جمعه: 1403/01/10
نسخه مناسب چاپSend by email
سخن دفتر تنظیم ارج نامه کتاب شریف منتخب الاثر/تصاویر
 
 
بسم الله الرّحمن الرّحیم
اَلسَّلَامُ عَلَى الْمَهْدِیِّ الَّذِی وَعَدَ اللهُ بِهِ الْأُمَمَ
 
بیش از هفتاد سال پیش، مُتتبّعی خبیر، محقّقی خستگی ناپذیر و تیزبینی بصیر، به امری خطیر پرداخت و گام در مسیری نهاد تا خدمتی ماندگار به آستان مقدّس حضرت بقیة الله الاعظم عجّل الله تعالی فرجه الشّریف تقدیم دارد.
در شرایطی که شبهات خَنّاسان حول وجود مقدّس امام غائب ارواحنا فداه فزونی یافته بود، برای آفریدن اثری کامل و جامع، و در عین حال رافع و دافع شبههافکنان، نیاز به فردی قابل و عالمی عامل بود که هم صاحبِ غیرتی درخور در دفاع از دین مُنیف و مخصوصا ساحت امام عصر باشد؛ هم دستی پُرمایه بر علم حدیث و جوانب و قواعد آن داشته باشد؛ هم خمیرِ علم رجال را چونان استادی توانا در مشت، وَرز داده باشد؛ هم مجتهدی متبحّر باشد که روایات را نزد هم بر اساس قواعد، تحلیل و تجمیع کند؛ هم متکلّمی زبردست باشد که به هنگام نیاز، بتواند موضوعات و عناوین اعتقادیِ مرتبط را به گونهای عالمانه بسط دهد و هم دارای همّت عالیهای باشد که کار را به سرانجام رسانَد.
در عشق و علاقه به ساحت ولیّ عصر و زمان، و صاحب عَطف و حَنان، نیز، نسب از دو سو داشت این نیک پِی؛ و همچون والد و والدهی والامقامش، با دلی سوزان و قلبی گدازان در فراق صاحب دوران و دردانهی روزگاران، ایّام را میگذراند.
اینگونه بود که دامن همّت به کمر زد و بدین مهمّ مشغول شد. مدّتها بر خوانِ اَلوانِ راویان برنشست و طومار بر دست، در سَفر و حَضر، به دنبال اصطیاد گوهرهای پراکندة احادیث، در دریای کتبِ نور غور نمود. خامه و دفتر را به حضور مدام خواند و سَوادِ قلم را بر بَیاضِ اوراق نشاند. لَیل و نَهار را از هم نشناخت و طومار شبانه روز را به هم پیچید و از شوق از پا ننشست تا در شوال المکرّم سال ١٣٧٣ هجری قمری (خرداد ماه ١٣٣٣ شمسی)، دیدۀ منتظران به موسوعهای روشن شد که با شیوهای ابتکاری و منحصر به فرد نگارش یافته و دارای چنان جامعیتی بود که تحسین و مدح همگان را برانگیخت.
منتخب الأثر فی الإمام الثّانی عشر علیه السّلام تسمیۀ درخشانی بود که بر این مجموعه، چشم نواز بود و مؤلّف، خود را با پیشوند أقلّ المتمسّکین بحبل ولایته معرفی کرده بود: لطف الله الصّافی
با تکیه بر عنایات لایزال الهی و توجهات خاصّهی جان جهان و قطب دایرهی امکان، اثری خلق شده بود که هم پایۀ کتب مهدویۀ متقدم چون الغیبهها و کمالالدّین بود و در عین استفاده از آن آثار، شیوهای مستقل و سخنی نو و ارزشمند داشت. شئون مختلف بحث موعودشناسی را از منابع اسلامی به خصوص عامّه استخراج کرده بود، تواتر معنوی عناوین مربوط به امام زمان را نشان میداد و ثابت میکرد که عقیده به مهدویتِ شخصیه، عقیدهای عامّ و فراگیر و شامل همۀ فرق اسلامی است. در عین حال فراتر از مباحث سندی و رجالی، نسخه پژوهی، تبویب و موضوعبندیهای ابتکاری و تلاشهای حدیثی، به مطالب، شبهات و حتّی اخبار روز و پاسخ به برخی کتب معاصر و بررسی‌های اعتقادی و کلامی نیز پرداخته بود.
