جمعه: 1403/01/31
نسخه مناسب چاپSend by email
آیت الله العظمی صافی در بالاترین سطح فقاهت و فطانت قرار داشت

حجت الاسلام والمسلمین دکتر مبلغی: آیت الله العظمی صافی در بالاترین سطح فقاهت و فطانت قرار داشت/ نیازمند بازشناسی این شخصیت عظیم الشان هستیم/شاید هیچ فقیهی به اندازه آیت الله العظمی صافی بین‌المللی نمی‌اندیشید

 عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه ما امروز نیازمند به بازشناسی آیت الله العظمی صافی هستیم، ادامه داد: این فقیه فقید پیوند دهنده بین متن اصلی حوزه و حکومت و انقلاب بود.

به گزارش خبرنگار ما، حجت الاسلام والمسلمین مبلغی در مراسم بزرگداشت ارتحال آیت الله العظمی صافی گلپایگانی که در حسینیه شهدای قم برگزار شد، اظهار داشت: مرحوم آیت الله العظمی صافی گلپایگانی در زمره فقهای بصیر و الگوی حوزه های علمیه بودند.

او گفت: مرحوم آیت الله صافی گلپایگانی فقیهی بود که با دوبال فقاهت و فطانت حرکت می کرد؛ فقاهت منهای فطانت راه به جایی نمی برد و کارآمدی و پایداری چندانی ندارد و فتانت بدون فقاهت هم در مسیر دین قرار نمی گیرد. این دو ویژگی در تعالیم اسلامی ضروری معرفی شده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری، فتانت را ورود به عرصه های مختلف از جمله روابط اجتماعی تعریف کرد و افزود: در ادبیات دینی، فطانت به تعایش و تعاشر پیوند خورده است؛ فتانت اولا با فضای زندگی مردم ارتباط پیدا می کند و ثانیا دوسوم این تعایش و تعاشر براساس فطانت شکل می گیرد لذا جامعه اسلامی هم به فقاهت و هم به فطانت نیاز دارد.

او با بیان اینکه فقاهت و فطانت در شخصیت آیت الله صافی تبلور کامل یافته بود، گفت: فقاهت در ادبیات دینی دست کم سه حوزه را در بر می گیرد؛ یک حوزه، دانش فقه است که مرحوم آیت الله صافی در این حوزه سرآمد بود. ایشان شاگرد آیت الله العظمی بروجردی بودند که خود صاحب مکتب است و ما در یک قصور به سر می بریم که هنوز مکتب آیت الله العظمی بروجردی را تبیین نکردیم.

مبلغی خاطرنشان کرد: روح آیت الله صافی این مکتب را دریافته و احساس کرده بود و مرحوم آیت الله بروجردی هم بر این مطلب واقف بود و بعد در کنار این مرجع فقیه به عناوین مشاور فقهی و اجتماعی و سیاسی با همه تواضع قرار داشت و بعد با مرحوم امام خمینی و مورد توجه ایشان قرار داشت و در یک سطح فقاهتی عمیق با آثار برجا مانده با آن شرایط دبیر بودن خبرگان رهبری؛ در مرجعیت ایشان و فقاهت ایشان و سطح بالای آن هیچکس نگاه تردیدآمیز ندارد؛ آیت الله صافی از فقهای دوران معاصر بود و برای علمای نجف و قم در بالاترین سطح فقاهت قرار داشت.

او گفت: حوزه دوم فقاهت بر اساس روایات و در ادبیات اهل بیت (ع) تهذیب نفس است؛ امام باقر فرمود: فقیهی که به حق فقاهت رسیده است و حقیقتاً فقیه است، کسی است که زاهد در دنیا و راغب به آخرت و متمسک به آخرت باشد، مرحوم آیت الله صافی حقیقتاً زاهد بود، از ویژگی‌های این شخصیت زهد او بود همه وجود او بی توجهی به دنیا بود، هیچوقت برای خود حریمی قائل نبود. وقتی به حضور ایشان می‌رسیدیم احساس می‌شد که ایشان یک حریم دارد و آن تواضع و معنویت و صفا و صمیمت بود و این ویژگی انسان را با همه وجودش جذب می‌کرد.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: یکی از جلوه‌های فقاهت و زمینه‌های آن زهد است، و در این شخصیت زهد با همه قوت حضور داشت، ایشان از زمان آیت الله بروجردی از اساطین بوده و از پشت پرده، نقش‌های اساسی را اجرا می کرده است بدون تلاشی برای ظهور و بروز خود و تا آخر عمر همچنان فعال بود.

