سه شنبه: 1403/02/4
نسخه مناسب چاپSend by email
بایسته های منتظران - سلسله نوشتارهای مرجع عاليقدر آيت الله العظمی صافي گلپایگانی در دهه مبارکه مهدویت (شماره 2)
بایسته های منتظران/به مناسبت دهه‌ مهدویت (2)

بسم الله الرحمن الرحیم
قالَ اللهُ تَعالی: «وَ لَقَدْ كَتَبْنا فِی الزَّبورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ انَّ الاَرْضَ یَرِثُها عِبادِی الصّالِحُونَ»(۱)
مراسم شكوهمند تعظیم عید بزرگ نیمه شعبان، ولایت یگانه منجی عالم، موعود انبیا و اوصیا و صفی انبیاء، صاحب زمان و كهف امان، حضرت بقیة ‌الله ارواح العالمین له الفداء، برای عموم شیعیان و دوستان آن ولیّ‌یزدان، فرصتی بسیار مبارك و ارزنده است كه در آن ضمن كسب شرف مشاركت در تجلیل بزرگداشت این زاد روز عزیز و یوم الله مبارك و حضور در مجالس روحانی و اجتماعات ولایی، نورانی و برنامه‌های جشن و شادمانی، وضع ارتباط معنوی با آن حضرت و مرتبه مطابقت و موافقت اخلاق، اعمال، رفتار شخصی و اوضاع اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی را با انتظاراتی كه آن برگزیده خداوند متعال از شیعیان و دوستان خود دارند بررسی نمایند.
آن شخص و جامعه‌ای سعادتمند است كه در این محاسبه و در تحصیل رضایت خاطر انور آن حضرت، موفّق باشد. به این مناسبت حقیر برای كسب افتخار مشاركت در این جشن مربوط به امام منتظر، حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف، و توجّه به حقایق و معانی انتظار ظهور، این چند كلمه را خدمت برادران و خواهران ایمانی تقدیم می‌دارم:

* شکر معرفت امام زمان علیه السلام را بجا آورید

باید كسانی كه همه ساله به افتخار شركت در مراسم این جشن بزرگ نایل می‌شوند و با چراغانی‌ها، تزیین بازار، خیابان، مساجد و حسینیه‌ها و تشكیل مجالس سخنرانی و بیان فضایل و مناقب و انشا و انشاد و سرودن و خواندن اشعار و قصاید و مدایح، ولایت و ارادت خود را به آن آستان فرشته پاسبان، اظهار می‌دارند؛ با ضیافت‌ها، اطعام و تبریكات، بر نشاط روحی و ایمانی خود و دیگران می‌افزایند؛ به شیعه بودن خود می‌بالند و از طول مدّت هجران و درد فراق ناله می‌زنند، اشك می‌ریزند، آن حضرت را می‌خوانند و یابن الحسن، یابن الحسن می‌گویند؛ خدای را سپاسگزار و شاكر باشند كه دل‌های آنها را سرشار از معرفت امام زمان علیه السّلام نمود و از مرگ جاهلیت نجات بخشیده و به سر منزل حقیقت، ایمان و معرفت حجّت تامه بالغه دوران و كلمه كامله باقیه سبحان، هدایت فرموده است.

* عصر غیبت، عصر امتحان

بدانید عصر غیبت، عصر امتحان و آزمایش، عصر تمحیص و تخلیص است. سعادتمندان و مؤمنانی را كه در ایمان، ثابت قدم می‌باشند و در این مكتب انسان‌ساز غیبت، خود را می‌سازند، حوادث گوناگون، فشارها و سختی‌ها تكان نمی‌دهد؛ ایمانشان را متزلزل نمی‌سازد و مانند كوه در برابر بادهای تند و شدید، پایدار و برقرارند و از افراد سست ایمان و ضعیف الاراده، جدا و ممتاز می‌گردند.
هر چه تمسّك به دین و دینداری دشوارتر شود و با انواع محرومیت‌های ظاهری توأم گردد، ایمان و تعهّد آنها قوی‌تر می‌شود و صدق و راستی احادیثی كه در آنها از وقایع دوره غیبت، شیوع بعضی معاصی و ملاهی و غنا و موسیقی، از وضع بعضی جوانان و بانوان، از اختلاط زن و مرد و امور دیگر خبر داده‌اند بر ایشان روشن‌تر می‌شود.
در آن شرایط بر حسب بعضی روایات، تا آنجا نگهداری دین، سخت و دشوار می‌گردد كه مانند نگهداشتن آتش در كف دست می‌شود، یا چنان كه در حدیث دیگر است: «إن لصاحب هذا الامر غیبة المتمسّك فیها بدینه كالخارط للقتاد»(۲)
در این عصر غیبت، مردمان ثابت الإیمان، ثواب كسانی را دارند كه در پیش روی رسول اعظم اسلام صلّی الله علیه و آله و سلّم، با شمشیر، جهاد می‌نمودند و به قدری بلند پایه هستند كه پیغمبر اكرم صلّی الله علیه و آله و سلّم، ایشان را برادر خود خوانده و به دیدارشان بر حسب احادیث، اظهار اشتیاق فرموده است.
مؤمنان به غیبت و حزب الله، منتظران حقیقی ظهور و حكومت جهانی اسلام‌اند كه در احادیث شریفه فرموده‌اند: «اولئك هم المخلصون حقّا و شیعتنا صدقاً و الدّعاة الی دین الله جهراً اُولئك الذین یؤمنون بالغیب ثم اولئك حزب الله ألا إن حزب الله هم المفلحون)(۳) و بر حسب حدیث شریف  (المنتظر لأمرنا كالمتشحِّط بدمه فی سبیل الله)(۴) مانند كسی هستند كه در راه خدا به خون خود غلتیده باشد.
اینها همه فضایل شما شیعیان، زنان و مردان منتظر و متعهّد و ملتزم به احكام و وفادار به امام زمان علیه‌السّلام است.