پس از طبع و پخش کتاب، بزرگانِ علم و فضیلت از این اثرِ منتخب تقدیر کردند و عامّه و خاصّه زبان به مدح آن گشودند. آری! آنچه از آفتاب عالم تاب بگوید، مانند آفتاب میدرخشد.
به گواهیِ کارآشنایان و زُبدگان، از جهات مختلف، این کتابِ درخشان، جامع‌ترین و کامل‌ترین اثر پیرامون حضرت بقیةالله ارواحنا فداه است که به رشته تحریر در‌آمده. اثری بدیع، شاهکاری عظیم و مرجع تحقیقات مهدویت که مؤلّفِ والامقام با ذوق سرشار و حسن‌سلیقهی تحسین برانگیزِ خود با اسلوبی عالی و شیوه‌ای کاملاً‌ ابتکاری به جهان اسلام هدیه داده است.
حدود چهل سال بعد، مؤلّف گرامی که اینک به آثار و مقالات مهدویِ فراوان دیگر و هم چنین به تألیف و پاسخ به شبهات در حیطههای مختلف اعتقادی و کلامی و پاسخ به مسایل فقهی و فعّالیّت در حوزۀ نظارت بر تقنین مشغول بود، تکمیل و تحشیۀ اثر یک جلدی را لازم دید و آنچه در این یک اربعین در ذهن خویش جمع آورده بود، شخصاً و به تنهایی با تلاش حدود دو هزار ساعتۀ مجدّد به نگارش درآورد و در مجموع پس از نیم قرن، مجموعۀ سه جلدی را به آستان قدس مهدوی تقدیم نمود. در مرحلۀ تکمیل، هم شمار روایات و ابواب و هم مقایسه و تطبیق نسخهها، هم نکات حدیثی و رجالی، و هم مقالات علمی و تحلیلی، تتمیم و توسعه یافت و روایات تازهیاب به صورت مستدرک در انتهای ابواب اضافه شد.
ده سال بعد، کار ترجمۀ مجموعۀ سه جلدی سامان یافت که در کنار ترجمه، شمارهگذاریِ روایات و هم چنین جایگذاریِ مستدرکات در ابواب، نظم مجدّدی گرفت. این مجموعه نیز در شش جلد بصورت متن و ترجمه به زیور طبع آراسته شد.
پس از چاپ ترجمه، به نظر رسید که مجموعه ای از مقالات و نگاشته ها از صاحبان فضل و قلم، با عنوان «ارج نامۀ منتخب الاثر» به بهانۀ رونمایی از مجموعۀ شش جلدی تنظیم شود؛ ولیکن به لحاظ ملاحظاتی اجرایی نشد.
بیشاز یک سال پیش، برخی از بزرگواران و فعالان مهدوی با توجه به اینکه سال ١۴۴٣ قمری هفتادمین سال تألیف این اثر فاخر است، فرصت را غنیمت شمردند و با استیذان از محضر ایشان به آرزوی ده ساله دامن زدند و با محقّقان و مؤلّفان ارجمند، مخصوصاً نویسندگان و خدمتگزاران عرصۀ آن منجیِ مصلح، سخن آغاز کردند که با استقبال آنان روبرو شد.
گفتنی است که آثار مهدوی آن بزرگوار علاوه بر کتاب فاخر منتخبالأثر در سه مجلّد، شامل بیش از پانزده عنوان کتاب و مقالات مفصّل دیگر نیز میشود که در مجموعهای چهارجلدی با عنوان «امامت و مهدویت» گردآمده است.
باری، اندک اندک، مقالات، ارسال و یک به یک به محضر باهرالنّور آن فرزانۀ آگاه ارایه گردید. آن استوانه و پشتوانۀ مهدی یاوران از اینکه تکاپویی در جمع صاحب زمانیان افتاده و دغدغۀ طرح مجدّد نام آن حضرت صلوات الله علیه در جمعی پیش آمده، خشنود شدند و از برخی از صاحبان آثار، تقدیر و تشکّر فرمودند.
