جمعه: 1403/01/10
نسخه مناسب چاپSend by email
استاد درس خارج حوزه علمیّه قم: مراسم عزاداری حضرت سید الشهدا علیه‌السلام همانند سال‌های گذشته و با شکوه‌تر برگزار خواهد شد./وظیفه مبلّغان حوزه علمیه در ترویج مکارم اخلاق در بین مردم بسیار سنگین و مهم است.
دیدار مبلّغان حوزه علمیه با استاد درس خارج حوزه علمیّه قم

- مراسم عزاداری حضرت سید الشهدا علیه‌السلام همانند سال‌های گذشته و با شکوه‌تر برگزار خواهد شد.

- وظیفه مبلّغان حوزه علمیه در ترویج مکارم اخلاق در بین مردم بسیار سنگین و مهم است.

- احیای امر به معروف و نهی از منکر، زمینه‌ساز رفع نواقص جامعه است.

 

 

در آستانه فرارسیدن ماه محرّم ماه عزاداری حضرت ابی‌عبدالله الحسین علیه‌السلام، صدها نفر از مبلّغان اعزامی به مناطق محروم کشور با حجة‌الاسلام و المسلمین صافی گلپایگانی دیدار کردند.
ایشان، ضمن تقدیر و تشکّر از حاضران در جلسه، ضمن اشاره به روایاتی در اهمیت تعظیم عزاداری حضرت سید الشهدا علیه‌السلام، امر تبلیغ را بسیار مهمّ توصیف کردند که در جهت پیشبرد اهداف اسلامی و آراسته‌شدن جامعه به فضائل و نیکی‌ها نقشی اساسی و بی‌بدیل دارد.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم، ترویج فریضه امر به معروف و نهی از منکر را از مهمترین وظایف مبلّغان عنوان کرده و احیای این فریضه را زمینه‌ساز رفع نواقص موجود در جامعه دانستند.

متن کامل بیانات ایشان به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم. الحمدلله رب العالمین و الصّلاة و السلام علی سیّدنا و نبیّنا حبیب إله العالمین أبی القاسم محمد و علی اهل بیته المعصومین سیّما مولانا بقیة الله فی الأرضین و اللّعن علی اعدائهم اجمعین الی یوم الدین. قال رسول الله صلّی الله علیه و آله: «إن للحسین علیه السلام حرارة فی قلوب المؤمنین لن تبرد ابداً» السلام علیک یا مولای یا ابا عبدالله و علی الأرواح الّتی حلّت بفنائک.

* سیره اهل البیت علیهم‌السلام در ماه محرّم

ایام محرّم، ایام غم و حزن آل محمد علیهم الصلاة و السلام نزدیک می‌شود. ایّامی است که سالار و مولای همه ما آقا امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف محزون هستند. امام رضا علیه السلام فرمودند: وقتی که ماه محرّم می‌آمد، از روز اول، پدرم را دیگر کسی خندان نمی‌دید.
این سیره، سیره ائمه معصومین علیهم‌السلام است که مجالس عزاداری را خود آنها در ماه محرم برپا می‌کردند و ما هم به تبعیت از آن بزرگواران، این وظیفه بزرگ را ان‌شاء الله باید به بهترین وجه ممکن انجام بدهیم و امسال هم با عنایت الهی باشکوهتر از سال‌های گذشته انجام خواهد شد.
در روایت داریم که آمدند خدمت امام صادق علیه السلام و عرض کردند: وقتی از اقوام ما کسی از دنیا می‌رود، مدتی ما برای او عزاداری می کنیم تمام می‌شود. امّا شما چطور سالیانِ سال است وقتی محرم می‌آید برای آقا سیدالشهداء علیه السلام مجلس برپا می‌کنید؟
امام علیه‌السلام فرمودند: وقتی که ماه محرّم می‌آید، در عالم بالا یک شور و هیجان خاصی برپا می‌شود، بین ملائک مقرّب الهی و برای تسلیت‌گفتن به ارواح انبیای الهی و ارواح ائمه معصومین علیهم السلام، پیراهن پاره پاره امام حسین علیه‌السلام این پیراهن را ملائکه بالا می‌برند و شروع می‌کنند به گریه و زاری‌. لذا ما به خاطر این مصیبت بزرگ، گریان و نالان هستیم و بر شیعیان است که این مراسم را به بهترین وجه انجام وظیفه کنند.
وقتی محرّم می‌آید، یک نیروی باطنی است که همه مردم را می‌کشاند به جای دیگر. روز اول ماه محرم می‌آید اصلاً یک هیجانی در عالم، نه تنها در مملکت ما، بلکه در جهان و در عالم غیب بر پا می‌شود.
همانی است که پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم فرمودند: «إن للحسین حرارة فی قلوب المؤمنین لن تبرد ابداً» در بعضی از روایات دارد «إلی یوم القیامة» تا روز قیامت، دل‌ها همه سوزان است. لذا حادثه عاشورا هر چه بر آن بگذرد کهنه نمی‌شود.

* اجر و ثواب تبلیغ

پاداش تبلیغ‌کننده در این راه بسیار زیاد است. امام صادق علیه‌السلام می‌فرمایند: «من بکی أو تباکی أو أبکی فله الجنة» شما کتاب کامل الزّیارات را ببینید. چقدر درباره ثواب عزاداری امام حسین علیه‌السلام روایت داریم. چقدر ثواب گریاندن برای کسانی که اشخاص را به گریه برای حضرت بیاندازند است.
چقدر ثواب هست برای کسانی که اطعام می کنند. شما اربعین را ببینید. بیست میلیون نفر تنها با همین ایستگاه‌های صلواتی اطعام می شوند. کسانی بودند که می‌خواستند نام امام حسین علیه‌السلام را محو کنند اما از بین رفتند و نام امام حسین علیه السلام تا روز قیامت درخشان و بلند ماند و خواهد بود.
این توفیق نصیب ما و دفاتر مراجع بزرگوار و حوزه علمیه قم شده است که طلاب و روحانیون محترم این وظیفه اصلی خودشان که تبلیغ هست را الحمدلله به بهترین وجه ممکن انجام می‌دهند. متولیان حوزه بیش از پیش باید قدر مبلّغان را بدانند.