* منتظران به هوش باشند

باید منتظران آن حضرت، به هوش باشند و از این فضایل، پاسداری كنند. مبادا تحت تأثیر تلقینات سوء و الفاظ فریبنده، تسلیم خود را به احكام الهی از دست بدهند یا از تحت حكومت الله و حكومت قرآن و امام زمان علیه السّلام، خارج شوند.
حقوق بشر و حقوق انسان‌ها و مرد و زن همان است كه خدای بشر، خدای زن و مرد، معیّن فرموده است؛ غیر از آن همه ضلالت، گمراهی، فساد و تباهی و سیر به سوی زندگی حیوانی است.
هر زن و مرد و پیر و جوان كه هر كدام از احكام خدا را قبول نداشته باشد یا چون آن احكام، مخالف فرهنگ بی‌بند و بار غرب است، آنها را مناسب وضع زمان نداند، ایمانش مخدوش می‌شود، و به همین دلیل در احادیث شریفه وارد است كه «در عصر غیبت، شخص مؤمن در حال ایمان، صبح می‌كند و شب می‌كند در حالی كه از دین خارج شده است.»
به خصوص به جوانان و بانوان، سفارش می‌كنم كه مواظب باشند تا در مسائلی كه برخی می‌خواهند احكام اسلام را با فرهنگ غرب، لاییك، لادینی و حكومت مردم بر مردم تطبیق و تأویل كنند به اشتباه نیفتند؛ اینها دوره جاهلیت دیگر را پی‌ریزی می‌نمایند.

دوره غیبت بر حسب روایات به درازا می‌كشد تا حدّی كه حضرت امیرالمؤمنین علیه السّلام، می‌فرماید: «ما اطول هذا العناء و أبعد هذا الرجاء»(۵) انسان‌ها در مسیر تحوّلات شگرف و تغییرات بنیادی، مكتب‌ها و نظام‌های گوناگون را تجربه می‌نمایند و همه را برای تأمین سعادت عمومی بشر فاقد شرایط لازم می‌یابند و از برقراری قسط و عدل، عاجز و ناتوان می‌بینند و هر چند عالم پر از ظلم و جور و فساد و نا امنی و تباهی می‌گردد، اما به حكم اَلشَّیءُ اِذا جاوَزَ حَدُّهُ اِنْعَكَسَ ضِدّه، جوامع بشری برای برقرار شدن آن نظم الهی ـ اسلامی و حكومت عدل واحد جهانی آماده می‌شوند و با ظهور آن حضرت، جهان به نقطه كمال و ذروه ارتقا نایل می‌شود.عصر غیبت، عصر عمل و كار، تحمّل مسئولیت، انجام وظیفه و عصر مقاومت، حركت، استقامت، صبر و شكیبایی در امر دین است.

* همه مسئولیم
در ارتباط با تعظیم شعائر، اعلای كلمة الله، با تبلیغ اسلام، فراهم كردن موجبات استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و رهایی از وابستگی به كفّار، شكوفایی علم و صنعت و بسط و نشر تعلیم و تربیت، امر به معروف و نهی از منكر، تعاون بر نیكی و تقوا، رسیدگی به وضع مستمندان، قضای حوایج نیازمندان، دستگیری از افتادگان، دفاع از مرزها و ثغور جغرافیایی وطن اسلامی و حدود فكری و عقیدتی، رفع بدع و رویارویی با اهل شكوك و شُبَه ومبارزه با مظاهر فساد و ملاهی و هتك احترام احكام الهی همه مسؤولیم و همه مسلمانان متعهّدند.
باید منتظران آن حضرت، خطراتی كه جوامع اسلامی را تهدید كرده و تا حد زیادی، بسیاری از جوامع را در ورطه ضعف و زبونی و اطاعت از كفّار گرفتار كرده، شناسایی كنند و نگذارند جامعه ما و نسل جوان عزیز ما به آن مبتلا شوند. عصر غیبت، عصر تكلیف است؛ عصر اقدام و عمل، عصر امید به آینده و پیروزی حق بر باطل است. منتظر باشید و عمل كنید كه خداوند می فرماید: «وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَیَری اللهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنونَ)(۶)

پی‌نوشت‌ها:
1. و به راستی در زبور، پس از تورات نوشته ایم كه زمین را بندگان شایسته من به ارث می‌برند./ سوره انبیا، آیه،۱۰۵.
2. برای صاحب این امر[امام مهدی علیه السّلام] غیبتی است و كسی كه بخواهد دینش را حفظ كند، مانند آن است كه قصد نگهداری درخت خارداری را در دستش دارد./الغیبة نعمانی، ص۱۱۲.
3. به تحقیق ایشان مخلص بوده و از سر صدق و صفا شیعه ما و دعوت كنندگان به دین خدا در آشكار و نهان هستند؛ همانا ایشان ایمان آورندگان به غیب اند، پس ایشان حزب الله اند. آگاه باشید كه طرفداران حق، رستگاران‌اند./صدوق، محمّد؛ كمال الدّین، ص۲۲۰.
4. كسی كه منتظر امر ما باشد، مانند آن است كه در راه خدا به خون خود غلتان است./المحاسن للبرقی،ص۵۰.
5. چه طولانی است این درد و رنج و چه دور است این آمال و آرزو./نهج البلاغه فیض الاسلام، خطبه ۲۲۹.
6. و بگو كارتان را بكنید، به زودی خداوند و پیامبر او و مؤمنان در كار شما خواهند نگریست./سوره توبه، آیه ۱۰۵.

شنبه / 16 ارديبهشت / 1396