پنجشنبه: 1403/01/9
نسخه مناسب چاپSend by email
پيام مرجع عالیقدر شیعه حضرت آيت الله العظمي صافي گلپايگاني مد ظلّه العالي به سوگواره ملّی «علمدار کربلا»/ایلام - صفر المظفر 1440 هـ.ق
پیام مرجع عالیقدر به سوگواره ملّی «علمدار کربلا»/ایلام

بسم الله الرحمن الرحیم

قال الإمام الصادق علیه السلام: «مَن قَال فینا بَیتَ شعر بَنی اللهُ له بَیتاً فی الجنة»

السَّلامُ عَلَیْكَ أَیُّهَا الْعَبْدُ الصَّالِحُ الْمُطِیعُ للهِ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِمْ وَ سَلَّمَ
فَنِعْمَ الصَّابِرُ الْمُجَاهِدُ الْمُحَامِی النَّاصِرُ وَ الْأَخُ الدَّافِعُ عَنْ أَخِیه‏
با عرض سلام و ادب و احترام خدمت بزرگان و عزیزان حاضر در این همایش نورانی که جهت تجلیل از مواقف عظیمه و مقامات عالیه حضرت ابی‌الفضل العباس علیه الصلوة و السلام، آن مجاهد صابر و حامی و ناصر سیّدالشهداء علیه السلام برگزار گردیده است، این افتخار بزرگ را که نصیب برگزارکنندگان محترم و شرکت‌کنندگان ارجمند شده است گرامی می‌دارم.
عبّاس. آری عبّاس، یک اسم با چهار حرف، امّا دارای همه مکارم و فضائل انسانی. الگوی ایمان و معرفت، اسوه‌ جهاد و صبر و ولایتمداری و نمونه‌ بارز استقامت و دفاع از دین.
آن بزرگمردی که در بلاغت و شیوائی سخن، لسان پدر در دهان داشت و در دفاع از اسلام، با همان شجاعت علوی، در هنگامه شهادت، فریاد «إنّی أحامی أبداً عَن دینی» سر می‌داد.
سیره‌ و مواضع آن حضرت در حمایت از ساحت مقدّس ولایت و امامت، مبارزه با حکومت مستکبران تاریخ و دفاع از حجاب و عفاف حرم اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام، آن‌چنان کوبنده بود که حاکمان جبّار بنی‌امیّه را منفور جهانیان و مورد لعن احرار و آزادی‌خواهان قرار داد.
اکنون و به مناسبت موضوع این همایش بزرگ و باشکوه، عرض می‌کنم که یکی از عوامل مهمّی که موجب حفظ و بقاء نهضت کربلای حسینی و در همان راستا، هدف مقدّس حضرت ابی‌الفضل العباس علیه السلام در دفاع از ولایت و امامت و مبارزه در راه حفظ دین شده است، مسأله شعر می‌باشد.
قریحه شعری در وجود بشر، از نشانه‌ها و آثار شگفت‌انگیز عالم خلقت و علائم غیب وجود انسان است و هر کسی که این نعمت الهی را دارا باشد، باید شکرانه آن را بجا آورد و شکر آن چیزی نیست جز سرودن و انشای اشعار معرفت‌بخش و مخصوصاً سرودن اشعار در مدح و منقبت حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام و علی الخصوص اشعاری که در بیان واقعه و اهداف نهضت جهانی حضرت سید الشهداء علیه السلام و یاران با وفای آن حضرت باشد.
ما نمی‌توانیم و نمی‌خواهیم در توصیف و ارزش بالای این اشعار در اینجا سخنی بگوییم. نمی‌توان گفت که در این میدان، شعراء و ادباء اسلام از عرب و عجم، چه پروازهایی داشته و این معانی را چگونه دریافت کرده‌اند.
از جمله این اشعار که بالخصوص می‌خواهیم از آن تجلیل کنیم و به سرایندگان آن درود بفرستیم و تعظیم نماییم، اشعاری است که در مدح و مرثیه حضرت قمر بنی هاشم ابی‌الفضل العباس علیه السلام سروده شده و سرشار از ادب و هدایت و در یک کلمه، ایمان‌افزاست.
این اشعار ولایی، به حقّ، قدرت قریحه بشر و نمونه ممتاز گذر او از عالم مجاز، به عالم حقیقت است و باید چنین اندیشه‌های تابناکی همیشه نُقل مجالس و زینت محافل و دست‌مایه وعّاظ و گویندگان و مربّیان و نویسندگان باشد.
اینجانب از این برنامه که به عنوان «علمدار کربلا» نامیده شده است، تحسین و تقدیر می‌نمایم. همگان بدانند علاوه بر معارف و آگاهی‌هایی که از اجرای این برنامه کسب خواهند نمود، به ثواب‌های عظیمی نائل می‌شوند و موجب جلب رضایت خاطر مبارک و مقدّس صاحب العصر و الزمان حضرت بقیة الله الاعظم ارواح العالمین له الفداء خواهند شد. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
5 صفر المظفر 1440 هـ.ق
لطف الله صافی

سه شنبه / 24 مهر / 1397