جمعه: 1403/02/7
نسخه مناسب چاپSend by email
غديريان منتظر، بايستگی ها و شايستگی ها
سلسله نوشتار حضرت آيت‌الله العظمی صافی به مناسبت دهه مباركه ولايت/6

الْحَمْدُللهِ الَّذی جَعَلَنا مِنَ المُتَمَسّكینَ بِولایةِ أمِیرالْمُؤْمِنینَ وَ الأئمة الطّاهِرینَ عَلَیهِمُ‌السَّلامُ

سلام و درود بر غدیریان كه در طول اعصار، در بیش از چهارده قرن، همواره در تمسّك به قرآن و عترت پایداری كرده، در برابر ظلم‌ها، ستمگری‌ها، استكبار، استضعاف و استعلای جبّاران، عرض وجود نموده و ثابت و مقاوم در سنگر ولایت، این حصن حصین الهی، از اسلام و مقاصد اسلام، از حقّ و عدالت دفاع نموده‎اند.

 

چند توصیه به غدیریان منتظر.

 

گوارا باد بر شما این افتخارات بزرگ ای پسران و دختران ابوذر، عمار، حجر، رشید و میثم تمار و ای پاسداران و وارثان خون شهدای بدر، احد و شهدای كربلا، ای مردان رشید، و ای جوانان سربلند، و ای بانوان عفیف و فداكار، و در یك كلمه ای غدیریان!

 

* گذشته‌هاى پر افتخار خود را فراموش نكنید.

 

به خود ببالید و بنازید، و گذشته‎های پر از عزّت، افتخار، شهامت و فداكاری در راه حق و استقامت خود را فراموش نكنید. شما چه خون‌های پاك و چه جوان‌های پاك‌بازی را برای اسلام و دین نثار كرده و قربانی داده‎اید.

 

 

* به آداب و سنن اسلامى ملتزم باشید.

 

ما همه مسلمان و شیعه اهل بیت علیهم‌‎السّلام هستیم. جاهلیت‎های قبل از اسلام، جاهلیت عرب، جاهلیت عجم، همه ملّی‎گرایی‎ها و در یك عبارت جاهلیت اولی را پشت سرگذارده و به آگاهی اسلامی و رشد و شعور ایمانی رسیده، از محمد و علی و از تهلیل و تكبیر و از قرآن و توحید، هویت، فرهنگ و شخصیت گرفته‎ایم، این هویت را باید با التزام به آداب و سنن اسلامی حفظ كنیم. مبارزه شیعیان با جاهلیت، ارتداد و ارتجاع، از صفحات زرّین و درخشان تاریخ اسلام است.

 

* استقلال و هویت اسلامى را حفظ كنید.

 

جوانان عزیز، غیرتمندان شكست ناپذیر!
شما در طول تاریخ پر از حوادث اسلام، همواره افتخار آفرین بوده‎اید. امید آن است كه بیشترین یاوران امام زمان ارواح العالمین له الفداء هم شما باشید. این شمایید كه باید سنگرها را نگهدارید. در هر شرایط و در هر كجا هستید، در دانشگاه‎ها، در مراكز تعلیم و تربیت، در جوامع فرهنگی، در سازمان‌ها و نهادها، روش، رفتار، آداب، لباس و كلّ مظاهر اجتماع، استقلال و هویت اسلامی را حفظ كنید.

 

* تمدّن اسلامى را گسترش دهید.

 

برای ترقّی، تعالی و بازیابی عزّت، مجد و عظمت‌های دیرین اسلامی تلاش كنید. تمدّن و فرهنگ اسلامی را كه چهارده قرن در جهان درخشیده گسترش دهید. نسل معاصر مسلمان، خصوص نسل جوان، در برابر اسلام و این تمدن عظیم و پهناور محمدی مسئول است.

 

این تمدّنی است كه با تمام كوشش‌هایی كه ابر طاغوتیان شرق و غرب برای محو آن دارند، اكنون همه شئون زندگی بیش از یك میلیارد جمعیت جهان زیر پوشش آن قرار دارد و اندیشه احیای آن، خواب آرام را از دشمنان اسلام می‎گیرد و برای مقابله با اسلام‎گرایی، لاییك‎گرایی را تشویق و ترویج می‎نمایند، و تمدن‌های استبدادی و فرهنگ‌های قبل از اسلام را در جوامع اسلامیر مطرح می‎كنند، زیرا از احیای اسلام و خودآگاهی مسلمانان ترس و وحشت دارند و با انواع توطئه‎ها، ترفندها و سیاست‌ها، نهضت اسلام‎گرایی، عزّت‎خواهی و استقلال‎طلبی مسلمانان را می‎كوبند.

 

در كشورهای مختلف اسلامی، به بهانه ملیت و مردم‌سالاری تلاش می‎كنند كه این غرور و این آگاهی اسلامی را سركوب و صدای اسلام، اذان و تكبیر را خاموش، شعائر دین، حجاب، چادر بانوان و سنّت‌های اسلامی را منسوخ سازند و غرب‎گرایی را در مظاهر فسق و فجور، ترویج موسیقی، نوازندگان، خوانندگان جشنواره‎ها و مسابقات مبتذل رایج نمایند.

 

* در مقابل اسلام‌زدایى دشمن به هوش باشید.

