پنجشنبه: 1403/02/6
نسخه مناسب چاپSend by email
۲۴ ذی الحجة عید بزرگ و جاودانی مباهله
یادداشتی از مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی قدس سره
 
 
بسم الله الرحمن الرحيم
 
. . . الحمدلله الذي جعلنا من المتمسکين بولاية اميرالمؤمنين و الائمة المعصومين عليهم السلام لاسيما مولانا بقية الله المهدي عجّل الله تعالى فرجه الشريف و رزقنا الفوز بلقائه.
 
➖ با تبريک ایام مبارک ماه شریف ذی الحجة به خصوص گرامی‌داشت روز بزرگ وجاودانی مباهله، عيد معرّفی امیرالمؤمنین علی علیه السلام به عنوان نفس نفیس پیغمبر گرامی اسلام صلّی الله علیه و آله و سلّم، اين چند کلمه را به حضور عزیزان تقدیم می‌دارم:
 
. . . نصوص صريحه بر ولايت و خلافت بلافصل حضرت اميرالمؤمنين علی بن ابی طالب صلوات الله علیهما در قرآن کریم، بر دو بخش می‌باشد: نصوص جليّه و نصوص خفيّه.
 
➖ نصوص جليّه قرآنيه، مثل آيه شريفه «إِنَّمَا وَلِيُّکُمُ اللهُ» و سائر آياتی که شماري از آنها را دانشمند بزرگ ابن بِطریق در کتاب شريف «خصائص الوحي المبين في مناقب اميرالمؤمنين عليه السلام»، با سندهاي معتبر از محدّثان و ارباب جوامع و صحاح و مسانيد عامه روايت نموده است.
 
➖ و نصوص خفیّه قرآنیه، که در کنار نصوص جليه، موقعيتي بسيار محکم دارند، و ولايت و خلافت بلافصل اميرالمؤمنين سلام الله علیه و سائر ائمه طاهرين سلام الله علیهم را اثبات می‌نمايند، آيات قرآنيه‌ای است که: با استفهام، همه را مخاطب قرار داده است، مثل «أَفَمَنْ يَهْدِي إِلَى الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ يُتَّبَعَ أَمَّنْ لاَ يَهِدِّي إِلا أَنْ يُهْدَى فَمَا لَکُمْ کَيْفَ تَحْکُمُونَ» و از اين آيات، به وضوح، از نظر اظهر مصاديق، بر حقّ‌بودن اميرالمؤمنين و اهل بیت صلوات الله علیهم‌ به امر خلافت و امامت و هدايت استفاده می‌شود.
 
➖ یکی از نصوص جلیّه قرآنیه، آیه شریفه مباهله است. قال الله تعالی: «فَمَنْ حاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْد مَا جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوا نَدْعُ ابْناءَنَا وَ ابْناءَكُم وَ نِسَاءَنا وَ نِسَاءَكُمْ وَ انْفُسَنا وَ انْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللّه عَلَي الْكاذِبينَ‏».
 
این آیه، از جمله آياتى است كه بر فضيلت و بلندى رتبه و مقام اهل بیت عصمت و طهارت صلوات الله علیهم، به اتّفاق مسلمانان، رسا و ناطق است.
 
➖ شركت‏‌دادن على و حسن و حسين و فاطمه زهرا سلام الله عليهم اجمعین در مباهله كه به تعيين و دستور خداوند متعال بود، دليل بر آن است كه اين چهار نور مقدّس و عظیم، كه با پيامبر در مباهله حاضر شدند، شايسته‌‏ترين و گرامى‌‏ترين خلق در نزد خدا و عزيزترين اشخاص در نزد پيامبر رحمت بودند.
 
➖ اين فضيلت بسیار با عظمتی براى این چهار نور مطهّر می‌باشد كه در چنين واقعه با اهميت و تاريخى، هم‌دوش و همراه پيامبر شوند و از ميان تمام امّت، از صغير و كبير و زن و مرد، فقط آنها را خداوند انتخاب نمايد.
 
➖ آری، بیست و چهارم ذی الحجة که به عنوان روز بزرگ مباهله در تاریخ اسلام ثبت شده و سندی مهمّ بر حقّانیت اهل بیت سلام الله علیهم است، باید از آن مانند عید سعید غدیر، تجلیل شود و در این روز بزرگ، شیعیان و شیفتگان خاندان عصمت و طهارت علیهم‌السلام، مجالس و محافل باشکوهی برپا کنند و درباره این موضوع مهم، سخنرانان، نویسندگان و مادحان، بگویند و بنویسند و سخن‌سرائی نمایند.
 
➖ در پايان، با عرض خاکساري و عجز و ناتواني از اظهار وجود در عرصه‌اي که عرض وجود در آن شأن اوليا و بزرگان و اعاظم است پوزش می‌طلبم؛ اميد است اين عرایض کمترین در بارگاه ملکوتي و ملائک‌پاسبان اهل بیت صلوات الله عليهم اجمعین به شرف قبول نايل شود.
 
چاکر آستان ملائک‌پاسبان اهل بیت عصمت و طهارت سلام الله علیهم، لطف الله صافی.
شنبه / 1 مرداد / 1401