کارِ مجموعه به آرامی پیش میرفت که خبری غمبار و ضایعهای عظیم، عالم اسلام و جامعۀ تشیّع را در بهت فروبرد. ارتحال آن فقیه عظیمالشّأن و مرجع عالیقدر آن قدر تلخ و ناباورانه به وقوع پیوست که سخنگفتن از آن در این فاصلۀ کوتاه، بسیار سخت است و قلم در نوشتن از آن اندوهِ سنگین، کندی میکند.
خدای متعال، به لطف خویش، آن جناب را تا آخرین روزهای حیات پربرکت دنیایی، از حافظهای استثنایی و حضور ذهنی اعجابانگیز و هوشی سرشار، در عینِ اخلاص و تقوی و کمال یقین برخوردار کرد تا در اوجِ عزّت و توجّه به ذات باری، دعوت او را لبیک گوید. وَسَلامٌ عَلَیْهِ یَوْمَ وُلِدَ وَیَوْمَ یَمُوتُ وَیَوْمَ یُبْعَثُ حَیًّا.
با صد اسف و افسوس باورکردنی نیست که به جای درک محضر معرفت بخشش باید دریغاگوی آن فقید فقه و تقوی بود و مجموعهی ارج نامه را در فقدان آن وجود ذی جود به سرانجام رساند. هفتادمین سال تألیف، بدون حضور مؤلّف گرانقدر شیرینی اش را از دست داده است. ولیکن به فضل الهی امیدواریم که ولیّالله الأعظم پاداشِ بیشاز هشتاد سال قلم زدن در راه دفاع از حریم دین و دیانت و زدودن غبار غربت از چهرۀ روایات و مباحث مهدویت را به ایشان عنایت فرماید و نزد خاصّان و مقرّبان درگاه ربوبی متنعّم باشند. انشاءالله تعالی.
آنچه برای جامعۀ شیعه و همۀ حقیقتطلبان آزادۀ دنیا برجای مانده تراث عظیم اعتقادی و رشحات قلم آن بزرگ مرد دانش و فضیلت است که باید بیش از پیش مورد توجّه و مراجعه قرار گیرد که دفتر نشر آثار نیز، ترویج و ارائۀ آن را وظیفۀ خود میداند.
اینک با آرزوی علوّ درجه و تعالی مرتبه برای آن رجل الهی، این تلاش ناتمام در ارجنهادن به آثار مهدویِ قلم مبارک آیت الله العظمی آقای حاج شیخ لطفالله صافی گلپایگانی رضواناللهتعالیعلیه به جامعۀ فرهیختگان و دانشمندان و علمای بزرگوار ارایه می شود.
پیشاپیش از تمامی گرامیان و همراهان این مجموعه سپاسگزاری و از نظرات اصلاحی و تکمیلی اندیشوران استقبال می شود.
امیدواریم که با این بهانه، در آیندهای نزدیک، در ترویج نام اطهر و یاد معطّر حضرت بقیّةالله مولانا المهدی ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداء و اقتدا به منش و روش و خاک پای مقدّس حضرتش تکاپویی بیش از پیش به جریان افتد؛ که آن فقیهِ فَرازمند، آرزو و دغدغهای جز این در طول حیات پربرکت خویش نداشت.
در آخر، با اقتدا به آن مقتدایِ عاشقانِ آستانِ مقدّسِ حجّتِ حیِّ کردگار زمزمه میکنیم:
اللّهم عجّل لولیّک الفرج و العافیة و النّصر و اجعلنا من أنصاره و أعوانه و ارزقنا الفوز بلقائه بحق محمد وآله الطاهرین
 
شوال المکرم ۱۴۴۳ - خردادماه ۱۴۰۱
دفتر تنظیم ارج نامۀ کتاب شریف منتخب الأثر
 
لینک تصاویر
چهارشنبه / 11 خرداد / 1401