پنجشنبه: 1403/01/9
نسخه مناسب چاپSend by email
استفتائي پيرامون پخش صداي اذان و... از بلندگوهاي مساجد و ايجاد مزاحمت براي همسايگان

بسمه تعالی

محضر مبارك حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی دامت بركاته
با سلام و احترام؛
پخش كردن اذان، مناجات، دعا، قرآن و ... از بلندگوهای مساجد، در صورتی كه مزاحمت برای همسایگان ایجاد كند، از نظر شرع مقدس چه حكمی دارد؟
باتشكر/جمعی از مؤمنین

 

بسم الله الرحمن الرحیم
علیكم السلام و رحمة الله

اینجانب به برگزار كنندگان مراسم در مساجد، حسینیه‌ها و دیگر اماكن مذهبی توصیه می‌كنم مواردی كه مانند اذان جنبه شعاریّت دارد، از بلندگو پخش شود و در غیر آن، مراقب باشند كه مردم‌آزاری نباشد و بهانه‌ای به دست بهانه‌جو ندهند كه همه برنامه‌ها را زیر سؤال ببرد، و مخصوصاً رعایت حال بیماران و اشخاص سالمند را بنمایند.

و نیز توصیه و نصیحت می‌كنم به كسانی كه از بلندگوهای مساجد و برنامه‌های دینی گله و شكایت دارند؛ از كسانی نباشند كه خداوند متعال در حقّ آنها می‌فرماید: «وَ إذا ذُكِرَ اللهُ وَحْدَهُ إشْمَئَزَّتْ قُلُوبُ الذینَ لایُؤْمِنُونَ بِالآخرةِ و إذا ذُكِر الَّذینَ مِنْ دُونِه إذا هُمْ یَسْتَبْشِرُونَ»؛ كه اگر با بلندگو، اذان، قرآن و موعظه و عزاداری اهل بیت علیهم السلام را پخش می‌نماید اشمئزاز و ناراحتی پیدا می‌كنند، ولی اگر موسیقی و ساز و آواز باشد، حرف و اعتراضی ندارند.

سعی كنند از آن گروهی باشند كه مثل حضرت ابراهیم خلیل علی نبیّنا و آله و علیه السلام، وقتی بنابر بعضی روایات ذكر شریف «سبّوح قدّوس ربُّ الملائكةِ والرُّوح» را شنید، از گوینده خواست یك بار دیگر آن را بگوید تا بخشی از گوسفندانش را به او بدهد و گوینده آن قدر تكرار كرد تا همه گوسفندانش را به او بخشید و در آخر كار از او خواست كه خودش را در ملكیّت او قرار دهد كه یك بار دیگر این ذكر را بگوید.

خداوند متعال همگان را به انجام وظایف شرعی موفق بدارد
لطف الله صافی
18 ذی القعدة 1434

 

 

 

 

چهارشنبه / 3 مهر / 1392