سه شنبه: 1403/02/4
نسخه مناسب چاپSend by email
اولین جلسه مبانی معرفت شناختی مهدویت و انتظار از منظر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی قدس سره
اولین جلسه مبانی معرفت شناختی مهدویت و انتظار
 
 
برگزاری اولین جلسه عرضه ونقد ایده علمی با موضوع مبانی معرفت شناختی مهدویت وانتظار از منظر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی قدس سره 
__
 
اولین پیش نشست کنگره بین المللی مهدویت وانتظار در اندیشه حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی قدس سره الشریف روز چهارشنبه سی ام شهریور ماه 1401  در پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی با حضور اساتید و فضلای گرانقدر برگزار گردید.
 
این پیش نشست ها به نام کرسی ترویجی عرضه ونقد ایده علمی  تا زمان برگزاری همایش بین المللی ادامه خواهد داشت 
 
در این نشست  جناب حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمود ملکی راد به عنوان اراِئه دهنده مقاله علمی ، با موضوع مبانی معرفت شناختی مهدویت وانتظار از منظر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی قدس سره الشریف  وآقایان حجت الاسلام والمسلمین استاد حسین الهی نژاد و جناب حجت الاسلام والمسلمین دکتر مجید ابوالقاسم زاده در کرسی ناقدین حضور داشتند .
در شروع جلسه  جناب حجت الاسلام مهدی فصیحی رامندی به عنوان دبیر جلسه به بیان عظمت علمی حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی  قدس سره پرداخت و افزود: به حق باید بگوییم ایشان حق بزرگی در عرصه مهدویت و امامت بر گردن همه ما دارند، شخصیتی که همواره با مشاغل متعدد  لحظه ایی از توجه به مسائل مهدوی غافل نگردیدند و پرداختن به این مسئله را از واجبات خود میدانستند.
 
درادامه جناب حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمود ملکی راد مقاله خویش را در سه سرفصل اصلی با عناوین 
1-مبانی معرفت شناختی فطری آموزه انتظار 
2-مبانی معرفت شناختی عقلی آموزه انتظار
3-مبانی معرفت شناختی اجتماعی آموزه انتظار 
ارائه نمود که در هر سرفصل را  همراه با استناد به آثار حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی تبیین نمود.
 
پس از ارائه مقاله ، استاد حسین الهی نژاد به عنوان ناقد اول در شروع مطالب در اهمیت و ارزش آثار علمی معظم له خصوصا در عرصه مهدویت مطالبی را بیان کرد و افزود : 
 
همانطوری که در جلسات مختلف بیان کرده ام در تاریخ غیبت کبری و صغری  هیچ شخصیتی به اندازه حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی قدس سره صاحب آثار مهدوی نیستند که بیش از بیست تالیف در این عرصه از ایشان به یادگار مانده و مهم ترین آنها کتاب شریف منتخب الاثر  است .  
قبل از ایشان در غیبت کبری مرحوم  شیخ مفید حدود هشت تالیف در باب مهدویت داشته اند و شیخ صدوق که هفت اثر را دارند و از اهل سنت ابونعیم اصفهانی که پنج یا شش کتاب در مهدویت نوشته است . 
 
الهی نژاد در نقد مقاله ، به هشت مورد خلط بحث از سوی صاحب مقاله اشاره نمودند که دکتر ملکی راد جواب هایی به نقد های ایشان دادند  و همچنین ناقد دوم دکتر ابوالقاسم زاده به عنوان ناقد گفتند برای رسیدن به نتیجه مطلوب در مقاله با این موضوع که الحق دشوار میباشد توجه به مطالبی ضروری است 
 ۱.تسلط به مبانی جامعه شناختی و جامعه شناسی
۲.تسلط به مبانی فطرت شناسی 
ایشان در پایان از مطالب دکتر ملکی راد تشکر نمودند.
 
برخی حاضرین در این جلسه علمی و اساتیدی که از طریق مجازی در این کرسی علمی حضور داشتند ، متناسب با مطالب مقاله، نقدهایی را بیان نمودند که از جمله میتوان به مسایل زیر اشاره نمود .
 
۱. جهت رسیدن به مبانی معظم له، آگاهی از تمام آثار ایشان نیاز میباشد همانطوری که آیت الله العظمی صافی گلپایگانی قدس سره  در مباحث فطری بصورت مفصل در کتاب الهیات در نهج البلاغه بحث نموده اند.
 
۲. توجه ایشان به عین کلمات و جملات استخدامی در آثار مرجع فقید باید بسیار دقیق میباشد و ایشان یک مولف عادی نبوده اند  یک فقیه مولف هستند و نسبت به تمام امور کلامی و ادیان وفرق و.... تبحر خاصی داشتند.
 
در پایان دبیر علمی جلسه با تشکر از حضور اساتید و پژوهشگران مهدوی با گرامیداشت یاد و خاطره آن مرجع عالیمقام ، ادامه مباحث در جلسه بعد را اعلام نمودند.
 
 
يكشنبه / 3 مهر / 1401