چهارشنبه: 1403/02/5
نسخه مناسب چاپSend by email
جایگاه باعظمت عمار بن یاسر در کتاب شریف «پرتوی از فضائل امیر مؤمنان علی علیه السلام» تألیف حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (قدس سره) بمناسبت ایام شهادت عماریاسر
جایگاه باعظمت عمار بن یاسر
 
 عمار بن یاسر معروف به عمار یاسر صحابی جلیل القدر پیامبر اسلام (صلی‌الله‌علیه‌وآله) از نخستین مسلمانان و شیعیان می‌باشد. وی فرزند سمیه و یاسر از نخستین شهدای اسلام است. عمار یاسر پس از رحلت پیامبر عظیم الشأن اسلام (صلی‌الله‌علیه‌وآله) در دفاع از حقانیت امیرالمؤمنین (علیه‌السَّلام) لحظه‌ای غفلت ننمود و با احدی غیر از امیرالمؤمنین علی (علیه‌السَّلام) به عنوان خلیفه رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌وآله) بیعت نکرد .
 
 عمار یاسر سرانجام در جنگ صفین به دست سپاهیان معاویه به شهادت رسید که شهادت او باعث رسوایی معاویه و حقانیت علی (علیه‌السَّلام) شد و دلیل آن روایتی است که حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (قدس سره) در کتاب «معارف دین» جلد2، ص128 از پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله)  نقل نموده اند که پیامبر به عمار فرمود:  «تَقْتُلُكَ الْفِئَةُ الْبَاغِيَةُ». 
 
 یکی از راه‌های آگاهی از حق طلبی و رشادت و جانفشانی عمار یاسر در راه ولایت امیر مؤمنان (علیه‌السَّلام) روایاتی است که وی دربارۀ حضرت علی (علیه‌السَّلام) بیان فرموده. روایاتی که هر کدام به تنهایی برای جویندگان سعادت کافی و وافی است.
 
 در کتاب شریف «پرتوی از فضائل امیر مؤمنان علی علیه السلام» تألیف حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (قدس سره) که مجموعه‌ای از روایات و احادیث با اسناد عامه، مرتبط با شخصیت و افضلیت و حقانیت امیرالمؤمنین (علیه‌السَّلام) است در مورد جایگاه عمار یاسر روایتی از رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) نقل شده است که بیانگر جایگاه ویژه عمار یاسر است.
«قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : ثَلاَثَةٌ تَشْتَاقُ إِلَيْهِمْ اَلْجَنَّةُ: عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ وَ عَمَّارٌ وَ سَلْمَانُ» (کتاب پرتوی از فضائل امیر مؤمنان علی علیه السلام صفحه39)؛ بهشت در آرزوی دیدار سه نفر می‌باشد: علی و عمار و سلمان.
 
 این عظمت و جایگاه دلیلی جز دفاع از حقانیت علی علیه السلام توسط عمار یاسر دارد؟!
 معرفت عمار یاسر به امیرالمومنین علیه السلام از روایات نقل شده او روشن میشود که
مؤلف کتاب «پرتوی از فضائل امیر مؤمنان علی علیه السلام» پنج حدیث از عمار یاسر در دفاع از امیر المؤمنین (علیه السلام) بیان می‌نماید که بدان‌ها اشاره می‌گردد:
 
حدیث اول
عن عمار بن یاسر :قال رسوال الله صلی الله علیه وآله
«حَقُّ عَليِّ بْنِ ابيطالِبٍ عَلي هذِهِ الاُمَّةِ كَحَقِّ الوالِدِ عَلي وَلَدِهِ»
عماربن یاسراز رسول خدا صلى الله عليه وآله روايت كرده كه حضرت فرمود: حق على بن ابى طالب بر مسلمانان چون حق پدر است بر فرزندش.
▫ (پرتوی از فضائل امیر مؤمنان علی علیه السلام ص40)
 