 

شما ای شیعیان علی، ای جوانان غدیری و ای بانوان زهرایی و زینبی!
به هوش باشید. به هوش باشید كه دشمن ما و به اصطلاح ابرقدرت‌های جهان در هیچ سیاستی مثل سیاست اسلام‎زدایی و مبارزه با اسلام‎گرایی اتفاق نظر ندارند و با نقشه‎های دقیق و حساب‌شده و فشار اقتصادی می‎خواهند این میل به اسلام و بازگشت به اسلام را منكوب و سركوب كنند.
به هوش باشید و دین خدا را یاری نمایید و با توكل و اعتماد به خدا، از فتنه‎های بزرگ آخر الزمان خود را بیمه نمایید.

 

* از رجوع و استقبال به جاهلیت اولى و آینده بپرهیزید.

 

نه به سوی جاهلیت اولی برگردید و نه از جاهلیت آینده، كه همین مكتب‌های لاییكی است، استقبال نمایید. باید نشان بدهیم و ثابت كنیم كه دین، ملّیت، قانون، سیاست، نظام، حكومت، فرهنگ و دنیا و آخرت ما اسلام است:
« لانَبْتَغی غَیرَهُ؛ لانِظاماً وَ لاسِیاسَةً وَ لاوَطَناً » و ( مَنْ یبْتَغِ غَیرَ الْإِسْلامِ دیناً فَلَنْ یقْبَلَ مِنْهُ وَ هُوَ فِی الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرین ) (1)

 

* على علیه‌‌السّلام را الگوى خویش قرار دهیم.

 

بیایید در غدیر، خود را به علی علیه‎السّلام، به رفتار علی، به گفتار علی و به اخلاق علی عرضه كنیم. از آن حضرت درس و سرمشق بگیریم.
آیا در كمك به مستضعفان و محرومان در راه علی می‎رویم؟ آیا در لباس و غذا، در مظاهر زندگی، در ساده‎زیستی و بی‌تكلّفی، نشانی از علی علیه‌السّلام داریم؟ آیا می‎خواهیم با این تجمّل‌پرستی‎ها و اسراف و تبذیرها، با این جدا بودن از طبقات محروم، شیعه راستین علی علیه‌‎السّلام باشیم؟
اگر عدالت علی علیه‌السّلام، زهد علی علیه‎السّلام، شجاعت علی علیه ‎السّلام، حلم و صبر علی علیه ‎السّلام، حق‎پرستی علی علیه ‎السّلام، تواضع علی علیه‎السّلام و سایر فضایل بزرگ علی علیه‌‎السّلام ما را شیفته و دلباخته او كرده است، باید از این اخلاق بی بهره نباشیم. خود آن حضرت فرمود: « أَلَا وَ إِنَّ‏ لِكُلِ‏ مَأْمُومٍ‏ إِمَاماً یقْتَدِی بِهِ وَ یسْتَضِی‏ءُ بِنُورِ عِلْمِه‏ » (2)

 

* پیرو مكتب علوى و فاطمى باشید.

 

سعادت ما و ترقّی و تعالی ما، در پیروی از مكتب علی و فاطمه زهرا سلام‌الله علیهما است؛ همان بانویی كه وقتی این سؤال مطرح شد كه برای زن چه روش و سیره‌ای بهتر و شایسته‎تر است (3)، آن جواب تاریخی را داد كه تا قیامت سرمشق زنان مؤمنه شد، همان بانویی كه به اقتضای آن ضرورت بسیار بزرگ، وقتی لازم شد به مردم هشدار دهد و خطر ارتجاع و ارتدادی كه پیش آمده بود را گوشزد كند، و اصول احكام، معارف اسلام و مبانی دین مبین را ابلاغ كند و زحمات پدر بزرگوارش و هدایت‌های او را بیمه نماید، با آن جلال و شكوه، در حالی كه خواتین و خانم‌های معظّمه، پروانه‌وار شمع وجودش را احاطه كرده بودند، در آن شرایط سخت هم از پشت پرده با مردم سخن گفت.

 

اگر به دنیا هرچه بگذرد و هر چه در صنایع و تكنیك پیش برود و كفر لاییك و انكار حاكمیت الله جهانگیر شود، خط شیعه، خط علی و زهرا است و در یك كلام، حرفش، كلامش، قانونش و میل دلش، همه تابع اسلام است.
ایمانش برگرفته از مثل این حدیث است كه از حضرت رسول صلّی‌الله علیه و آله روایت است و ما این پیام را به آن ختم می‎كنیم: « لا یكُونَ الْعَبْدُ مُؤْمِناً حَتّى یكُونَ هَواهُ تَبَعاً لِما جِئْتُ بِهِ وَ لا یزیغُ عَنْهُ » (4).

 

 

پی نوشت ها:
. سوره آل عمران، آیه 85.
2. نهج البلاغة صبحی‌صالح، نامه 45.
3. اشاره به روایت «خَیرٌ لِلنِّسَاءِ أَنْ‏ لَا یرَینَ‏ الرِّجَالَ‏ وَ لَا یرَاهُنَّ الرِّجَالُ»/وسائل الشیعة، جلد 20، باب 129، حدیث 25510.
4. فتح الباری ابن حجر عسقلانی، جلد 13، صفحه 245.

يكشنبه / 28 شهريور / 1395