* بایدهای تبلیغ

این وظیفه ما و شماست که در این ایّام و در این ماه سوگواری، از این فرصت بسیار مهم برای تبلیغ دین خدا و برای اینکه احکام را برای مردم بگوییم بهره ببریم.

- لزوم پرداختن به احکام در منابر

 وظیفه بزرگی که ما داریم این است که تبیین احکام بکنیم. مسائل شرعی را باید گفت. در منبرهایمان یک مسئله، دو مسئله که مردم لازم دارند حتماً اول منبر بگوییم.

- لزوم استفاده از روایات اهل البیت علیهم السلام در سخنرانی‌ها

سخنان امام حسین علیه السلام را برای مردم بیان کنیم. در همین آمدن حضرت از مدینه منوره به مکه و از آنجا به کربلا چقدر سخنان حضرت دارند که اینها همه برای ما درس است. یعنی اگر دنیا بخواهد بفهمد حقیقت انسانیت و سعادت دنیا و آخرت را، باید کلمات ائمه معصومین و فرمایشات امام حسین علیهم‌السلام را بخوانند. امام رضا علیه ‌آلاف التّحیة و الثناء فرمودند: «ان الناس لو علموا محاسن کلامنا لاتّبعونا؛ اگر مردم زیبایی‌های کلام ائمه علیهم‌السلام را بشنوند آنها متابعت می‌کنند.» امروز این وظیفه ماست.

- ترویج فریضه امر به معروف و نهی از منکر

یکی از مهمترین مسائل سخنرانی‌ها باید ترویج امر به معروف و نهی از منکر باشد. حضرت علیه‌السلام هم فرمودند: «أرید أن آمر بالمعروف و أنهی عن المنکر» مهمترین وظیفه ما امر به معروف و نهی از منکر است. امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام فرمودند: تمام کارهای خوب و جهاد در راه خدا یک طرف، تمام اینها در مقابل امر به معروف و نهی از منکر، مانند یک آب دهانِ کم است در مقابل اقیانوس پر از آب. احیای این فریضه، زمینه‌ساز رفع نواقص موجود در جامعه است.

- بیان اخلاق و فضائل حضرت سیّد الشهدا علیه السلام

حضرت زینب سلام‌الله علیها می‌فرمایند: «ما رأیت إلّا جمیلاً» آنچه در این نهضت دیده شد همه‌اش زیبایی است. عاشورا سرتاسر زیبایی دارد. اینها را به مردم بگویید. روش امام حسین علیه‌السلام با مردم چطور بود. با دوست و دشمن چطور بودند روز عاشورا. نقل شده است: امام حسین علیه‌السلام وقتی روز عاشورا وارد میدان شدند، یکی از انگشترهایشان را پرت کردند برای یکی از سربازان دشمن و گفتند این را بگیر. بعد معلوم شد وقتی که او داشت از کوفه بیرون می‌آمد با سپاه عمر سعد، دخترش به او گفته بود برای من انگشتر بیاور. یا آن قضیه حرّ که حضرت می‌آیند آب را برای لشکر دشمن قرار می‌دهند. حضرت چقدر مهربان بودند. امروز مردم به اینها بیشتر احتیاج دارند تا چیزهای دیگر.
اگر اخلاقیات را برای مردم بیان کنیم یا فلسفه واقعی قیام امام حسین علیه السلام را بیان کنیم، مردم به دین و روحانیت خوشبین می شوند حتی به نظام اسلامی.

- ضرورت تخلّق به اخلاق الهی

ما می‌توانیم با اخلاق خوب، مردم را به طرف دین خدا بیاوریم. امام علیه‌السلام فرمودند: «کونوا دعاة الناس بغیر ألسنتکم» بالاترین مرحمتی که خداوند به حضرت پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نمود، اخلاق نیکو بود و بالاترین پیروزی‌ها را با اخلاق نیکو به دست آوردند.

- لزوم یاد حضرت ولیّ عصر علیه‌السلام در سخنرانی‌ها

در تمام مجالس خودتان یاد امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را داشته باشید. والد معظّم حقیر، حضرت آیة الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الوارف می‌فرمودند: آیة الله العظمی بروجردی ره همیشه به مبلّغین تذکّر می‌دادند که یاد امام زمان ارواح العالمین له الفداء را در دل‌های مردم بیاندازید که این نام فراموش نشود.

* ضرورت تبلیغ در مناطق محروم

وظیفه ما این است که برای تبلیغ به مناطق محروم برویم. در برخی از این مکان‌ها، واقعاً آدم گریه‌اش می‌گیرد. اینها شیعیان امیرالمؤمنین علیه‌السلام هستند که با اینکه از نظر مادی بسیار محروم هستند، چطور در عزاداری شرکت می‌کنند. مملکت ما را همین عزاداری امام حسین علیه السلام در مناطق محروم و سراسر کشور بیمه کرده است.
امیدوارم ان‌شاء الله همه‌تان موفقیت باشید و همه کارهایی که می‌کنید مورد نظر خاصّ امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف باشد و از همه شما، ملتمس دعا هستم، یا لیتنی کنت معکم فأفوز فوزاً عظیماً.

يكشنبه / 18 شهريور / 1397