شنبه: 1403/02/1
نسخه مناسب چاپSend by email
تقدیر و تشکّر آیت الله العظمی صافی از فعالیت های مرکز خدمات حوزه
تقدیر و تشکّر آیت الله العظمی صافی از فعالیت های مرکز خدمات حوزه

تقدیر و تشکّر آیت الله العظمی صافی از فعالیت های مرکز خدمات حوزه

صبح امروز چهارشنبه 14 رجب المرجب 1438 (23 فروردین1396) حجة الإسلام والمسلمین آقای ربّانی مسئول مرکز خدمات حوزه علمیّه قم، با حضور در بیت مرجع عالیقدر آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الوارف با معظم له دیدار و از توصیه های ایشان بهره مند شدند.
در ابتدای این دیدار، مسئول مرکز خدمات حوزه علمیه، گزارشی از فعالیت ها و برنامه های این مرکز ارائه داد.

معظّم له نیز با تقدیر و تشکّر از خدمات این مرکز، فرمودند: خدماتی که شما عزیزان به روحانیون و خانواده های محترم آنان ارائه می دهید، بسیار ارزشمند است، و ان شاءالله مرضیّ حضرت ولیّ عصر عجّل الله تعالی فرجه الشریف قرار بگیرد.

مرجع عالیقدر در ادامه، با تشریح اوضاع معیشتی طلاب و علمای سلف، و بیان سختی هایی که متحمل شدند، بیان کردند: اصلاً در نظر علمای سلف و بزرگان ما، مسأله توجه به مادیات و رفاه، به این شکل مطرح نبوده است. تربیت اصیل حوزوی این است که اساس برای طلاب و خانواده های آنان، مسأله اسلام، و زهد و تقوا و همان جهاتی که علمای پیشین بر آن اهتمام داشتند باشد، و اگر هم رفاهی وجود نداشت، و مشکلات معیشتی به وجود آمد، با قناعت، و الگوگیری از علما و فقهاء سلف، بر این مشکلات، صبر کنند.

ایشان در قسمت دیگری از سخنان خود، با بیان خاطراتی از وضعیت زندگانی علمای گذشته، و شرایط سخت معیشتی آنها، افزودند:
علما و بزرگان ما مردمانی بودند که این مسائل، واقعا در نظرشان مهم نبود. شما حالات زندگی آن بزرگواران را مطالعه کنید. ببینید که چگونه با آن شرایط سخت معیشت، کارهای مهمّ و بزرگی انجام دادند که توانستند عظمت اسلام و دین را حفظ کنند، مثلاً مرحوم میرزای شیرازی که با مرحوم جدّ امّی حقیر، در اصفهان، هم حجره و هم درس بودند، والده ما نقل می کردند: زمانی بود که زندگی آن دو بزرگوار به سختی می گذشت. با هم قرار گذاشتند که بنشینیم و فقه بنویسیم چرا که نوشتن فقه، اسباب وسعت رزق می شود.
بعد از گذشت چند روز، دیده بودند که شخص متموّل متدیّنی به آنجا آمده بود، و حجره ها و امور طلاب را بررسی می کرد. وقتی آن آقا به حجره مرحوم میرزا و جدّ امی ما می رسد و وضعیت آنها را می بیند، از مرحوم میرزا تقاضا می کند عبای کهنه و مندرسش را با عبای آن آقا عوض کند که مرحوم میرزا می فرمایند که همین عبای ما خوب است، ولی در آخر با اصرارهای فراوان شخص، آن عبا را به مرحوم میرزا هدیه می دهد، و بعد، آیت الله میرزای شیرازی، آن عبا را می فروشند، و دو عبا: یکی برای خود و یکی برای جد امی ما، تهیه می کنند و با بقیه مبلغ، روزهایی از زندگی شان را می گذرانند؛ یا مثلاً مرحوم آیت الله العظمی آقای حجّت زندگی بسیار ساده و زاهدانه ای داشتند، و با اینکه وجوه زیادی به ایشان می رسید حتی وضعیت منزل ایشان مناسب نبود و یادم هست یک طرف دیوار منزل ایشان که خراب شده بود همین طور باقی مانده بود.
غرض اینکه بزرگان ما در نهایت قناعت زندگی می کردند، و به آن افتخار می نمودند، و سختی های اقتصادی باعث نمی شد که آنها از مواضع دینی که داشتند کوتاه بیایند.

معظم له در بخش دیگری از توصیه های خود، با توجه به شرایط گذشته طلاب و اوضاع معیشتی فعلی، فرمودند: خدماتی که شما انجام داده اید و می دهید لازم است و باید بیشتر از گذشته انجام گیرد.
 با مقایسه آن شرایط سخت و رفاه نسبی کنونی، برای ما طلاب هم دیگر عذری باقی نمی ماند که باید درس بخوانیم و درس بدهیم و تبلیغ برویم، و در یک کلام، در مسیر رضایت حضرت بقیة الله الاعظم ارواح العالمین له الفداء گام برداریم.

آیت الله العظمی صافی در پایان این دیدار، با تقدیر مجدّد از فعالیت های انجام شده این مرکز فرمودند: ان شاء الله در مسیر حمایت از طلاب و خانواده های محترم آنان، روز به روز موفّق تر باشید، و اقداماتی که انجام می دهید همه مورد رضایت خداوند متعال قرار بگیرد.

چهارشنبه / 23 فروردين / 1396