جمعه: 1403/02/7
نسخه مناسب چاپSend by email
حضور دکتر محمد مهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد کشور در بیت حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی قدس سره.

 

 

 

صبح  پنجشنبه ۱۴۰۱/۷/۲۰ رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به همراه حجت الاسلام والمسلمین شریفانی رئیس نهاد رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی ورئیس دانشگاه آزاداسلامی قم حجت الاسلام والمسلمین حسن خیری و  مسئولین دیگر دانشگاه آزاد در بیت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی حاضر شدند .

 

در ابتدای این دیدار دکتر طهرانچی با گرامیداشت یاد و خاطره مرجع عالی مقام، فقدان ایشان را خسارتی جبران‌ناپذیر برشمرد.

 

ایشان در ادامه با بیان اینکه به لطف خدا در حال حاضر ۲۵ درصد جوانان کشور در دانشگاه آزاد اسلامی مشغول به تحصیل هستند گزارشی از فعالیت‌های علمی و فرهنگی دانشگاه آزاداسلامی را بیان نمود و اظهار داشت : به لطف خدا توانستیم به عنوان اولین مرکز علمی دانشگاه آزاد را حضوری کنیم تا جوانان عزیز بتوانند در این فضا با شرکت در دروس اساتید،  جنبه‌های مختلف علمی و اخلاقی را ارتقاء دهند

همچنین ایشان گفت : قبل از حضور دانشجویان گرامی ،جلسات مختلفی با اساتید محترم دانشگاه برگزار شد که  خروجی آن دستورالعمل‌های مختلفی مخصوص دوران پسا کرونا میباشد .

 

دکتر طهرانچی در پایان با بیان خاطراتی از مرجع عالی مقام، بیان داشت: همواره حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی قدس سره برای ما مشوق و دعاگو و ناصح بودند و ما همچنان از بیت مکرم ایشان درخواست دعای خیر و نصایح ارزشمند شان را داریم .

 

درادامه این دیدار استاد درس خارج حوزه علمیه حاج شیخ محمد حسن صافی گلپایگانی ضمن تقدیر وتشکر از حضور ریاست دانشگاه آزاد اسلامی وهمراهان گرامی دربیت مرجعیت، میلاد باسعادت حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی صلی الله علیه وآله وسلم و حضرت امام صادق علیه السلام را تبریک و تهنیت گفتند وافزودند: به لطف خدا آنچه تا بحال از دانشگاه آزاد اسلامی شاهد هستیم موفقیت و تلاش بوده است و از امتیازات این دانشگاه حضور اساتید برجسته در این مرکز علمی است که توانسته فارغ التحصیلانی شایسته در رشته های مختلف تحویل جامعه بدهد که همه آنها منشاء خدمات و برکات برای مملکت و کشور هستند و این برای همه شما مسئولان باعث افتخار و مباهات است.

استاد صافی گلپایگانی گفتند: بعضی اوقات که مسئولین دانشگاهها  خدمت مرحوم حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی رضوان الله تعالی علیه میرسیدند ایشان ازتعداد دانشجویان  تحت تکفل و سرپرستی آنها میپرسیدند که آنها در جواب می گفتند بیش از یک یا دو میلیون مشغول به تحصیل هستند، بعد آن مرجع والا مقام میفرمودند اگر از میان آنها یک نفر به مراتب بالای علمی واخلاقی  برسد  چقدر برای شما ثواب دارد چه برسد به اینکه این تعداد از فرزندان این کشور را در اختیار شما قرار دادند و شما می‌خواهید  آنها را به بهترین راهی که ممکن است هم از لحاظ علمی و هم از لحاظ اخلاقی هدایت کنید.

ایشان دررابطه با تجلیل از مقام استاد و معلمین بیان داشتند: یکی از توجهات دین به مقام معلم است  و شاید نتوانیم مقامی مثل مقام معلم در آموزه های خودمان پیدا نماییم.  پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم میفرمایند ((انّی بُعِثتُ معلما)) حضرت علت بعثتشان را  برای تعلیم مکارم اخلاقی معرفی مینمایند اما آنچه اهمیت دارد این است که شخص معلم خود باید دارای مکارم اخلاقی باشد و آنها را بشناسد و اگر مسلط به آنها بشود میتواند تاثیرگذار باشد اما اگر مسلط به این مکارم نباشد میتواند اثرات مخرب و منحرفی را به جای بگذارد

ایشان اظهار داشتند: در درجه اول انتخاب استاد اهمیت  بالایی دارد و حضرت آیت الله والد ما بسیار تاکید می‌کردند اساتیدی که انتخاب می‌کنید در درجه اول غیر از مسئله تخصص که باید داشته باشند تعهد و تخصص دینی و اخلاقی هم باید داشته باشند، اگر متعهد به اخلاق و معنویت باشند و حس مسئولیت داشته باشند صلاحیت دارند که فرزندان این امت در اختیار آنها گذاشته شود و باید همه توجه داشته باشیم که این جوانان عزیز  امانت‌های الهی هستند و مواظب باشیم که با این امانات الهی چطور  رفتار میکنیم.

 

معظم له در ادامه گفتند :  پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم به حضرت جبرئیل می فرماید مرا موعظه کن با آن مقام بلندی که  ایشان می‌فرماید ((عِظنی)) پس همه ما احتیاج به موعظه داریم هم استاد هم رئیس احتیاج به موعظه دارند ، هرکسی در کارش نیازمند  موعظه‌ها و تذکر است میگفتند یکی از رسم های خوبی که در میان علمای نجف اشرف بوده است این است که بزرگان  از مراجع  پای منابر بعضی از وعاظ برای شنیدن موعظه می نشستند.

استاد درس خارج حوزه علمیه در تجلیل از جوانان مومن و متعهد گفتند: بحمدالله در جامعه ما جوانانی مومن و متعهد هستند که دنبال عزت و سربلندی کشورند و همه دنیا شاهد بودند که در مراسم با شکوه اربعین اکثراً همین جوانان دانش آموز و دانشجو بودند که حضور داشتند و یا در حوادث مختلفی که  پیش می آید  مانند سیل یا زلزله  همین جوانان ودانشجویان مومن و متعهد هستند که این خدمت رسانی ها را انجام میدهند. این جوانان برای کشور ما سرمایه‌های بزرگی هستند.

یکی از مسائلی که بسیار اهمیت دارد مساله مدارات با مردم است، و همین مدارا شرط اول استادی در دانشگاه است ما در روایت داریم خداوند از پیامبرانش اولین تعهدی که میگیرد مدارات با مردم است اگر این تعهد و پیمان را قبول کردند خداوند متعال او را  به نبوت بر می‌گزیند اما اگر می‌گفت نه نمی‌توانم آن صبر و حوصله را ندارم  این مقام بزرگ به او داده نمی‌شد. 

ایشان در پایان گفتند: گاهی برخی از وقایع امتحانات الهی است. خدا رحمت کند والد ما آیت الله العظمی صافی گلپایگانی قدس سره را که ایشان در مشکلات متوسل می‌شدند به حضرات معصومین به ویژه حضرت حجت بن الحسن عجل الله تعالی فرجه الشریف از جمله کارهای ایشان نوشتن عریضه  برای امام زمان ارواح العالمین له الفداء بود که خیلی از مشکلات  با همین نحوه توسل حل می‌شود و این عریضه‌های وارده در کتاب نجم الثاقب را از حفظ بودند .  این را بدانیم که که صاحب این مملکت حضرت ولی عصر علیه السلام هستند آن حضرت ناظر و حاضر هستند.

 

شنبه / 23 مهر / 1401