با استشهاد به روایتی افزودند: در روایت است كه اگر نمی‌توانید جلوی آدم‌های بد را بگیرید، از آدم‌های خوب احترام كنید و تشویق كنید. وقتی كه آنها ببینند كه خوب‌ها محترمند، در كار و احوال خود تجدید نظر خواهند كرد.

معظم له انجام مسئولیت‌ها و خدمت به دیگران را حیاتی انسانی خواندند و بیان داشتند: آدمی كه به خیر جامعه عمل می‌كند و حدود و ثغور فكری جامعه را نگه می‌دارد، عبادت و بندگی خدا را انجام می‌دهد و در نزد خداوند متعال اجر و ثواب زیاد دارد.

مرجع تقلید شیعیان ادامه دادند: از بهترین عبادات اینست كه وجود انسان در جامعه منشأ خیر باشد و هرچه بیشتر اثر بخش باشد، حیات انسانی او بیشتر است و شعور فكری و دینی او قوی‌تر است.

حضرت آیت الله العظمی صافی كار و شغل نیروهای مسلح را در راستای عزت و قدرت مسلمانان دانستند و افزودند: باید همه كارهای خویش را در راه خدا، در راه اعلای كلمه اسلام، و در راه ترقی و پیشرفت مملكت، و افزایش عزت مسلمین قرار دهیم تا اسباب خوشنودی حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف را فراهم كنیم.

دوشنبه / 27 آبان / 1387