جمعه: 1403/01/31
نسخه مناسب چاپSend by email
ماه مبارك رمضان؛ مكتب عالي تربيت و اخلاق

 

معرفی كتاب «ماه مبارك رمضان؛ مكتب عالی تربیت و اخلاق»

 

مشخصات كتاب:
نام كتاب: ماه مبارك رمضان؛ مكتب عالی تربیت و اخلاق، مؤلف: حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی(مدظله العالی)، نوبت چاپ: اول، تاریخ چاپ: 1378، ناشر: مؤسسه انتشارات حضرت معصومه(س)، محل نشر: قم، قطع: رقعی، تعداد صفحه: 288 صفحه.

 

ویژگی‌های كتاب:
1. ماه رمضان، ماه نزول قرآن، ماه توبه و خیر و بركت و رحمت الهی است كه در آن بندگان مشتاق حضرتش، دعوت معبود خویش را لبیك گفته و به ضیافت او می‌شتابند.
مكتب «صوم» عهده‌دار تربیت كسانی می‌گردد كه در شوق قرب و وصال به حضرت باریتعالی، خاضعانه در آن مكتب زانوی تلمّذ زده و با استغفار از درگاه احدیت، دل در گرو كسب معارف الهی و فضایل انسانی نهاده‌اند. كتاب حاضر كه به قلم فقیه وارسته، حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی به رشته‌ی تحریر درآمده پیرامون آثار این ماه عظیم سخن می‌گوید.
2. كتاب آكنده از نكات جالب و جذاب تفسیری، حدیثی، تربیتی و اخلاقی است و خواننده مطالب نافع و سودمندی را درباره ماه مبارك رمضان و آثار این ماه به دست می‌آورد.
3. این كتاب، راهنمای خوبی برای همه‌ی خوانندگان و افرادی كه خواهان منبعی مفید درباره اخلاق اسلامی و ارتقای سطح معرفت و آگاهی خود در این زمینه هستند بخصوص جوانان عزیز كه نهایت استفاده را می‌توانند از این اثر برده و راه كمال را با بصیرتی بیشتر طی نمایند.
4. قلم كتاب، روان و مطالب آن دارای چینش منطقی و دقت علمی خوبی بوده و مستندات بخوبی با ذكر آدرس ذكر شده و كثرت استفاده از آیات و روایات و حكایات اسلامی از ویژگی‌های برجستة این اثر است.

 

نگاهی به محتوای اثر:
اثر مزبور مشتمل بر شانزده باب با این عناوین است:
باب اول: فضیلت ماه مبارك رمضان در خطبه رسول خدا(ص)، باب دوم: روزه ندای الهی كه شرحی بر آیة 183 سوره بقره (یا ایها الذین آمنوا كتب علیكم الصیام) می‌باشد. باب سوم: رمضان، ماه نزول قرآن: مطالب متنوعی درباره مصحف شریف قرآن در این باب مطرح شده است. باب چهارم: قرآن، كتاب زندگی: درباره اهمیت قرآن و دستورات آن می‌باشد. باب پنجم: سلام بر ماه خدا، باب ششم: هلال ماه رمضان، باب هفتم: پایگاه پرهیزكاری: درباره ارتباط روزه و پرهیز از گناه و معصیت مطالب ارزشمندی ارائه شده است. باب هشتم: روزه، عبادتی آسان، باب نهم: روزه و پرورش وجدان، باب دهم: برنامه‌های عبادی، نجات بخش انسان، باب یازدهم: روزه و آموزش آزادی: درباره تأثیر روزه و عبادت بر آزادی حقیقی انسان از اسارت قدرت‌ها و شهوات است. باب دوازدهم: روزه و سیر زمان: اشاره به درك بیش از پیش اهمیت و آثار روزه با گذشت زمان و روزگار است. باب سیزدهم: نقش روزه در روح انسان. باب چهاردهم: روزه، مدرسه عالی اجتماعی، باب پانزدهم: رمضان از دیدگاه «اسلام» و «ما»: مقایسه‌ای بین اهمیت روزه و ایام رمضان از دیدگاه اسلام و نیز بینشی كه افراد عادی به روزه و ایام ماه مبارك رمضان دارند. باب شانزدهم: عید سعید فطر.
 

شنبه / 8 مرداد / 1390