شنبه: 1403/02/8
نسخه مناسب چاپSend by email
باز نشر پیام حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی قدس سره بمناسبت حلول ماه ذی الحجه الحرام
باز نشر بمناسبت حلول ماه ذی الحجه الحرام
 
 
بسم الله الرحمن الرحيم
 
قال الله تعالی: إِنَّ عِدَّه الشُّهُورِ عِنْدَ اللهِ اثْنَا عَشَرَ شَهْراً فِي كِتَابِ اللهِ/توبه،۳۶.
 
اكنون ماه ذي‌الحجه الحرام كه يكي از اشهر حرام و از ماه‌هاي دوازده‌گانه‌اي است كه رسميت قرآني و وحياني دارد و عندالله و في كتاب‌الله، اثنی عشر دوازده ماه است فرارسیده است و مانند هر سال، روحي تازه و نشاطي نو و خودباوري جديد و شور و اشتياق به سير الی الله و عروج به معارج ملكوتي از شرق و غرب جهان، صدها هزار انسان را در همايش حج در مسجد الحرام، در عرفات و در مشعر الحرام جمع مي‌كند و برادري اين امت بزرگ را به تمام جهان نشان مي‌دهد.
 
همه بدون توجه به امتيازات ظاهري و عنوان‌هاي دنيوي و فاصله‌هاي دور و دراز و مرزهاي جغرافيايي، يك زبان و با هم و در كنار هم، لبيك‌گويان، با خدا سخن مي‌گويند و او را سپاس و ستايش مي‌كنند. 
 
حالي خوش‌تر از اين حال و محيطي روحاني‌تر از آن نيست. خدا را به دل مي‌يابند و خود را به او كه به همه اقرب من حبل الوريد است، نزديك مي‌بينند. پرده‌ها و حجاب‌ها همه به يك سو رفته و بساط قرب، گسترده شده است. 
 
آري! چه زيباست هلال ماه ذي‌الحجه الحرام. نور و جلوه‌ آن، دل‌ها را اميدوار و به حاجت‌مندان و توبه‌كنندگان و آمرزش‌خواهان، نويد قضاي حوائج و قبول توبه و مغفرت مي‌دهد كه همه بياييد و بشتابيد و نواي دل‌نواز «لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَه اللهِ إِنَّ اللهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعاً» را بشنويد و خود را براي اعاده‌ حيثيت و عروج به معارج قرب الهي آماده سازيد. 
 
هوشيار باشيد. مبادا دقيقه و ثانيه‌اي از اين فرصت را به غفلت از دست بدهيد. چه حال خوش و پاكي است حال احرام؛ حال جدايي از گرفتاري‌هاي مادي و ابتلائات حيواني، برای اهل معرفت و باريافتگان به عالم قدس. حالي از آن لذت‌بخش‌تر نيست.
 
درس‌هاي اين همايش، همه نفی استكبار، نفی استعباد، نفی استعمار و استذلال و استحقار است. همه بنده يك خدا، شاگرد يك مكتب و مدرسه، لافضل لعربيهم علی عجميهم، كلّهم سواسيه كأسنان المشط.
 
پيام اين همايش به همه جهانيان، «تَعَالَوْا إِلَى كَلِمَه سَوَاءٍ بَيْنَنَا وَ بَيْنَكُمْ أَلا نَعْبُدَ إِلا اللهَ وَ لا نُشْرِكَ بِهِ شَيْئاً وَ لا يَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضاً أَرْبَاباً مِنْ دُونِ الله» است. پيام و معنايي كه در سازندگی و اعتلای انسانيت، هيچ ماده و درس و معنايي، سازنده‌تر و جامع‌تر از آن نيست كه در همان كلمه دعوت در آغاز اسلام، در آن جمله كوتاه، اين معناي بزرگ درج است: قولوا لا اله الا الله تفلحوا. 
 
پيام اين همايش‌ «إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللهِ أَتْقَاكُمْ» و «كُونُوا عِبَادَ اللهِ مُتَحَابّين» و پاكدلي از كينه و از خودكامگي و خودبيني است. اين مجالس را نمي‌توان با اين الفاظ ما تفسير كرد. اطلاق مدرسه و دانشگاه و اين اصطلاحات، در معرفي اين همايش كافي نيست. 
 
طواف خانه‌ خدا و نماز در مقام ابراهيم، اعلام عبوديت فردي و جمعي و اعلام بندگي و پرستش خدا و نجات از استعباد و استحقار بشر و آزادي از عقايد خرافي شرك و بت‌پرستي است.
 
