شنبه: 1403/02/1
نسخه مناسب چاپSend by email
در دیدار رئیس قوّه قضائیه مطرح شد:
توصیه‌های مهمّ آیت الله العظمی صافی گلپایگانی نسبت به جلوگیری از اختلاس‌ها و عدم حبس بدهکاران مالی، در دیدار رئیس قوّه قضائیه
توصیه‌های مرجع عالیقدر در دیدار رئیس قوه قضائیه

 صبح امروز چهارشنبه ۱۹ شعبان المعظم ۱۴۴۰ ق(۱۳۹۸/۲/۴) حجه الاسلام و المسلمین آقای رئیسی با حضور در بیت مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الوارف با ایشان دیدار و از توصیه‌های معظّم له بهره‌مند شدند.

در ابتدای این دیدار، رئیس محترم قوه قضائیه، گزارشی از برنامه‌های این قوّه ارائه دادند.

معظّم له نیز با تقدیر و تشکر از ایشان و همکارانشان، در بیانات مهمّی، برخی از وظایف قوه قضائیه را یادآور شده و فرمودند: کار شما بسیار مهمّ است که اگر به بهترین وجه، انجام بگیرد، منافع بسیار زیادی برای کشور و جامعه دارد.

مرجع عالیقدر، در ادامه، ویژگی‌های قضات را برشمرده و بیان داشتند: نظر به اینکه قضاوت از مناصب مهمّ و خطیر است، باید قضات از بین افراد عالم، عادل و آگاه انتخاب شوند تا بتوانند وظایف خود را به نحو احسن انجام دهند.

ایشان، با اشاره به برخی بایدها و نبایدهای قوه قضائیه، فرمودند: این قوه باید کاری کند که اعتماد مردم حفظ شود، یعنی چنان عالمانه، عادلانه و آگاهانه رفتار نماید که مردم عزیز ما، برای احقاق حقّ خود به آنجا مراجعه و قوّه قضائیه را مورد اعتماد خویش بدانند.

مرجع عالیقدر در بخش دیگری از بیانات خود، با اشاره به جایگاه مردم فرمودند: در همه برنامه‌ها باید به این جایگاه توجّه داشت. در روند قضایی باید آبروی مردم کاملاً محفوظ بماند. عدالت هم به طور کامل و بدون تبعیض باید برای همگان اجرا شود.

آیت الله العظمی صافی قسمت دیگری از سخنان خود را به موضوع مجازات حبس اختصاص داده و افزودند: بارها گفته‌ایم که زندانی‌کردن بدهکاران مالی از جمله برای مهریه، وجه شرعی ندارد و چنانچه بدهکاری، معسر و مفلس شناخته شد، باید احکام شرع برای او اجرا شود و حقّ حبس او را نداریم.

ایشان، حفظ امنیت سرمایه و اموال مردم را از مهمترین وظایف قوه قضائیه برشمرده و فرمودند: اخباری که از اختلاس‌ها و دزدی‌ها شنیده می‌شود بسیار نگران‌کننده است. شما باید جدّی وارد شده و جلوی اختلاس‌ها را بگیرید. البته اقدام مهم‌تر اینکه بستر و زمینه اختلاس و دزدی از سیستم اقتصادی کشور برطرف شود.
مطمئن باشید اقتدار شما در جلوگیری از اختلاس‌ها، نقش زیادی در رفع مشکلات اقتصادی کشور خواهد داشت‌.

▫️مرجع عالیقدر در قسمت دیگری از توصیه‌های خود به رئیس قوه قضائیه و هیئت همراه، فرمودند: یکی دیگر از وظایف مهم قوه قضائیه بخصوص دادستان‌های محترم به عنوان مدعی العموم، جلوگیری از اعمال خلاف شرع و ملاهی و مناهی است که توسط عده‌ای از افراد انجام می‌گیرد. باید با تدبیر و اقتدار، جلوی این امور خلاف گرفته شود تا جامعه، پاک بماند و مردم در آسایش و رفاه زیر سایه احکام نورانی اسلام زندگی نمایند.

معظّم له در پایان این دیدار، فرمودند: کار مهمّی به حضرتعالی و همکاران محترمتان واگذار شده است که امیدوارم بتوانید با تدبیر و اجرای دقیق احکام اسلام، به ملّت شریف و عزیز ایران به نحو احسن خدمت نمایید و موجبات رضایت خداوند متعال و حضرت ولی عصر عجّل الله تعالی فرجه الشریف را فراهم آورید.

چهارشنبه / 4 ارديبهشت / 1398