 حدیث دوم
«عن عمار بن ياسر: قال رسول الله صلى الله عليه وآله: أوُصي مَنْ آمَنَ بي وَصَدَّقَني بِوِلايَةِ عَلِيِّ بْنِ أبي طالِبٍ، فَمَنْ تَوَلّاهُ فَقَدْ تَوَلّاني وَ مَنْ تَوَلّاني فَقَدْ تَولَي اللهَ عَزَّوَجَلَّ، وَ مَنْ أحَبَّهُ فَقَدْ أحَبنَّي، وَ مَنْ أحَبَنّي فَقَدْ أحَبَّ اللهَ - تَعالي - وَ مَنْ أبْغَضَهُ فَقَدْ أبْغَضَني وَ مَنْ أبْغَضَني فَقَدْ أبْغَضَ اللهَ عَزَّوَجَلَّ». 
از عمّار بن ياسر نقل است كه رسول خدا صلى الله عليه وآله فرمود: به آن كس كه به من ايمان آورده و مرا تصديق نموده سفارش مى كنم به ولايت على بن ابى طالب. هر كس ولايت او را بپذيرد در حقيقت ولايت مرا پذيرفته ومعتقد به ولايت من ولايت الهى را پذيرفته، و هر كس او را دوست بدارد در حقيقت مرا دوست داشته و كسى كه مرا دوست داشته باشد در حقيقت خدا را دوست داشته، و هر كس او را دشمن بدارد حقيقتاً مرا دشمن داشته و هر كس با من دشمنى ورزد در واقع با خداوند، دشمنى ورزيده است.
▫ (پرتوی از فضائل امیر مؤمنان علی علیه السلام ص77)
 
 حدیث سوم
«عن عمّار بن ياسر: قال رسول الله صلى الله عليه وآله:  يا عَلِيُّ، إنَّ اللهَ تَعالي قَدْ زَيَّنَكَ بِزِينَةٍ لَمْ تُزَيَّنُ العِبادُ بِزينَةٍ أحَبُّ إلَي اللهِ تَعالي مِنْها، هِيَ زينَةُ الأبْرارِ عِنْدَ اللهِ عَزَّوَجَلَّ: الزُّهْدُ فِي الدُّنْيا، فَجَعَلَكَ لا تَزْرَاُ مِنَ الدُّنْيا شَيْئاً وَ لاتَزْرَاُ الدُّنْيا مِنْكَ شَيْئاً وَ وَهَبَ لَكَ حُبَّ المَساكِينَ، فَجَعَلَكَ تَرْضي بِهِمْ أتباعاً، وَ يَرْضُونَ بِكَ إماماً». 
از عمّار بن ياسر روايت شده كه رسول خدا صلى الله عليه وآله فرمود: اى على! خداى متعال تو را به زينتى آراسته است كه هيچ بنده اى به زيورى چنين مزين نگشته و خدا آن را بيش از هر زينت ديگرى دوست دارد و آن زهد در دنياست كه زينت نيكوكاران در نزد خداى با عزت و جلال است. 
پس تو را طورى قرار داده كه نه ازدنيا دست تو را مى گيرد و نه دنيا چيزى از تو به دست مى آورد. خدا در وجود تو علاقه به مساكين را عطا كرد، پس تو را طورى قرار داده كه راضى شدى كه رهبر آنها باشى و آنان نيز به پيشوايى چون تو خشنودند.
▫ (پرتوی از فضائل امیر مؤمنان علی علیه السلام ص109)
 
 حدیث چهارم
«عن عمّار بن ياسر، سمعنا رسول الله صلى الله عليه وآله يقول: عَلِيُّ مَعَ الْحَقُّ وَ الْحَقُّ مَعَ عَلِيٍّ، لا يَفْتَرِقانِ حَتّي يَرِدا عَلَيَّ الْحَوْضَ يَوْم القِيامَةِ». 
عمّار بن ياسر گفت: شنيدم رسول خدا (صلى الله عليه وآله) فرمود: على با حق است و حق با على است؛ اين دو از يكديگر جدا نمى شوند تا در رستاخيز در كنار حوض كوثر بر من درآيند.
▫ (پرتوی از فضائل امیر مؤمنان علی علیه السلام ص118)
 
 حدیث پنجم
«عن عمار بن یاسر :قال: رَسُول الله صلى الله عليه وآله لعلى عليه السلام: مَن أشْقَي الثَّمودِ؟ قالَ: مَن عَقَر النّاقَةَ. قالَ: فَمَنْ أشْقي هذِهِ الاُمَّةِ؟ قالَ: اللهُ أعْلَمُ. قالَ: قاتِلُكَ». 
از عمار یاسر نقل است که رسول خدا (صلى الله عليه وآله) به على (عليه السلام) فرمود: مى دانى تيره بخت ترين كسى كه در قوم ثمود بود كيست؟ گفت: آنكه پاى ناقه صالح (عليه‌السلام) را قطع كرد. حضرت پرسيد تيره بخت ترين امت من كيست؟ گفت: الله اعلم (خدا داناتر است) فرمود: كسى كه تو را به قتل مى رساند.
▫ (پرتوی از فضائل امیر مؤمنان علی علیه السلام ص۱۰۸)
شنبه / 4 شهريور / 1402