 اين مراسم، همه‌اش اعلام توحيد و همدمي و همراهي با موحدان و برائت از متكبران و مستكبران و مشركان است.
 
عرفات، آن صحراي بهشتي و آن حال عرض نياز و فقر به درگاه الهي، حالي است كه بشر در عمرش مگر باز در همان‌جا لذت آن را بچشد. دعاي عرفه حضرت سيدالشهداء‌ عليه‌السلام، آن مضامين و آن معاني بلند را كه اگر انسان توفيق داشته باشد همه روزه آن را بخواند، سزاوار است. همان افتتاح دعا اَلحَمدُللهِ الَّذي لَيسَ لِقَضَائهِ دَافِعٌ وَ لا لِعَطَائهِ مَانِعٌ، وقتي تلاوت مي‌شود خواننده بر خود مي‌بالد كه چه خدا و صاحب‌اختياري دارم و چنان‌كه اميرالمومنين ‌عليه‌السلام به درگاه خدا عرض مي‌كند كه: إلهى كَفَى لي عِزّاً أن أكُونَ لَكَ عَبداً وَكَفَى لي فَخراً أن تَكُونَ لي رَبّاً، دعاي عرفه و آن معاني، انسان را به اين مقامات عالي مي‌رساند.
 
 بايد در عرفات سعي شود كه وجود شخص پر از توجه به خدا، پر از محبت خدا، پر از محبت اولياي خدا و پر از محبت بندگان خدا باشد. كينه‌ كسي در دلش نباشد و از حسد و دنياخواهي پاك باشد. حب جاه و رياست را كه آخرُ مَا يَخرُجُ مِن قُلُوبِ الصِّدّيقين حُبُّ الجَاهِ است، از خود دور سازد. 
در مشعر الحرام و همه‌جاي ديگر، برنامه همين است. تشبّه به ملائكه روحانيين و دوري از عوالم حيواني در منی و از آن تسليم عظيم ابراهيم خليل و فرزندش اسماعيل در برابر خدا، درس بگيرند. دين و مسلماني و اسلام، تمامش و روحش تسليم است؛ تسليم به خدا، تسليم به احكام خدا و پاكي از هوس و هوا. 
 
در همه‌ مشاهد حرمين شريفين بايد فرصت را غنيمت شمرد و ياد و خاطرات عصر نبوي را گرامي داشت و مكه معظمه، غار حرا، مولد حضرت رسول اعظم ‌صلی‌الله عليه و آله و مقابر مقدسه ويران ‌شده حضرت عبدالمطلب سيد بطحا و قريش، جد پيامبر اكرم‌ صلی‌الله عليه و آله و حضرت ابوطالب، عمو و حامي بزرگ آن حضرت و حضرت خديجه را بايد زيارت كرد و از خدمات اين بزرگواران به بشريت، تقدير كرد و اما در مدينه طيبه كه هر مسلمان واقعي يك دم و يك نفس‌كشيدن در آنجا را از عمر دنيا بهتر مي‌داند، چگونه بايد حضور داشت. قابل توصيف نيست؛ مسجد رسول خدا و قبه‌الخضراء و مرقد مطهر شخص اول عالم خلقت، خانه و مسكن آن حضرت، خانه فاطمه زهرا ‌سلام‌الله عليها و اميرالمومنين‌ عليه‌السلام و بقيع و مزار ائمه ‌عليهم‌السلام و مشاهد ديگر، همه مركز نزول رحمت و بركات الهي است. 
 
خوشا به حال آن افراد آگاه و بيداري كه قدر نعمت عظماي تشرف به اين مقامات را مي‌دانند و در اين مقامات، پيمان خود را با اسلام، با قرآن، با احكام قرآن و با ولايت ولي عصر حضرت صاحب الامر‌ ارواح العالمين له الفداء تجديد مي‌كنند كه تا عمر دارند در خط اسلام و ولايت اهل بيت‌ عليهم‌السلام با استقامت، انجام وظيفه كنند. 
 
در اين مراسم شريف، آن حضرت را حاضر و ناظر بدانند و به روزي كه دنيا تحت اداره آن وجود مقدس قرار مي‌گيرد و از كنار ديوار خانه كعبه، اعلام ظهور موفور السرور و پايان ظلم و ستم و جهالت را اعلام مي‌فرمايند، اميدوار باشند.
 
لطف الله صافی
 
شنبه / 11 تير / 1401