سه شنبه: 1403/02/4
نسخه مناسب چاپSend by email
استاد درس خارج حوزه علیمه قم در جمع مبلغان ایام فاطمیه:
حضرت آیت الله العظمی‏ صافی گلپایگانی رحمت الله علیه تأکید بسیاری بر مسأله تبلیغ و تخصصی بودن آن و پاسخگویی به شبهات داشتند.
تأکید معظم له بر مسأله تبلیغ و پاسخگویی به شبهات دینی

در آستانه شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها استاد محترم حاج شیخ محمد حسن صافی گلپایگانی در جمع دانش پژوهان و مبلّغین موسسه دار الزهرا سلام الله علیها تحت اشراف دفتر حضرت آیت الله العظمی‏ صافی گلپایگانی رحمت الله علیه فرمودند: همانطوری که برای حفاظت از حدود و ثغور ممالک اسلامی ‏افرادی به عنوان مرابط و مرزبان داریم برای حفاظت از عقاید اسلامی‏ و آموزه‏‌های وحیانی نیاز به مرابط دینی داریم و مبلغین محترم همان مرابطین دینی هستند که می‏‌بایست با تخصص و علم از مسائل دین حفاظت نمایند و به بهترین صورت به شبهات پاسخگو باشند و از همه فرصت‏‌ها برای این مهم استفاده نمایند.

ایشان در قسمتی دیگر از بیانات خود گفتند: این که ارزش مبلّغین دین به چه میزان است را کسی نمی‏تواند بیان نماید. این از کلام پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله در زمانی که امیر المومنین علیه السلام را برای تبلیغ به یمن فرستادند و فرمودند قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: لَمَّا وَجَّهَنِي رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ إِلَى اَلْيَمَنِ قَالَ يَا عَلِيُّ لاَ تُقَاتِلْ أَحَداً حَتَّى تَدْعُوَهُ إِلَى اَلْإِسْلاَمِ وَ اَيْمُ اَللَّهِ لَأَنْ يَهْدِيَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَى يَدَيْكَ رَجُلاً خَيْرٌ لَكَ مِمَّا  طَلَعَتْ عَلَيْهِ اَلشَّمْسُ وَ غَرَبَتْ وَ لَكَ وَلاَؤُهُ([1]) امير مؤمنان على عليه السّلام فرمود: رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله مرا به يمن فرستاد و فرمود: على جان! با هيچ‌كس قتال و مبارزه مكن مگر آن‌گاه كه او را (به اسلام) فرابخوانى (و او رد كند). به خدا سوگند! به يقين اگر خداوند با دستان تو يك مرد را هدايت كند برايت از آن‌چه خورشيد بر آن طلوع و غروب كرده است بهتر است؛ و ولايت او نيز تنها براى تو خواهد بود، اى على! ارزش این کار و تبلیغ اگر یک نفر با این تبلیغ هدایت شود ارزشش از آنچه که آفتاب بر آن طلوع می‏کند بالاتر است . عظمت این تبلیغ و هدایت را می‌‏فهماند.

استاد صافی گلپایگانی فرمودند: آنچه که در تبلیغ باید لحاظ شود اخلاص است و این که بدانیم در این راه فقط در جهت کسب رضایت امام زمان ارواحنا له الفدا باشیم و همچنین تحمل سختی‏‌ها و گرفتاری‏‌ها را هم داشته باشیم که این راه مملو از مصائب و دشواری‌‏ها می‏باشد ولی استقامت تمام این‏ها را بی اثر می‏کند. حضرت آیت الله العظمی ‏صافی رحمت الله علیه نقل می‏فرمودند: زمانی جهت تشرف به کربلا در بین مسیر به دلیل این که برف زیادی آمده بود به قهوه خانه ای رفتم تا از سرما در امان باشم هنگامی ‏که وارد شدم دیدم عدهای از افراد در آنجا مشغول بازی‏‌های قمار هستند، از قهوه خانه بیرون آمدم ولی پیش خودم گفتم وظیفه من امر به معروف و نهی از منکر است و مجدد وارد شدم و با یکی از این افراد که مشغول معصیت بود صحبت کردم و آرام آرام توجه همه را جلب نمودم و همه از آن بازی‏‌های معصیت دست کشیدند، در همانجا مجلس خوبی تشکیل شد که صاحب آن قهوه خانه گفت تا بحال کسی نتوانسته بود نظر این افراد را جلب نماید و نجات دهد. غرض این که با اخلاص و استعانت و تخصص و تکیه بر فنون می‏‌توان اثرات خوبی را در جامعه ایجاد کرد.

ایشان در خصوص فنون تبلیغ گفتند: امروز باید نگاه ما به تبلیغ به عنوان یک فن و صنعت باشد و دنیای امروز ـ دنیای رسانه و تبلیغ است حتی کسانی که رذیله‌‏های اخلاقی را ترویج می‏کنند برای القاء آن مطالب و شبهات در جامعه از رسانه‌‏های جمعی و ابزار‏های بروز جهت مقاصد خود استفاده می‏کنند.

امروز همه مبلغین می‏توانند در هر لحظه در هر مکان و در هر زمان به وسیله این امکانات و رسانه‏‌ها مروج دین باشند و آموزه‌‏های وحیانی و روایات و آیات و فضائل و محاسن کلام معصومین علیهم السلام را به همه دنیا برسانیم و همچنین فنون مهم ابلاغ که پیام می‌‏بایست مورد توجه باشد همین کلاس‌های خوبی است که در این موسسه، موسسه دار الزهرا سلام الله علیها برگزار می‏شود که امروز مورد نیاز همه مبلغین است.

استاد درس خارج حوزه علمیه گفتند بحمدالله موسسه دار الزهرا سلام الله علیها که تحت حمایت‏‌های آیت الله العظمی ‏صافی گلپایگانی رحمت الله علیه بود و اکنون هم در حال فعالیت می‏باشد از موفق ترین موسسات حوزوی است و تا بحال برکات خوبی در زمینه آموزش تخصصی مبلغین و اعزام آنها به مناطق مختلف داشته است، افرادی که در این موسسه تربیت شده اند که در یک دهه بیش از 1450 نفر می‏باشد، توانایی پاسخگویی به شبهات مختلف را دارند و از امتیازات این موسسه آموزش خانواده مبلغین و طلاب محترم است که اثرات بسیار درخشانی را در خانواده مبلّغ به همراه دارد.

لازم به ذکر است که در ایام فاطمیه 1444 گروه‏های مختلفی از مبلغین این موسسه مبارکه تبلیغ به مناطق مختلف کشور می‏باشند و برنامه‌‏های ویژه ای جهت قشر جوان و نوجوان و مسائل خانواده را در اهداف برنامه‌های خود دارد.



([1]) الکافی 5: 36.

 

چهارشنبه / 30 آذر / 1401