او افزود: آخرین جلوه فقاهت از نظر ادبیات دینی مدیریت رابطه مردم با خداوند و تنظیم و تعدیل رابطه مردم است؛ امیرالمومنین فرمود: فقیه کسی است که مردم را از رحمت خداوند ناامید نکند و از مکر خدا آنها را در ایمنی قرار ندهد، فقیه باید با مردم، تعادل در ارتباط را حفظ کند و کار او این باشد که هرچه بیشتر و گسترده‌تر آدمیان را به گرده دین مداری وارد کند؛ آیت الله صافی در مواجهه با مردم و در نگاهش به مردم و تنظیم ارتباطش با مردم اینگونه بود و در بالاترین نقطه به عنوان یک الگو، تبلور جالبی دارد و او در زمره فقیهان در هر سه حوزه بود.

 

لینک گزارش تصویری

مبلغی با اشاره به فطانت گفت: فطانت رابطه عمیق با جامعه است؛ مناسبات اجتماعی را شناختن و نگاه را به متن جامعه انداختن و با آنچه در جامعه می‌گذرد پیوند عمیق برگزار کردن است؛ آیت الله العظمی صافی فقیه پیوند و ارتباط بود.

او با اشاره به چند فراز از فقاهت ایشان در ارتباط با جامعه گفت: این فقیه پیوند دهنده بین نسل گذشته و نسل میانی و نسل متاخر حوزه بود؛ فقیهی بود که جوان و پژوهشگر حوزه نزد او می‌رفت، نسل میانی با او ارتباط عمیق داشت و او از تبار گذشتگان حوزه در سطح استاد عالی مقام آن دوران بوده است.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه ما امروز نیازمند به بازشناسی آیت الله العظمی صافی هستیم، ادامه داد: این فقیه فقید پیوند دهنده بین متن اصلی حوزه و حکومت و انقلاب بود؛ پیوند با انقلاب و حکومت دو گونه است، یکی در سطح تعارفات می‌گذرد و یکی ارتباط بین واقعیت حوزه و نظام است، مرحوم آیت الله صافی در نقطه‌ای ایستاده بود و رهبری از این موضع حمایت کردند.

او افزود: این فقیه فقید پیوند دهنده بین فضای اسلامی عام و شیعه بود؛ شاید هیچ فقیهی به اندازه آیت الله العظمی صافی بین‌المللی نمی‌اندیشید، زمان آیت الله بروجردی ایشان با علمای الأزهر مکاتبات داشته است، دارالتقریب مصر پیام دعوت برای ایشان فرستاده است؛ این شخصیت با ابن آشور مفسر بزرگ مکاتبات داشت، این شخصیت بین‌المللی با پاکستان و لبنان و بعضی بلاد دیگر ارتباط مکاتباتی داشت، آن نگاه و روح آیت الله بروجردی همچنان در ایشان فعال بود، از بعضی سفرهای تقریبی بنده به کشورهای خارجی اطلاع داشت.

مبلغی تصریح کرد: بین‌المللی به معنای حضور در بین‌المللی نیست، بلکه اندیشه بین‌المللی منظور است، بین‌المللی بیندیشیم، این پیوند فقیه شیعه و فضای بین‌المللی و جهان است.

او اظهار کرد: مرحوم آیت الله العظمی صافی در عشق به اهل بیت به ویژه عشق به امام حسین (ع) در نقطه سرآمد قرار داشت و برای اهل بیت می‌سوخت؛ الگوی آیت الله العظمی صافی الگوی فعال است، و این ارتباط را عمیقاً و با همه خیرخواهی می‌گوید داشته باشیم با جامعه بین‌الملل، و اینها نشان می‌دهد که این شخصیت در یک طراز والایی قرار دارد و بین‌المللی می‌اندیشید.

رئیس علمی شورای دین پژوهان خاطرنشان کرد: این فقیه پیوند دهنده زیبای بین مردم و مرجعیت بود، مرجعیت ایشان یک جذبه و جاذبه‌ای بین مردم داشت، پیوند بین نسل جوان حوزه با سطح گذشته حوزه، جوانان و اساتید حوزه با این شخصیت حوزه در ارتباط بودند، این شخصیت، پیوند دهنده بین سیاه پوستان و سفید پوستان بود، دست سیاه پوستان را می‌بوسید تا این پیام را برساند که سیاه و سفید عامل فضیلت نیست، بلکه عامل فضیلت تقوا است؛ هیچکس از این شخصیت نمی‌رنجید زیرا خلوص او در اوج قرار داشت و رفتار چندگانه را مدیریت می‌کرد.

او، گفت: این شخصیت بین فضای عقایدی و فقه پیوند می‌داد؛ از ویژگی‌های ایشان مرجعی متکلم، نویسنده و شاعر بودن است.

سه شنبه / 3 اسفند / 1400