جمعه: 1403/01/10
نسخه مناسب چاپSend by email
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی در دیدار اعضای ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قم:
نقص و ضعف‌های موجود، مولود کم رنگ شدن و در بعض موارد، تعطیلی فریضه امر به معروف و نهی از منکر است./ این فریضه در تمام منکرات، و نسبت به رئیس و مرئوس باید اجرا شود.
بیانات معظم له در دیدار اعضای ستاد امر به معروف استان قم

صبح یکشنبه ۱۱ رجب المرجب ۱۴۳۸ (مطابق با ۲۰ فروردین ۱۳۹۶)، مسئول و اعضای ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قم با حضور در بیت مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الوارف دیدار کردند.
در ابتدای این دیدار، حجه الاسلام آقای معرفت، گزارشی از فعالیت های و برنامه های این ستاد ارائه داد.
معظم له با تقدیر و تشکر از حاضرین در جلسه، با اشاره به آیات شریفه قرآن و روایات معصومین علیهم السلام درباره امر به معروف و نهی از منکر فرمودند: اینکه خداوند متعال در قرآن می فرماید: "وَ لْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ یدْعُونَ إِلَى الْخَیرِ و َیأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَینْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ و َأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُون" بعنی وظیفه شرعی این است که دو فریضه مهم امر به معروف، و نهی از منکر در جامعه احیا شود، و اگر چه مسئولیت یکایک افراد جامعه است، لیکن گروهی واجب است که مشغول به این دو فریضه باشند، و آن را حفظ کنند.
ایشان در ادامه بیانات خود، امر به معروف و نهی از منکر را مایه قوام و بقای اعمال دیگر دانستند، و فرمودند: آن قدر این دو فریضه، مهمّ و حیاتی است که سایر فرائض و دستورات و وظائفی که ما داریم همه در گرو این است که این دو انجام شود؛ یعنی اگر امر به معروف و نهی ازمنکر انجام شود مسائل دیگر هم حفظ خواهد شد، و اگر خدای ناکرده این دو فریضه ضعیف باشد، آنها هم به جایی نمی‌رسد، و مطالب دیگر حفظ نمی‌شود.
مرجع عالیقدر در بخش دیگری از توصیه‌های خود، ضعف‌های مختلف در جامعه را، مولود کم‌رنگ شدن و در بعض موارد، تعطیلی این دو فریضه شمرده، و بیان کردند: نواقصی که در جامعه و در زندگانی خودمان می‌بینیم، همه از این جهت است که امر به معروف و نهی از منکر در جامعه ما آن‌طور که باید باشد نیست. در رابطه با این واجب، کوتاهی‌های فراوان داریم. همه مسامحه‌ می‌کنیم، و باید بدانیم مسامحه در این امر، گناه بسیار بزرگی است.
آیت الله العظمی صافی در قسمت دیگری از بیانات خود، با تأکید بر اینکه نباید امر به معروف را محدود به عدّه‌ خاصی کرد، فرمودند: این دو فریضه مهمّ، کوچک و بزرگ، و رئیس و مرئوس نمی‌شناسد، و نیز همه‌ موضوع‌ها را شامل می‌شود، و این‌طور نیست که ما بعضی از منکرات را نهی کنیم، و از بقیه منکرات غافل شویم.  همه منکرات باید نهی شوند، و همه افرادی که منکر را انجام می‌دهند، و فرقی بین مرد و زن، و رئیس و مرئوس نباید باشد، باید مراقب بود این فریضه جنبه سیاسی پیدا نکند یعنی به خاطر اغراض سیاسی، انجام نشود، بلکه هدف، رضای الهی، و اصلاح جامعه باشد. اینجانب را هم اگر کسی امر به معروف و نهی از منکر نماید خوشحال می‌شوم، و از او تشکّر می‌کنم.
ایشان در پایان، با اشاره به اینکه امر به معروف و نهی از منکر کار انبیاست، و علما هم به پیروی از آن حضرات، در این امر کوتاهی نمی‌کردند افزودند: این‌که اگر یک اشخاصی خودشان را مختصّ به احیای این امر قرار بدهند، افتخار و توفیق بزرگی است که باید قدردان آن بود. شما بدانید در این مسئولیتی که پذیرفته‌اید اگر به وظایف شرعی خود عمل نمایید،  قلب مقدّس حضرت بقیة الله الاعظم ارواح العالمین له الفداء را مسرور خواهید کرد. خداوند متعال روز به روز بر توفیقات شما بیفزاید.

دوشنبه / 21 فروردين / 1396