جمعه: 1403/02/7
نسخه مناسب چاپSend by email
استفتائي پيرامون مرقد شريف حضرت زينب كبري(س)

بسمه تعالی
با عرض سلام خدمت مرجع عالیقدر جهان تشیع، حضرت آیت الله العظمی صافی مدظله العالی؛
می‌خواستم بدانم كه مدفن حضرت زینب كبری (س) در مدینه می باشد یا در شام و یا در مصر؟ نظر مبارك را بیان فرمایید با توجه به اینكه بازگشت حضرت زینب (س) از مدینه به شام دلیل خاصی ندارد به خاطر اینكه طبق نوشته تاریخ به محض رسیدن اهل بیت (ع) به مدینه عبد الله بن حنظله غسیل الملائكه و اصحاب او یزید را از خلافت خلع كردند و بنی امیه را از مدینه بیرون كردند و همچنین اگر قبر آن بزرگوار در مدینه می باشد قبور شام و مصر متعلق به چه كسانی می باشد؟

 

بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیكم و رحمة الله بركاته

راجع به مشهد زینب كه هم در دمشق و هم در قاهره است هر دو مشهور و معروفند و عبیدلی نسابه در اخبار الزینبات وفات آن حضرت را در قاهره می داند. به هر حال این تعدد مقام بعد از اینكه این دو مشهد هر دو بطور مسلم مظهر كرامات و معجزات بسیار حتی در زمان خود می باشند بجائی ضرر نمی زند بعد از اینكه هر دو منتسب به اهل بیت علیهم السلام و حضرت زینب سلام الله علیها می باشند.

در قاهره همه ساله در اول ماه رجب تا پانزدهم برنامه بسیار وسیعی در مشهد زینبی برگزار می شود كه حدود یك میلیون جمعیت در آن جا برای توسل و تقرب از همه اصناف حضور می یابند و بقول بعضی از خبرنگاران آنچه را انسان به عقل باور نمی كند در آنجا به چشم می بیند در دمشق هم كه شاید خودتان مشرف شده باشید دیده‌اید به نظر حقیر همه این مشاهد مظاهر حقانیت اهل بیت علیهم السلام است و عظمت شؤون آن بزرگواران می باشد چنانكه عقل در موضوع اختلاف در مشهد راس الحسین (ع) همین را می گوید و می گوید این از اختصاصات امام حسین علیه السلام است كه در همه این مشاهد در یاد و عظمت مقام آن حضرت تجلیل و تعظیم می‌شود. مشهد امام حسین سلام الله علیه و مسجد امام حسین علیه السلام در قاهره به قراری كه در كتاب‌های قدیم و جدید خوانده‌ام در ظاهر از جهت اقبال مردم و توسل به آن كمتر از كربلا نیست آنجا هم مثل مشهد رأس الحسین علیه السلام در جامع دمشق محل زیارت و ظهور معجزات است.

رزقنا الله زیارت جمیع تلك المشاهد و البیوت التی اذن الهه ان ترفع و یذكر فیها اسمه یسبح له فیها بالغدو و الاصال ...
لطف الله صافی

 

 

 

 

 

 

سه شنبه / 8 فروردين / 1391